Connect with us

Hirdetés

technokrata

70 százalékkal kevesebbet fogyasztó repülők

Smart home

70 százalékkal kevesebbet fogyasztó repülők

Új designnal az üzemanyagspórolásért.

Az MIT kutatói az elmúlt héten jelentették be új ötletüket, mellyel jelentősen mérsékelhető lehet a levegőt átszelő gépóriások fogyasztása. A NASA 2,1 millió dolláros támogatásával kifejlesztett, „N+3” (a mostani repülőgépekhez képest hárommal későbbi generációra utaló) kódnevet viselő koncepció 2035 környékén való alkalmazásba vétele 70 százalékkal kevesebb felhasznált üzemanyagot jelenthet.

Ed Greitzer, az MIT aerodinamikával és asztronautikával foglalkozó professzora ismertette a légi közlekedési eszközök kialakításában bevetett radikális kialakítási változtatásokat, melyek lehetővé teszik a fogyasztás valóban jelentős mérséklését. Greitzer szerint ideje szakítani az 50 éve közel változatlan formákkal, a „cső és szárny” designnal. Ennek érdekében két új külsővel is előálltak a kutatók. Az egyik a 180 személy szállítására képes „dupla buborék” D-típus, ami a kontinentális utazásokra használt Boeing 737-eséhez hasonló repülőgépeket hivatott leváltani. A másik pedig a 350 férőhelyes hibridszárnyas H-sorozat, ami az interkontinentális repüléseknél alkalmazott Boeing 777-esek és ahhoz hasonló légi járművek lecserélését hozhatja el.

Mérnökök hada dolgozott azon, hogy változassanak a hagyományos felépítésen, melynek eredményeként egy szélesebb törzsű design született meg. Ezt részben dupla hengertest alkalmazásával érték el, melyeket egymás mellé helyeztek. Ránézésre emiatt úgy néz ki a koncepció gép, mint két, egymáshoz tapadó szappanbuborék – innen is származik a „dupla buborék” fantázianév.

Emellett a megszokott, szárnyakra szerelt helyzetből a törzs hátuljára mozgatták át a motorokat. Az úgynevezett Boundary Layer Ingestion (BLI – határréteg elnyelés) technika miatt a motorok kevesebb üzemanyag elégetése mellett hasonló tolóerőt fejtenek ki a hagyományos pozícióba szerelt példányokhoz képest.

A design mindamellett néhány gyakorlati hátránnyal is jár, többek között jobban terheli a motorokat, és nagyjából 10 százalékkal lassabbá is válnak a légiközlekedési eszközök. Ez a késlekedés azonban ellensúlyozható a szélesebb test jelentette gyorsabb be- és kirakodási időkkel, amivel az összesített menetidő változatlan maradhat.

Az MIT mérnökei szerint létfontosságú, hogy 2035-re már alkalmazásba vegyék ezeket a kialakításokat, akkorra ugyanis a jelenlegihez képest kétszeresére fog nőni a Föld légi forgalma. Ennél hamarabb is lehet előnye az új designnak: az amerikai kutatóintézet úgy vélte, hogy a módosított design révén jóval korábban megjelenhetnek az első, fenti koncepciót magukévá tevő repülőgépek. Ezek fogyasztásában 50 százalékos üzemanyag-spórolást jósolnak az amerikaiak.

Tovább
Hirdetés

Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Smart home

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés