Connect with us
Hirdetés

technokrata

Közösségi döntés az utakról

Dotkom

Közösségi döntés az utakról

Közösségi döntés az utakról

Zajlik az útfelújítási szezon, ami gyakran majdnem olyan bosszantó az autósok számára, mint a rossz minőségű útfelület.

Egy okos kommunikációs platform segítségével azonban a lakosok beleszólhatnak az útfelújítások menetébe, a bevonódás pedig a nemzetközi tapasztalatok szerint a többszörösére növeli az elégedettséget.

Bárhonnan nézzük, az útkezelés az egyik leghálátlanabb, legtöbbet kritizált önkormányzati feladat. Az elégedetlenség és az elhasználódás folyamatos, a rendelkezésre álló forrásokból pedig soha nem lehet az összes szükséges javítást elvégezni. A helyben lakóknak ezért gyakran olyan érzésük van, hogy mindig az általuk használt útvonalak maradnak ki a felújításból, illetve, hogy mindez ötletszerűen zajlik. Azt sem szeretik persze a közlekedők, ha épp felújítanak egy szakaszt, mert óhatatlanul az áteresztőképesség csökkenésével jár a munkák idejére ‒ mutatott rá Czinger Erik, az önkormányzatok körében is népszerű, okos kommunikációs hálózatokat üzemeltető Munipolis hazai vezetője.

A fentiekhez képest az útfelújítás ugyanakkor szakfeladat is, a döntések mögött forgalomtechnikai és más, objektív megfontolások is állnak. Ezzel együtt a felújításra szánható keret felhasználása részben mindig szubjektív döntés marad. A helyzeten sokat javít, ha a települési önkormányzat meg akarja és tudja kérdezni a helyben élők véleményét arról, hogyan használja fel ezt a keretet, illetve hatékonyan tudja tájékoztatni a lakosságot a döntések hátteréről. Így egyrészt kiderül, melyek azok az utak és úthibák, amelyek felújítására különösen nagy az igény, és a tapasztalat szerint ezek nem mindig esnek pontosan egybe a legforgalmasabb vagy legrosszabb állapotú szakaszokkal. Másfelől sokkal kevésbé elégedetlenek az emberek, ha tudják, mi miért történik.

A Munipolist összesen több ezer önkormányzat használja, hazánkkal együtt összesen négy országban, a legelterjedtebbnek pedig Csehországban számít. Az ottani adatok szerint, ahol a lakosságot évente megkérdezik az útfelújításra fordítható keret felhasználásáról és ezeket a véleményeket összevetik a szakmai szempontokkal, illetve érdemben tájékoztatják a helyieket a döntések hátteréről, a lakosok 55%-a „inkább elégedett” az útfelújításokkal. Ez az arány ott, ahol az embereknek sem beleszólásuk, sem információjuk nincs, mindössze 23%.

A hangsúly az érdemi, tömeges informálódáson van ‒ mutatott rá a magyarországi vezető. Az is tájékoztatás, ha 25 ember előtt, egy lakossági fórumon hangzik el mindez, vagy kitűzik a hivatali hirdetőtáblára, de ezek érdemben nem javítják a közhangulatot. Ugyanígy vannak a véleménynyilvánításnak is más módjai, de csak a könnyen hozzáférhető, bürokráciamentes, digitális megoldások alkalmasak a lakossági szándékok tömeges, gyors és költséghatékony megismerésére.

A szolgáltató tapasztalata szerint mindez nemcsak az útkarbantartásnál igaz. Ugyanazon önkormányzati lépések ‒ vagy épp az önkormányzat egészének ‒ megítélése, a lakosság viszonya a településhez bármilyen témában jelentősen javul, ha a polgárok sajátjuknak érzik, mert van közük a folyamatokhoz, tájékoztatást kaptak és kikérték a véleményüket.


További friss híreket talál a Technokrata főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Booking.com

További Dotkom

Booking.com
 

Népszerű

Technokrata a Facebookon

Booking.com
 

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Dotkom

Közösségi döntés az utakról

2025. április 30. szerda

Dotkom

Jön a nyuszi, megy a magyar

2025. április 18. péntek

Dotkom

Íme a magyar “jajj, ne!” statisztika

2025. április 15. kedd

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés