Connect with us

Hirdetés

technokrata

Mobilkormányzat: könnyít, urbanizál, technologizál és humanizál

Dotkom

Mobilkormányzat: könnyít, urbanizál, technologizál és humanizál

Dr. Baja Ferenc kormánymegbízott nemcsak részt vett az Első Nemzetközi Mobilkormányzati Konferencián, hanem felajánlotta az újonnan alakult nemzetközi tudományos szervezet számára az Elektronikus Kormányzat Központ együttműködését is.

2004. október 28-29-én a világon elsőként hazánk adott otthont az Első Nemzetközi Mobilkormányzati Konferenciának. Nem véletlen, hiszen az elektronikus közigazgatás egyik legígéretesebb területe a mobil közigazgatás, mivel a mobiltelefonok nagyarányú elterjedése révén a társadalom egyre szélesebb köréhez eljuthatnak az információk. A kérdéseinkre Dr. Baja Ferenc kormánymegbízott válaszolt.

Terminal – A konferencia záróakkordjaként a regisztrált hazai és nemzetközi szakértők részvételével megalakult egy mobil-kormányzati nemzetközi tudományos szervezet, M-Government Study Group Nemzetközi Egyesület néven. Mekkora a jelentősége annak, hogy a szervezet Budapesten kerül bejegyzésre?

Dr. Baja Ferenc – Egy ilyen típusú civil szerveződésnek a magyarországi meghonosítása rendkívüli jelentőségű, amely nemzetközileg is fontos és meghatározó lesz az elkövetkezendő időszakban. A mobil közigazgatás rendkívül időszerű a világban – és itthon is: az m-kormányzat az elkövetkezendő időszakban olyan használati és innovációs tereket fog megjeleníteni, amely a hazai kutatók, felhasználók, és szállítóvállalatok számára is példaértékű lesz. Ennek oka, hogy Magyarország mobilhasználata jelentőssé vált: sok olyan mobilcég van, amely a világban is vezetőként van jelen, emellett Magyarországon a mobiltelefónia egy olyan időszakban terjedt el, amikor a vonalas felváltásával lényegében a demokráciát és az információhoz való szabadságjogokat is hordozta.

Terminal – Ugyanaz az egykapus rendszer lesz az m és az e-kormányzatban is?

Dr. Baja Ferenc – A Magyarország.hu lesz az egyetlen, úgynevezett kapu. Ez az egy kapu nem egy hatalmas intézmény, hanem egy valódi kapu: tájékoztatási szinten a tájékoztatók számára egy olyan táblarendszert jelent, amelyik megmutatja az ügyintézés menetét, további internetes keresgélés nélkül; a regisztrációs szinten pedig az azonosítás történik: megállítjuk egy pillanatra az állampolgárt, megnézzük ki az, ő-e egyáltalán, és mire kíváncsi, majd segítünk neki. Az egykapus rendszer csupán „beenged”, a kapu mögötti ügyintézést a ma is meglévő intézmények és hivatalok intézik, amelyek a személyes ügyintézés során is eljárnának.

Terminal – Az elektronikus adóbevallás esetében ki fog fizetni?

Dr. Baja Ferenc – Ez egyenlőre egy pilot-, azaz kísérleti rendszer, amelynek feladványai a piaci, a technológiai, a műszaki, a használati és a pénzügyi modell kialakítása is. Az, hogy ki fizeti az ehhez kötődő szolgáltatásokat, nem jelentős, hiszen bármilyen más módon, mint például faxolás, vagy postázás, is merülnek fel költségek – inkább a biztonsági rendszer igényel sokat.

Terminal – Az elektronikus adóbevallásnál alkalmazható azonosítás és hitelesítés mobiltelefonon keresztül történő megvalósítása érdekében megkereste a mobilszolgáltatókat, amelyre a T-Mobile és a Pannon GSM már pozitívan reagáltak, és várja a Vodafone válaszát is. Egy nemleges válasz okozhat piaci zavart?

Dr. Baja Ferenc – Úgy gondolom, hogy a Vodafone nem zárkózott el, csupán a maga mechanizmusában még nem tudott választ adni – különben már a nemleges válasz megérkezett volna. Valószínűleg tanulmányozza a cég érdekeit, hiszen a másik két mobilszolgáltató ezen a területen eddig is konzorciális együttműködésben állt. Az is elképzelhető, hogy inkább megvárja a pilot eredményét. Egy biztos: olyan rendszert kell kiépíteni, amelyik minél több ember számára elérhetővé teszi a mobil ügyintézést. Ehhez az Elektronikus Kormányzat Központ fogja felépíteni a kaput, platform-semlegesen – azaz a Vodafone egy későbbi időszakban is csatlakozhat a folyamathoz. Jelen esetben csupán egy olyan technológiai, szoftver, hirdetési és egyéb együttműködésről van szó, amelyben a hazai mobilszolgáltatók szempontjait is figyelembe vesszük, azaz a szolgáltatás életbelépésekor azt bármelyik mobiloperátor igénybe tudja venni, hiszen mögöttük állampolgárok vannak, akiket nem zárhatunk ki a szolgáltatásból.

Terminal – Mikorra rendeződnek a jogszabályi feltételek?

Dr. Baja Ferenc – A mobilkormányzat jogszabályi feltételrendszere a közigazgatási eljárási törvény elfogadása utáni kormányrendeletek – azaz ebben az évben vagy a jövő évben mindenképpen meglesz a jogi feltételrendszer.

Terminal – Milyen ütemet jósol az m-kormányzatnak?

Dr. Baja Ferenc – Nehéz megmondani, a használati igény nagyban befolyásolja egy rendszer elterjedését. Egy speciális közigazgatási piacról van szó; ha az állampolgárok a hagyományos típusú közigazgatást és ügyintézést nem akarják gyorsan felváltani elektronikusra, mert bizalmatlanok, mert szerintük az e-ügyintézés nem eléggé humánus, vagy szolgáltatásbarát – akkor nyilván később valósul meg, hiszen nemcsak igazgatási fejlesztésekre, hanem a piaci szereplők fejlesztésére is szükség van. A felhasználók határozzák meg, hogy milyen gyorsan fog fejlődni a rendszer. Mindenesetre a pozitív visszajelzések nyomást fognak gyakorolni mindkét szereplőre.

Terminal – Mikorra válik a mobilkormányzat rutinná?

Dr. Baja Ferenc – Magyarországon 10-12 év alatt terjedt el a mobilfónia, ez idő alatt felnőtt egy olyan generáció, aki a mobilt nem „phone”, azaz valódi párbeszédre, hanem elektronikus párbeszédre használja. Véleményem szerint 10 éven belül Magyarországon az elektronikus ügyintézés mobil formája is teljeséggel használható és elterjedt lesz, ám ennek ellenére nem fogja kiszorítani az emberi találkozás és a face-to-face ügyintézés kapcsolatrendszerét, hanem meg fogja könnyíteni azt: urbanizálja, technologizálja és humanizálja az ügyintézést.

Tovább
Hirdetés

Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés