Connect with us

technokrata

Távoli vezérléssel megmentett Forma-1-es versenyző

Dotkom

Távoli vezérléssel megmentett Forma-1-es versenyző

Autómentő rádióhullámok a Monacói Nagydíjon.

Vélhetően a mindössze percekkel ezelőtt, David Coulthard győzelmével véget ért, 2002/7. Forma-1-es Monacói Nagydíj során fordult elő első esetben, hogy az úgynevezett kétirányú rádiós telemetria segítségével történt külső, ˝remote˝ beavatkozásnak (javításnak?) köszönhetően maradhatott versenyben egy versenyautó.

David Coulthard McLaren Mercedese a verseny első harmadában kezdett füstölni, majd a versenyautó látványosan lassulni kezdett. Rövid idő elteltével azonban a füst eltűnt, és a Mercedes folytatta a versenyt. A nagydíjat közvetítő RTL Klub kommentátorai, Palik László és Juni György szerint külső beavatkozás történt – a McLaren szerelői rádiós kapcsolattal, remote módon adtak utasítást a versenyautó fedélzeti számítógépének, aminek hatására a módosított motorvezérlés következtében ha el nem is hárították, de hatástalanították a fellépett hibát.

A külső beavatkozás lehetősége nélkül egy ilyen hibának kétféle valószínű következménye lehet. Egyik esetben a versenyző bekormányozza a lassuló versenyautót a boxba, ahol a szerelők megpróbál(hat)ják vezetékes kapcsolattal orvosolni a problémát – ilyet nem nagyon szoktunk látni, valószínűleg a művelethez szükséges viszonylag hosszú idő miatt, vagyis a versenyző a verseny feladására kényszerül. A másik esetben a versenyautó a leállt (leállított?) motorral el sem jut a boxig – azaz a versenyző ugyancsak a verseny feladására kényszerül.

Ha Palik Lászlónak igaza van (abban a pillanatban még ő sem tudhat biztosat), akkor összesen sorban a 7. futamig kellett várni, hogy a távoli vezérlés lehetőségével ilyen látványos eredményt elérve éljenek is a szerelők. Talán a lehetőség fontosságát kiemeli, hogy David Coulthard a kiesés helyett a beavatkozás következtében tovább tudott menni – ráadásul meg is nyerte a Forma-1-es versenyek egyik legrangosabbjának számító Monacói Nagydíjat.

Az idei évad eleje óta engedélyezett kétirányú telemetriáról az évad kezdetén, március elején írtunk annak kapcsán, hogy a Toyota aggodalmát fejezte ki: szerinte így lehetőség nyílik ”meghackelni” egy versenyautót, akár menet közben is…



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek