Connect with us

Hirdetés

technokrata

Autót ápolni télen is kell – középpontban a korrózió

Garázs

Autót ápolni télen is kell – középpontban a korrózió

Az autóápolás akár pihentető délutáni programnak is elmegy, ha meleg nyárról van szó, télen azonban az alacsony hőmérséklet sokakat tántorít el attól, hogy mindennapi igáslovukat tisztán tartsák.

Az autó egyik legnagyobb ellensége minden kétséget kizáróan a korrózió. A kasztni elrozsdásodása nem csupán a műszaki vizsgán jelent egyet a bukással, valós veszélyforrás, hiszen a meggyengült elemek már nem tudják produkálni a tervezéskor meghatározott szilárdságot. Emellett esztétikailag sem előnyös, ha a sárvédők, kerékjárati ívek áldozatául esnek a korrózió kíméletlen harapásainak, de ugyanígy a padlólemez, az alváz és a kipufogórendszer is szenvedhet a korróziótól. Persze sok-sok autónál az öregedéssel egyetemben megjelenik a rozsda is, azonban rettentően sokat számítanak a körülmények, a használat és az ápolás vagy épp annak hiánya.

Holott nyáron könnyebben és szívesebben tisztítgatjuk le a család kedvencét, a téli hónapokban sokkalta több szennyeződés lepi be az autót, legyen szó az útról felvert sárról, nyálkáról, hóléről, latyakról vagy sós olvadékról, a kosz és a nem kívánatos anyagok hamar elcsúfítják a négykerekűket, ám ami ennél is fontosabb, hogy hatásuk meglehetősen káros. Ráadásul nem csupán a kerékjáratokba, hanem az apró résekbe, illesztésekbe is beszivárog tél minden kínjával átitatott kosz, s a hűvös, párás levegő miatt a száradás ideje is megsokszorozódik, sok esetben napokig nedvesek maradnak a lemezek.

dsc_2506_medium

Az esztétika tehát csak második szempont, a rendszeres és alapos tisztítás sokkal inkább a karosszéria védelmét szolgálja. A tél beköszöntével útjainkat homok és só korrozív keverékével, illetve manapság már kőzúzalékkal tartják „tisztán” a biztonság fokozásáért, ám a jég, az ónos eső és a hó ellen felhordott, csúszásmentes útburkolatot biztosító anyagok képesek lehetnek idő előtti öregedés nyomait előcsalogatni kedvelt négykerekűnkön. Az utak sózásának kezdetétől javasolt gyakrabban, akár hetente egyszer megtisztítani az autót, különös tekintettel az alvázra és a kerékjáratokra.

Sokak számára azonban a fagypont közeli hőmérséklet és a fűtött garázs hiánya meghiúsíthatja a teljes mértékű téli tisztítást, azonban az automata, szárítási funkcióval is ellátott mosók részben megoldást jelenthetnek ilyen esetben is, illetve a kézi mosó, majd azt követően egy mélygarázsban, parkolóházban való szárítás lehet jó alternatíva. Nagy mínuszokban persze nem érdemes a mosással bíbelődni, de amint a higany felkúszik a nulla fokos jelző fölé, indulhatunk a mosóba.

1214_ix35_28_medium

A téli mosások esetében nem is feltétlenül szükséges, hogy mindig makulátlan tiszta legyen a végeredmény, ilyenkor a hangsúly a rászáradt só, piszok és egyéb szennyeződések feloldásán van. Nem kell hetente ezreket “kiszórnunk” gépi mosásra – már az is sokat segít, ha 2-300 forintból leveretjük az autón lévő szennyeződések nagy részét. Nagyobb hidegben érdemes tartózkodni a kefe használatától, illetve ha nem teljesen tiszta az autó, a szárazra törlésről, mert ilyenkor a fényezés felsértésével okozhatunk újabb bosszúságot magunknak. Ha van rá lehetőség, mosás után az ajtók gumkédereit, szigeteléseit és a küszöböket töröljük szárazra.

Noha a viasz, vagy más néven wax az autófényezők egyik ellensége, sok esetben jó szolgálatot tehet. Felvitelével létrejön egy, a fényezés szigetelő bevonat, amely bizony nagyon hatékony segítség, hogy autónk könnyebben tisztántartható legyen, főként télen.

0717_euro_emission_01

A télen kapott agresszív dózis mellett a fényezés persze a teljes szezonban ki van téve a természet viszontagságainak. Az hagyján, hogy a nyári napsütés mattítja az egykor csillogó felületet, de a madarak és bogarak bizony komoly károkat is okozhatnak. Tollas barátaink a savas ürülékkel támadják meg a fényezést, a rovarok pedig a homlokfelületen szörnyet halva károsítják a lakkot. Noha komolytalannak hangzik a madarak ürülékének mihamarabbi eltávolítása, ennek mulasztása már közel sem mosolyfakasztó – amennyiben hosszabb ideig a feleleten marad az anyag, könnyedén keletkezhet olyan felületi károsodás, amelyet egy egyszerűbb polírozás már nem képes eltüntetni, egy elem fényezése pedig manapság már legalább 20-30 ezer forintos tételnek számít.

Amennyiben már megtörtént a baj és a korrózió akár felületi, akár átrozsdásodás formájában megmutatkozik, akkor sem szabad tétlenkedni, a már megsérült felület kezelésével gondoskodhatunk arról, hogy a rozsda ne egye tovább a lemezt. Ilyenkor sem kell feltétlenül kimondottan drága megoldásra gondolni. A barkácsáruházakban kapható szerek felhordásával a rozsdásodás folyamata megállítható, ami felületi korrózió esetén lehetővé teszi, hogy újrafényezéssel orvosoljuk a problémát.

dsc_2494_medium

A karosszéria ápolása tehát sosem hanyagolható el, de főként télen kell odafigyelni a sós szennyeződések rendszeres eltávolítására. Persze a hidegben kellemetlennek, macerásnak hathat a téli ápolás, egy kis gondoskodással sok-sok jövőbeli bosszúságtól megóvhatjuk magunkat.

Forrás: Autó Pult



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés