Connect with us

Hirdetés

technokrata

A politika miatt csúszhat a digitális tévé

Dotkom

A politika miatt csúszhat a digitális tévé

Nem kizárt, hogy eredménytelen lesz a földi digitális műsorszóró-pályázat, a kiíró Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) ugyanis ezt követően sem jut a korábbitól eltérő eredményre. A Napi úgy tudja, hogy mind a televíziós, mind a rádiós pályázaton az Antenna Hungária lenne a befutó. Többen azonban szívesebben látnák a rádiós tender nyerteseként a Magyar Rádiót.

A várakozásokkal szemben tegnap nem született eredmény a földi digitális műsorszórásra kiírt pályázaton, az Országgyűlés illetékes ad hoc bizottsága ugyanis alaki és pontszámítási kifogásai miatt átdolgozásra visszaküldi a kiíró Nemzeti Hírközlési Hatóságnak (NHH) a tévés és rádiós digitális programcsokrok (multiplexek) üzemeltetésére kiírt pályázat eredményére tett javaslatot – döntött a testület hétfőn. Az NHH pályázatára négy ajánlat érkezett, a földfelszíni digitális televízióműsor-szóró hálózat üzemeltetésére az Antenna Hungária Zrt. és a Digital Broadcasting Kft., a VHF sávban működő földfelszíni digitális rádióműsor-szóró hálózat üzemeltetésére pedig az Antenna Hungária Zrt. és a Magyar Rádió Zrt. pályázott. Az NHH tehát a következő napokban újrakezdi a “pontozást”, ami aztán ismét a bizottság elé kerül, s úgy tudjuk, hogy a testület még ebben az esetben is meghozhatja döntését júliusban. Vélhetően ez az időkiesés nem befolyásolja a pályázat végkifejletét, vagyis a nyertes vagy a nyertesek akár még a korábbi tervek szerint, az év vége körül elindíthatják a szolgáltatást.

Rozgonyi Krisztina, a Nemzeti Hírközlési Hatóság alelnöke elmondta, hogy a földi digitális műsorszórásra vonatkozó jogszabály és a pályázat már érzékelteti a piacra gyakorolt hatását, a kábeltévé-szolgáltatók ugyanis elkezdték digitalizálni hálózatukat, ráadásul az idén a cégek az inflációnál szerényebb mértékű áremelést hajtottak végre. A földfelszíni digitális szolgáltatás indítása után pedig tovább élesedhet a verseny a szereplők – a földfelszíni, a kábel- és a műholdas szolgáltatók – között.

Az általunk megkérdezett kábeltévé-társaságok különböző stratégia mentén váltottak az analóg szolgáltatásról a digitálisra. A UPC például egyből nagyot lépett, vagyis a tömeges indítás érdekében a legbővebb kínálatú csomagot digitalizálta, s Szűcs László, a UPC Magyarország szóvivője szerint ez a stratégiájuk bevált, hisz az elmúlt három hónap alatt annyi digitális előfizetőt – körülbelül ötvenezret – gyűjtöttek, mint fő konkurensük, miközben még csak öt városban tették elérhetővé ezt a szolgáltatást. A T-Kábel a kis lépések stratégiáját alkalmazta; Lipp István, a társaság vezérigazgatója elmondta, a társaság 2005-ben elsőként vezette be a digitális kábeltévé-szolgáltatását, amelyet napjainkban már 54 ezren vesznek igénybe. A FiberNet tavaly decemberben kezdte el digitalizálni kábeltévé-hálózatát Budapesten, illetve az agglomerációban, áprilistól pedig további helyszíneken, például Kecskeméten és Cegléden is elérhető az új szolgáltatás. Müller Mihály, a FiberNet Zrt. médiaigazgatója lapunknak elmondta, szolgáltatási területük körülbelül 40 százalékán már hozzáférhetnek a digitális szolgáltatáshoz. A műholdas szolgáltatók már a kábelesek előtt léptek: az Antenna Hungária 2005 decembere óta az Antenna Digitalon csak digitálisan szolgáltat, tehát az összes ügyfele digitális előfizető, számuk 40 ezer – tudtuk meg Tóth Andrástól, az AH szóvivőjétől. A UPC Direct-ügyfelek száma 170 ezer körüli, míg a Digi TV körülbelül 400 ezer ügyféllel rendelkezik. A Magyar Telekom digitális iptv (T-Home)-szolgáltatását jelenleg körülbelül 16 ezer ügyfél veszi igénybe.

Nem kizárt, hogy eredménytelen lesz a földi digitális műsorszóró-pályázat, a kiíró Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) ugyanis ezt követően sem jut a korábbitól eltérő eredményre. Úgy tudjuk, mind a televíziós, mind a rádiós pályázaton az Antenna Hungária lenne a befutó. Többen azonban szívesebben látnák a rádiós tender nyerteseként a Magyar Rádiót, amely egy módosításnak köszönheti, hogy egyáltalán részt vehetett a pályázaton. Vagyis a következő időszak nem újraszámolásra, hanem az idő húzására szolgál. Ha viszont a parlamenti bizottság ezt követően sem fogadja el az NHH ajánlatát, ez utóbbi hatóság nem tehet mást, csak eredménytelenné nyilváníthatja a pályázatot.

Analóg véget ér az M2Az MTV m2-es csatornáján augusztus 1-jén leállítja a műholdas (analóg) sugárzást, s megkezdi a csak digitális jelek továbbítását. Az új technológia bevezetése pluszköltséget jelent a felhasználónak, hisz az analóg (egyéni) műholdvevővel rendelkező háztartások nem tudják majd fogni az adást, ehhez be kell szerezniük egy digitális (akár SD, akár HD) műholdvevőt. Az SD változatok már 10 ezer forinttól, míg a HD-k 50 ezer forinttól kaphatók. Azoknak a nézőknek, akik kábeltelevíziós vagy iptv (szolgáltatói)-hálózaton keresztül nézik az MTV műsorát, a mostani formában történő vételükhöz nem kell tenniük semmit. Az MTV azt szeretné, ha a kábeltévé- és az iptv-hálózatokon keresztül is eljutna a HD-adás a nézőkhöz, ez azonban induláskor csak bizonyos szolgáltatóknál lesz elérhető. Ezekben az esetekben a díjszabást a szolgáltatók határozzák meg, és a szükséges HD „set-top box”-ok biztosítása is az ő feladatuk. (Egyelőre általában három csatornából áll a társaságok HD-csomagja, a T-Kábelnél például ez bruttó 1990 forintba kerül, s a többieknél is hasonló összegért rendelhető meg.)



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés