Connect with us

technokrata

Önmagukat vezető autók a közutakon

Smart home

Önmagukat vezető autók a közutakon

Forgalomban is emberi beavatkozás nélkül navigáló gépjárművek a Google-tól.

Miért kell index az autókra? Szervokormány, biztonsági öv, automata váltó, légzsákok? Ezek nélkül is teljesítené feladatát a jármű, hiszen négy kerékkel, egy alvázzal és egy motorral el tud vinni A pontból B-be. A fenti „kiegészítők” azonban vagy könnyebbé, kényelmesebbé teszik a vezetést, vagy fokozzák a közlekedésben részt vevők biztonságát. A Google fejlesztése egyszerre mutat előrelépést mindkettő tekintetében.

Az amerikai vállalat bejelentette, hogy már hónapok óta folynak azok a tesztek Kalifornia utcáin, melynek során a keresőóriástól szokatlan, egyedi projekt lehetőségeit vizsgálják. Nem csupán arról van szó, hogy saját operációs rendszert telepítettek a járművekre, a Google Android egyszerű telepítésénél sokkal előremutatóbb fejlesztésről számolhatunk be. A Szilícium-völgytől Santa Monica-ig, több mint 140 ezer mérföldet tettek már meg a kísérleti autók, melyekben ugyan ember ült a sofőrülésben, hogy átvegye az ellenőrzést, ha azt közlekedésbiztonsági szempontok indokolnák, de autonóm döntéshozatallal voltaképp a kocsik saját magukat kormányozták.

Nem egyedül ültek a sofőrök a járművekben, minden egyes anyósülésen egy mérnök figyelte a rendszer minden rezdülését, elemezve a szoftveres műveletek eredményeit. A Google olyan szakembereket alkalmazott erre a feladatra, akik korábban már részt vettek automatizált autók számára tartott versenyekben.

Google és az autók
Nem ez az egyetlen, hivatalos kapcsolata a Google-nek a járművekkel; amint arról nemrég írtunk, nemrég több halottat is felfedeztek a Google Maps utcanézeti szintjéhez fényképeket rögzítő autójával.

Előnyök
Nem nagy kunszt úgy „önjáró” gépjárművet a forgalomba engedni, hogy két ember is figyeli a rendszer működését, ugyanakkor nagyon kockázatossá válna a közlekedés, ha gépekre bíznánk a feladatot, gondolhatnánk. A Google azonban igyekszik eloszlatni a kételyeket; a vállalat szakemberei külön kiemelték, hogy a biztonság a projekt egyik legfontosabb tényezője. Becslések szerint a technológiával drámai mértékben lehetne csökkenteni a halálos áldozattal járó közúti baleseteket: akár felére is eshet az autózás miatt elhunytak száma. Megfelelő körülmények között ugyanis a számítógép sokkal jobb döntéseket hoz a személyes biztonság tekintetében, mint az emberek.

Ennek nem csak az agynál nagyobb célzott számítási teljesítmény vagy a kisebb reakcióidő az oka, hanem a jobb észlelés is. A Google tesztgépjárműveit 360 fokos érzékelőrendszerrel látták el – ezzel az előnnyel még egy kiemelkedően jó reflexű ember sem tud versenyezni. Ráadásul, mivel gyakorlatilag egy biztonsági esemény bekövetkeztével egy időben, a másodperc tört része alatt reagál a kocsi számítógépes rendszere, egymáshoz sokkal közelebb engedhetők a járművek, anélkül, hogy tartani kellene az ütközés kockázatának növekedésétől. Ezzel ugyanakkora útszakaszra több autó zsúfolható össze, vagyis nagyobb forgalom érhető el, megfelelő haladási tempó mellett. Az automatizált működés tehát csökkentheti a közúti dugókat is, ezzel pedig az összesített üzemanyag-fogyasztás is mérsékelhető.

Minden előny eltörpül azonban amellett, hogy a vezető napi szinten órákat spórolhat meg szabadidejéből. Ahelyett, hogy a vezetéssel foglalkozna, már nekiállhat távmunkában dolgozni, de akár szórakozásra is felhasználhatja az ülésben töltött időt – például újságolvasásra, filmnézésre.

Lexus-Minority_Report_Sports_Car

A Lexus Különvélemény című filmhez készült, automatizált vezérlésű tanulmányautója

Ebben az évtizedben ne nagyon várjuk
Annak ellenére, hogy a Google autók már róják az utakat egy ideje, még a legoptimistább jóslat szerint is nyolc évet kell várni az önműködő vezetési rendszer piaci megjelenésére. És nem is csak technikai problémákról van szó, melyek megoldása talán még könnyebb is, mint az egyéb akadályok leküzdése. Gondoljunk csak a jogi bonyodalmakra, ki tehető például felelőssé, ha mégis bekövetkezik egy baleset – a sofőr, aki voltaképp nem is irányította a rendszert, vagy az automatika tulajdonosa?

Nem is említve azt az ellenállást, amit az emberek egy jelentős része tanúsít a vezetési élmény elvételével szemben. Akinek az élete a váltogatás, gyorsítás-lassítás, nem fogja egykönnyen feladni a kényelemért cserébe – még akkor sem, ha ennek számokkal kifejezhető előnyei vannak a közlekedési balesetek csökkenésében vagy a benzinfogyasztásban.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek