Connect with us

Hirdetés

technokrata

Nem hal ki a cd és a dvd

Dotkom

Nem hal ki a cd és a dvd

Radikálisan növekedett tavalyhoz képest a memóriakártyával működő eszközök elterjedtsége, különösen a zenefelhasználás tekintetében – mondta el lapunknak Sajó Judit, az Artisjus hangfelvétel-engedélyezési osztályvezetője.

A harmincnyolc százalékos emelkedést jellemzően a fiatal korosztály zeneéhsége táplálja, a mobilhasználat másodlagos funkciói közül is a zenehallgatás áll a fényképezés utáni második helyen. Az új eszközök megjelenése azonban cseppet sem ront az írható cd-k és dvd-k kereskedelmén, a lakossági fogyasztás még mindig növekedést mutat – mondta a GfK Hungária Piackutató Intézet adatai alapján Sajó. Az Európai Unióban egy főre évente átlag 3,6 cd, illetve dvd jut, Magyarországon pedig 3,2 – a fogyasztást a fiatal, magas iskolai végzettségű, szellemi munkát végzők vagy vállalkozók háztartásai indukálják. A fájlcserélő oldalak megjelenésével a piac átalakul, de nem a régi termékek kárára. Inkább a felhasználási szokások változásáról beszélhetünk: a cd eredeti felhasználási célja a tényleges adathordozás volt – ez mostanra az archiválás irányába tolódott -, ma inkább a memóriakártyák, a hordozható médialejátszók és a nagy tárhellyel rendelkező mobiltelefonok látják el ezt a funkciót. Összességében a tárolókapacitás és a hordozhatóság mértékével egyenesen arányos az eszköz versenyképessége, ugyanakkor a régi eszközöket nálunk nem fenyegeti a kihalás veszélye – állítja Sajó Judit. Magyarországon ugyanis igen olcsók a nyers cd-k és dvd-k, mivel viszonylag alacsony a kompenzációs díj. Nyugat-Európában viszont az ittenivel lényegében megegyező beszerzési árak ellenére sokkal harcosabb kereskedelmi politikával védik a szellemi termékeket, így a nyers adathordozók árszabása is nagyságrendekkel nagyobb, mint Magyarországon.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés