Connect with us

Hirdetés

technokrata

Kulcsfontosságú a teljes körű tesztelés és annak koordinációja

Dotkom

Kulcsfontosságú a teljes körű tesztelés és annak koordinációja

A teljes körű tesztelés és annak megfelelő koordinációja kulcsfontosságú a bevezetési projektek esetében, amiről gyakran még a nagyobb cégek is megfeledkeznek, komolyan veszélyeztetve ezzel a bevezetések sikerességét – állítják Vastag Zsolt és Jegesi Balázs, az AAM Consulting vezető tanácsadói.

Napjainkra gyakorlatilag nincs olyan közepes vagy nagyvállalat, amely ne rendelkezne valamilyen integrált vállalatirányítási rendszerrel. Ennek ellenére a vállalatok vezetőit, informatikai szakembereit és felhasználóit a rendszerek esetleges cseréje, bővítése és az időszakos verzió- és generációváltási igények folyamatos kihívások elé állítják. Egy jól működő integrált rendszer bevezetése egyfelől tehát nagy segítség a vállalat felhasználói és vezetői számára, másfelől viszont folyamatos “gondozást” igényel, és így a sokszor amúgy is kapacitáshiánnyal küszködő kulcsfelhasználók számára szinte folyamatos leterheltséget jelent. Ezt a fajta pótlólagos – a napi, operatív szintű feladatok mellett jelentkező – erőforrásigényt a vállalatok vezetői sokszor elfelejtik figyelembe venni az egyes szervezeti egységek létszámterveinek meghatározása során, ami általában frusztrált, túlterhelt kollégákat eredményez, végső soron pedig az elvégzett munka minőségére is negatív hatást gyakorolhat – mondja Vastag Zsolt.

A rendszerbevezetések különböző fázisai során a megrendelő részéről elvégzendő feladatok legnagyobb része bizonyos feltételrendszer teljesülése mellett a napi munka mellett is elvégezhető, sőt egy részük esetében csak a vállalaton belül van meg a szükséges ismeret és tudás azok végrehajtásához. Vannak viszont olyan projektszerepek is, amelyek – azok komplexitása és/vagy erőforrásigénye miatt – teljes embert kívánnak, így azok a napi munka mellett nem vagy csak a projekt és/vagy a napi munka minőségére veszélyt jelentő kompromisszumok mellett végezhetőek – figyelmeztet Jegesi Balázs. Az ilyen “teljes embert kívánó” szerepkör például a projektvezetői pozíció, de az egyre komplexebb rendszerek és környezeteik mellett a tesztelés zökkenőmentes lefolytatásáért felelős, a projektvezetőt támogató tesztelésmenedzser vagy más néven teszteléskoordinátor is ilyen.

Azt, hogy érdemes-e a projekten belül önálló szerepkörként tesztelésmenedzseri pozíciót kialakítani és fenntartani, több tényező határozza meg. Lényeges a projekt mérete; a projektben részt vevő belső és külső szereplők száma, diverzifikáltsága és várható rendelkezésre állása; a bevezetendő alkalmazás összetevőinek, moduljainak száma; a bevezetendő rendszer szoftver- és hardverösszetevőinek komplexitása; a bevezetés által érintett üzleti folyamatok összetettsége; az adott szállító által kínált standard megoldásoktól való eltérés foka; valamint a projekthatáridők.

Amennyiben komplex, sokszereplős, szoros határidőket követelő, üzleti értelemben is bonyolult, így sok esetben csak fejlesztett, azaz nem standard megoldásokkal kezelhető az adott projekt, akkor a bevezetéshez kapcsolódó tesztelés előkészítése és lebonyolítása is komplex feladatot jelent. Ezért a sikeres bevezetés érdekében kifizetődő egy külön erre a szerepre létrehozott tesztelésmenedzseri pozíció. A tesztelésmenedzser feladatai nem kizárólag az adott projekt szűken vett tesztelési fázisára korlátozódnak, hanem magukban foglalják az előkészítési és utógondozási feladatokat is.

A tesztelés-előkészítési fázis célja, hogy a tesztelés megkezdésére minden feltétel rendelkezésre álljon ahhoz, hogy a tesztelés minél gyorsabban, hatékonyabban, az előre látható problémák kiszűrésével valósuljon meg. Az előkészítés magában foglalja a tesztelési módszertan/koncepció elkészítésével, a tesztszervezet, a tesztrendszer(ek) kialakításával, a teszteléshez szükséges esetleges alkalmazások telepítésével, a szükséges jogosultságok megkérésével, a tesztesetek és tesztforgatókönyvek (funkcionális, integrációs, regressziós és így tovább) kialakításával és priorizálásával, valamint a tesztelés nyomon követésének előkészítésével kapcsolatos tevékenységeket. A megfelelő előkészítés révén a későbbiekben már tényleg “csak” a tesztelésre és annak koordinálására kell az érintetteknek fokuszálniuk – jelenti ki Jegesi.

A megfelelő előkészítést követően a tesztelési fázisban az átadott rendszer funkcióinak, például a beállításoknak és a fejlesztéseknek a tesztelése zajlik. A különböző teszttípusok (funkcionális, integrációs, migrációs, jogosultsági, rendszerkapacitás-tesztek) előfeltétele a már elvégzett fejlesztő oldali tesztelés. A tesztelési fázis során a teszteléskoordinátor fő feladata a nemegyszer száz fő feletti tesztelői kör koordinálása, a tesztelési feladatok határidőre és megfelelő minőségben való megvalósításának támogatása, a fejlesztői oldallal történő egyeztetés, a hibakezelési folyamat koordinálása, valamint a tesztelések előrehaladásának, a hibák, problémák és kockázatok folyamatos nyomon követése és riportolása.

Mindezt a tesztelés utógondozási fázisa követi. A rendszer tesztelését követően ugyanis fontos szempont a tesztelési eredmények kiértékelése, azaz a tesztelés tapasztalatainak összegzése. A bevezetés azonban szinte sohasem ér véget a rendszer éles indulásával. Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a tesztelési fázis végéig, vagy akár magának a rendszernek az éles indulásáig is maradnak olyan funkciók, amelyek még további, jellemzően funkcionális tesztelést igényelnek, mivel az azok kapcsán felfedezett hibák javítására még nem került sor. Ezek a hibák kizárólag olyanok lehetnek, amelyek a napi működés szempontjából nem kritikusak, ellenkező esetben a rendszer éles indítását el kell halasztani. A nagy rendszereknél az éles indulást követő egy-két hónap mindig intenzív hibajavítással telik. Akármilyen jó minőségű és részletekbe menő is a tesztelés, az esetek döntő többségében akkor sem tudja a valós élet felhasználói “kreativitását” megközelíteni. Az ilyen éles indulást követő teszteléstámogatási feladatok koordinálásához is érdemes fenntartani a teszteléskoordinátori pozíciót – javasolja Vastag.

A nagyvállalati informatikai rendszerbevezetések és verzióváltások kapcsán az éles indulást megelőzően a tesztelés az az utolsó ellenőrző pont, ahol ténylegesen meggyőződhet róla az érintett szervezet, hogy az igényeinek megfelelő alkalmazást választotta-e.

A tesztelésmenedzseri szerepkör kialakításának főbb szempontjai- A feladatok összetettsége miatt mindenképpen megfelelő szakmai háttérrel rendelkező szakértővel érdemes a pozíciót betölteni.- Amennyiben a vállalaton belül folyamatos bevezetési projektek futnak, úgy érdemes egy főállású teszteléskoordinátort alkalmazni.- Konkrét bevezetési projekteknél az erőforrás- és költséghatékonyság szem előtt tartásával érdemes külső tanácsadót igénybe venni a feladat végrehajtására.- A szállítótól független tanácsadót kérjünk fel közreműködésre, és kerüljük a rendszer szállítója általi teszteléskoordinációt! Ezzel többek között elkerülhető az esetleges érdekellentétek kialakulása.Forrás: AAM



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés