Connect with us

technokrata

Még mindig nem éri meg eladni a PS3-at

Smart home

Még mindig nem éri meg eladni a PS3-at

A Sony továbbra is veszteséggel értékesíti játékkonzoljait.

Közismert, hogy a konzolok különböző típusainak többségét a gyártók veszteséggel értékesítik. Teszik ezt azért, mert így olcsóbban kerülhetnek a boltok polcaira a masinák, amiket aztán alacsony(abb) áruk miatt többen vesznek meg. Az adott platformra készülő játékok után azonban licencdíjat kapnak a vas előállítói, így áttételesen, de busásan megtérül a veszteséges eladás.

Persze egy idő után már szerény nyereséget lehet elérni a legyártott hardvereken is – köszönhetően a gyártástechnológia fejlődésének. Egy konzol ugyanis az adott generáció megjelenésekor gyakran a félvezetőipar maximumát hozza, később azonban már lehetne erősebb hardvert is belepakolni. De a lényeges hardverelemeket (processzor, grafikus vezérlő) teljesítmény tekintetében nem fejlesztik tovább, így a széria debütálásakor még drága és sokat fogyasztó komponensek az idő előrehaladtával egyre olcsóbbá és kevesebbet fogyasztóvá válnak. Egyszer pedig a konzol eléri azt a pontot, amikor már kevesebb az előállítási költség, mint amennyiért a nagykereskedőknek eladja a gyártó.

Nos, ez a pont a Sony fejlesztette Playstation 3 esetében még mindig nem érkezett el, bár a távol-keleti vállalat szép eredményeket ért el a konzol olcsóbbá tételében. Jelenleg a PS3 Slim 120 GB-os háttértárat tartalmazó változatát 336 dollárba kerül előállítani. Leginkább a Blu-ray meghajtó miatt – ez az egység egymaga 66 dollárral járul hozzá a költségekhez. Az alábbi táblázatban végigkövethető, melyik komponens mekkora részben felel a végső összeg alakulásáért.

Pedig a PS3 már nem mai csirke: 2006 végén jelent meg, nagyjából egy időben a Windows Vistával. Azóta a japán vállalatnál folyamatosan dolgoznak a masina olcsóbbá tételéért, a korábbi változatokat jelentősen átdolgozta már a Sony. Olcsóbb félvezető-alkatrészekkel (például 65 nanométeres gyártási eljárással készülő Cell processzorok helyett 45 nm-es csíkészességű lapkákat alkalmazva, illetve az Nvidia Reality Synthesizer esetében a korábbi 90 nm-es gyártási eljárásról 65 nm-esre való átállással), általános (belső) designváltással és a felhasznált elemek számának csökkentésével (az eredeti 4048 2568-ra redukálásával) elérte, hogy tavaly már „csak” nagyjából 100 dollárt veszít egy-egy eladott példányon. Az idei fejlesztéseknek köszönhetően ez a rés 40 dollár alá csökkent, és jövőre várhatóan nullszaldós lesz, vagy akár picit már pozitív irányba is billenhet a mérleg.

Amint azt fent említettük, az olcsóbbá váló hardverkomponensek alkalmazása együtt jár a fogyasztás mérséklődésével is. Az első széria debütálásakor a PS3 még 400 wattos tápegységet tartalmazott, hogy el tudja látni energiával hardveregységeit – a legújabb változat azonban már megelégszik egy 220 wattos teleppel is. Ezzel párhuzamosan a hűtésért felelős alkatrészek száma és az általuk generált zaj is csökkent.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek