Connect with us

technokrata

Elcsábít a porszívó

Smart home

Elcsábít a porszívó

A női egyenjogúság kivívása után mindössze negyven évvel…

A Georgia Tech újonnan kiadott tanulmánya szerint a Roomba tulajdonosok mélyen kötődnek robotporszívójukhoz, általuk pedig nagyobb hajlandóságot mutatnak arra vonatkozóan, hogy további robotokat fogadjanak otthonukba – akár hibásan is.

„Hajlandóbbak alkalmazni robotokat, mert valóban szeretik őket” – mondta Beki Grinter, a College of Computing professzora. „Ez aggodalomra ad okot, ugyanis azok a dolgok, amelyek érzelmileg kicsit is hatással vannak az emberekre, nem lennének túl megbízhatóak.”

Grinter akkor határozta el, hogy tanulmányt készít a roboteszközökről, miután olyan képeket látott az interneten, ahol az emberek felöltöztették Roombáikat. Az iRobot Corporation által gyártott önmagát irányító porszívók ugyanis amellett, hogy nagyon praktikusak, csupán korong alakúak. „Az, hogy valaki felöltöztet egy porszívót, nagyon fura ötletnek hatott – ám sokkal többről van itt szó.”

Az apró robotból több mint kétmilliót adtak el, noha a kezdetleges verziók motorikus problémákkal küzdöttek intenzív használatuk miatt, és napokig tartott akkumulátoruk feltöltése. A gyártó szerint a legfrissebb verzió az ötödik generáció, melyet a nagyobb teljesítmény érdekében „újra feltaláltak”.

Grinter tanítványa, Ja Young Sung volt a felelős a tanulmány során az „emocionális tervezés” megfigyeléséért – az elmélet szerint ugyanis bizonyos dizájn a fogyasztókat érzelmileg befolyásolhatja, és kötődést válthat ki.

Sung Young elsőként áttanulmányozta a Roomba rajongói fórumokat; mint kiderült, volt, aki nevet adott a robotnak, volt, aki magával vitte utazásai során, és volt olyan is, aki bemutatta a szüleinek. Mások játszószobát alakítottak ki a gépezetnek, hogy szabadon szaladgálhasson, a szabadidős tevékenység előtt pedig alaposan kitisztították a szőnyeget egy másik porszívóval. Egy házaspár pedig magasabb hűtőszekrényt vett, hogy aláférjen élettelen házikedvencük. „Megdöbbentő volt. Néhány Roomba már rég tönkrement, mégis helye volt a családban, az emberek hajlandóak erőfeszítéseket tenni, mert szeretik a robotjaikat.”

A következő fázisban 30 konkrét Roomba-felhasználót tanulmányozott. Ebből 21 nevet adott a robotnak, 16 pedig „az” helyett „ő” személyes névmással illette.

A harmadik fázis eredményeit nemrég egy osztrák (Ubiquitous Computing Conference) konferencián mutatta be Sung Young. Mint kiderült, a legtöbb felhasználó a nemét is meg tudta mondani robotjának: főként fiúként kezelték a gépezetet. Ezek szerint a férfiakat szívesebben látnánk a porszívó valamelyik végén.



Szólj hozzá!

További Smart home

Technokrata a Face-en

Tesztek