Ünnepélyes nyitóelőadásokkal kezdődött 2004. április 27-én az ”E-commerce, mint a KKV-fejlesztés eszköze” elnevezésű program. A nyitókonferencián beszédet mondott Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter, Jürgen Köppen, az Európai Bizottság Magyarországi Delegációjának vezetője és Galovicz Mihály, Phare programengedélyező, a VÁTI Kht. ügyvezetője.
Az Internetre, mint új információs csatornára és annak terjedésére alapozva új üzleti forma alakult ki, az elektronikus kereskedelem. Az elektronikus kereskedelem Internet alapú termék- és szolgáltatás kereskedelmet, naprakész üzleti információkat és lehetőségeket jelent. A kis- és középvállalkozások számára a jövő üzleti lehetőségeinek alapja a gyors információ- elérés és közvetítés, amelynek leggyorsabb, és egyik legfontosabb csatornája az Internet. Így a világháló a közeljövőben az üzleti élet elsőszámú kommunikációs eszközévé válik számukra is.
Az „e-commerce” program célja, hogy a KKV-k részére információkat és ismereteket nyújtson az elektronikus kereskedelem és az elektronikus üzlet alapjaival és működésével kapcsolatban. Az e-commerce programot az Európai Unió Phare programja támogatja, a társfinanszírozást a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium biztosítja. A Phare program keretében meghirdetett projektet a KPMG által létrehozott konzorcium nyerte el, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht., mint közreműködő szervezet biztosítja a program megvalósulását, a program monitoringjáért a VÁTI Kht., mint szerződő hatóság felelős.
A program keretében általános és specifikus oktatáson közel ezer KKV-nak lesz alkalma megismerni az elektronikus kereskedelem lehetőségeit, valamint a vállalkozásoknál tartott műhelymunka révén saját e-stratégiáját elkészíteni. Ezt követően pedig a tanácsadási szolgáltatások keretében több mint 200 cég alakíthatja ki részletes stratégiáját, és a megvalósításhoz szükséges terveket. A stratégiával és tervekkel rendelkező cégek sikerrel pályázhatnak a finanszírozási lehetőségekre is.
A projekt keretében igénybe vett oktatási, tréning és tanácsadói szolgáltatások a KKV-k részére ingyenesek. Segítséget vehetnek igénybe a testreszabott elektronikus kereskedelmi stratégia elkészítéséhez, valamint az elektronikus kereskedelemi fejlesztésekhez (mint pl.: e-marketing, webbolt kialakítás).
Nagy lehetőséget jelent az elektronikus hálón való jelenlét a kooperációs kapcsolatok fejlesztése terén is, a KKV-k klaszterbe, hálózatokba történő szerveződésének pedig hatékony módját biztosítja. Ezáltal lényegesen előnyösebb piaci fellépést biztosít, mint amire a KKV-k önállóan képesek lennének. A klaszterek egyben a multinacionális cégeknél kialakítandó beszállítói és egyéb kapcsolatok kiépítését is megkönnyítik.
A projekt 2 millió euró hazai és plusz ugyanennyi EU forrással gazdálkodik, ami azt jelenti, hogy – mai árfolyamon számolva – a költségvetése 1 milliárd Ft. Ez igen jelentős összeg a KKV-k e-kereskedelem fejlesztését szolgáló, a GKM által indított pályázatokkal összevetve is.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Gazdasági Versenyképességi Operatív Programja (GVOP) keretében működő pályázat, amely a KKV-k részére a vállalaton belüli elektronikus üzleti rendszerek kialakításához nyújt segítséget, 1,2 milliárd Ft-tal rendelkezik, a Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Programon belül meghirdetett pályázat a mikro- és kisvállalkozások Interneten való megjelenésének támogatására 350 millió Ft-tal gazdálkodik. A Magyar Információs Társadalom Stratégiája keretében indított kiemelt központi programok egyike pedig, amely a KKV-k elektronikus üzleti és internetes megoldásait támogatja, ebben az évben 500 millió forinttal rendelkezik.
A program 2004. május elejétől közel másfél évig tart. Első szakaszában a pályázatok potenciális résztvevői az elektronikus kereskedelemről és a programról szóló tájékoztatókon vehetnek részt a megyeközpontokban. A tájékoztatókkal egyidejűleg meghirdetik a pályázatokat, amelyekkel élhetnek a vállalkozások. Pályamunkáik elbírálását követően indul meg a munka a vállalkozásoknál. A pályáztatással párhuzamosan történik egy olyan internetes portál kifejlesztése KKV számára, melynek igénybevételével az erre felkészült vállalkozások érdemi kapcsolatba léphetnek egymással az üzleti tevékenységüket integrálhatják.