Connect with us

Hirdetés

technokrata

Magyarország nehezen digitalizálódik

Kütyük

Magyarország nehezen digitalizálódik

Sereghajtók közé tartozunk az olyan környezetbarát és költségcsökkentő lehetőségek alkalmazásában, mint amilyen az elektronikus számlázás.

Felmérések szerint az EU országaiban évente több mint 30 milliárd számla keletkezik, melyeknek 97%-a még mindig papír alapú. Mindehhez 400 ezer tonna papírt használnak fel, amihez 12-16 millió fa kivágása szükséges. A gazdaság szereplői így a környezet fölösleges terhelése mellett saját szervezeti és pénzügyi erőforrásaikból is aránytalanul sokat pazarolnak el. Ezt vizsgálandó, az Itella Group (a korábbi Finn Posta) e-számlázással foglalkozó leányvállalata, az Itella Information 2010 tavaszán 16 országra kiterjedő átfogó kutatást végzett az európai számlázási szokásokról és fejlődési irányokról. Összesen 16 ország 9037 állampolgára mint fogyasztó és 4765 vállalatvezető mint döntéshozó válaszolt az Itella Information kérdéseire.

Fogyasztói és vállalati szokások
Kiderül, hogy bár a vásárlók és fogyasztók várakozásainak a jövőben az elektronikus számla felelne meg leginkább, az európai vásárlók többsége jelenleg mégis papíron kapja meg postaládájába számlái javát. Kivételt képez ez alól Dánia és Észtország, ahol a pénzügyi bizonylatoknak már ma is több mint felét elektronikusan kapják a fogyasztók. Az átmenet (e-Transition) jövője szempontjából is legnyitottabbnak a fenti két ország, továbbá Norvégia mutatkozik, ahol a lakossági várakozások szerint néhány éven belül 20-30%-ra szorul vissza a nyomtatva postán kézbesített számlák aránya.

Jelenleg Csehország, Oroszország és Magyarország bizonyul legkevésbé nyitottnak a változásra, ezekben az országokban mutatkozik ugyanis a legkisebb igény az elektronikus átállásra a lakosság körében: 76-80% azok aránya, akik a jövőben is postán szeretnék megkapni számláikat. Ebben vélhetően a megszokás és a tapasztalat is nagy úr, ezért az várható, hogy a pénztárca- és környezetkímélő elektronikus számlázási megoldások terjedésével a lakosság nyitottsága is megnövekszik, megtapasztalva az új megoldások előnyeit.

Az e-számlázás tekintetében a vállalkozások körében biztatóbb eredmények születtek, bár az európai országok között természetesen hatalmas különbségek mutatkoznak. Az Itella kutatásának éllovasa az Egyesült Királyság lett, ahol a megkérdezett cégek 89%-a nyilatkozott úgy, hogy eladásaikat már ma is legalább részben elektronikus számlával bizonylatolják és beszerzéseik terén is 76%-uk él az elektronikus számlabefogadás lehetőségével. További előkelő helyezést értek el Észtország és Dánia vállalatai is, ahol meghaladja a 80%-ot azon cégek aránya, amelyek kimenő és/vagy bejövő számláik esetében digitális csatornákat is igénybe vesznek.

Ugyanez az arány a vizsgált 16 ország átlagában 50-52%-ot mutat. A magyarországi 25-26%-os szint azt mutatja, hogy hazánkban a vállalatok e-számlázási tapasztalata jelenleg még az európai átlag felét sem éri el. De ezzel még mindig a középmezőnybe tartozunk, figyelembe véve, hogy e-számlázásban sereghajtóként a lengyel cégek végeztek, amelyeknek mindössze 11%-a szokott elektronikusan is számlát küldeni és 18%-uk szokott ilyet befogadni.

Ha nem a jelent, hanem az „e-Transition”, azaz az elektronikus számlázásra való áttérés jövőbeli lehetőségeit nézzük, kiderül, hogy az egyebek mellett függ az adott ország fejlettségétől is: minél jobbak az infrastrukturális adottságok, annál gyorsabban valósítható meg a gazdasági és környezetvédelmi szempontból egyaránt előnyös e-átállás a számlázás terén. Ahogy a lakossági elvárások esetén láttuk, a cégek világában is Magyarország sajnos az európai sereghajtók között szerepel. Hazánkban a vállalatok 75%-a úgy véli, hogy számlaforgalma még 2-3 év múlva is kizárólag papír alapon fog történni. A jelenlegi éllovas Egyesült Királyságban 2-3 év távlatában ugyanez az arány 23%. A legdinamikusabb vállalati e-átállás előtt álló Finnországban pedig csupán a cégek 11%-a tudja elképzelni, hogy néhány év múlva még mindig kizárólag papír alapú marad a számlázási rendszere.

Jövőbeni preferenciák fogyasztói oldalról

Pozitív példák: költségcsökkentés és környezetvédelem
Az Itella Information Európa-szerte több ezer közép- és nagyvállalat e-számlázási folyamatait támogatja kimenő és bejövő számlaoldalon, melynek során jelentős nemzetközi tapasztalatot halmozott fel a nagy volumenű elektronikus számlafeldolgozás területén. Erre alapozva állítja a cég: az e-átállás révén a papírra, nyomtatásra vagy éppen a kézbesítésre fordított kiadások csökkentése mellett a vállalatok szervezetileg is hatékonyabban tudnak működni. Sokkal kisebb a házon belül jelentkező fölösleges adminisztrációs teher és kevesebb az ebből adódó hibalehetőség, ezáltal a belső erőforrások a vállalat fő tevékenységére koncentrálhatók.

Tennivaló pedig akad bőven, hiszen az Európai Unió országaiban évente több mint 30 milliárd darab számla keletkezik és ezek 97%-a még mindig papír alapú bizonylat. Ehhez évente 12-16 millió fát kell kivágni, 2700 tonnányi festéket kell betölteni a nyomtatókba, 400 ezer tonna papírt kell elhasználni, de a környezeti terhelések közé kalkulálható még a postázáshoz szükséges 165 millió liternyi üzemanyag is. A feleslegesen elfecsérelt források tekintetében ijesztő mértéket ölt az elhasznált energia is, mivel a számlázás mintegy 1350 gigawatt energiát emészt fel évente.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés