Connect with us

Hirdetés

technokrata

Az egészség és az Internet kapcsolata

Laptop

Az egészség és az Internet kapcsolata

A HáziPatika.com 2002. első negyedévében ´Az orvos kezel, a természet gyógyít, de mit csinál az Internet?´ címmel felmérést készített az egészségügyi internetezők táboráról.

A HáziPatika.com, Magyarország piacvezető egészségügyi internetes portálja 2002. februárja és márciusa között készített egy felmérést. A kérdőív négy héten keresztül volt elérhető a HáziPatika.com főoldaláról, önkitöltős rendszerben működött. Egy adott látogató csak egyetlen alkalommal tölthette ki a kérdőívet. A kérdőív kitöltése során nem kellett nevet megadni, tehát a kérdőív megőrizte a felhasználó anonimitását.

Az eredmények a következők:

A kérdőívet kitöltők nagy többsége (82%) nő, ellentétben az internetezők egészével, ahol ez az arány 45%.

A kérdőívet kitöltők átlag életkora 33 év, ami 4 évvel magasabb a Magyarországi átlagnál (29 év). Az ötven év felettiek aránya is sokkal nagyobb. Míg a TGI-NRC 2002-es online életstílus-kutatása szerint a hazai internetezők 7% töltötte be az ötvenedik életévét, addig a HáziPatika.com kérdőívét kitöltők esetében ez közel 18%.

A lakóhely szerinti megoszlást nézve a kérdőívet kitöltők többsége városlakó. A fővárosban 41 százalékuk lakik, közel hasonló arányban (45%) laknak nagyvárosban vagy városban.

A családi állapot esetében a látogatók fele (48%) házastársi kapcsolatban él, s csak 11 százalékuk elvált vagy özvegy. A válaszadók 48 százalékának 1 vagy 2 gyereke van, míg 42 százalékuk nem vállalt gyereket.

A havi nettó kereset vizsgálatánál az átlagos jövedelem 79.199 Ft/hónap. A látogatók közel negyede (23%) rendelkezik havi nettó 100.000 Ft feletti jövedelemmel.

Az alapul vett minta több mint fele (56%-a) alkalmazott (szellemi foglalkozású), 11 százalékuk pedig felsővezető. A mintán belül a diákok részaránya csak 9%, míg a hazai internetezők táborában 42 százalékot tesznek ki.

Az iskolai végzettség esetében a megkérdezettek fele (48%) rendelkezik érettségivel, míg 42 százalékuk főiskolai vagy egyetemi végzettséggel. A hazai Internet-felhasználók átlagával összehasonlítva a legjelentősebb eltérés a felsőfokú végzettségűeknél és az egyéb kategóriába soroltaknál mutatkozik.

A Gallup Intézet által 2000-ben készített egy felmérést a hazai lakosság egészségi állapotáról. A felmérésben résztvevő nők 18,5 százaléka, a férfiak 13,3 százaléka gondolta úgy, hogy egészsége rossz vagy nagyon rossz. Az egészségüket jónak illetve nagyon jónak minősítette a felnőttek 43,2%-a. Ez az arány nőknél 39%, míg a férfiaknál 48% volt. A látogatók többsége (75%) csak konkrét panasz esetén fordul orvosához.

A megkérdezettek 82 százaléka azért látogat egészségügyi site-okat, így a HáziPatika.com-ot is, mert érdekli az egészséges életmód és az egészségügyi információk, 15 százalékuk betegségéről szeretne több információt szerezni. Összehasonlítás képpen a Harris Interactive által 2001-ben készített felmérés szerint az amerikai egészségügy iránt érdeklődő internetezők 77 százaléka abban az esetben keres fel ilyen tartalmú oldalakat, ha konkrét kérdése vagy panasza van.

Érdemes megvizsgálni, mely szolgáltatásokat részesítik előnyben a HáziPatika.com látogatói. A legkedveltebbek között voltak az egészségügyi cikkek, fogyókúra-program, testsúly-kontroll, különféle interaktív egészségügyi tesztek, illetve a friss egészségügyi hírek.

A felmérésben az is nagyító alá került, hogy honnan és milyen gyakorisággal szoktak internetezni a látogatók, illetve milyen Internet-hozzáféréssel rendelkeznek.

A látogatók fele-fele arányban otthonról vagy a munkahelyéről internetezik, 10 százalékuk jelölte be, hogy mindkét helyen használja a Világhálót, nyolc százalék könyvtárból, iskolából vagy Internet-kávézóban szokott böngészni. A hazai internetezők táborán belül az elmúlt évben 70 százalékkal nőttt azoknak a felnőtteknek a száma, akik saját lakásukban tudnak kapcsolódni a világhálóhoz. Jelenleg 550.000-en csatlakoznak a világhálóra a munkahelyükről és az iskolákban, az otthonokból közel 500.000-en.

A felmérésben résztvevők 63 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet, míg közel harmaduk hetente többször kapcsolódik fel a világhálóra.

Az Internet-hozzáférés vizsgálatánál a látogatók többsége (52%) telefonos hozzáférést használ (analóg, ISDN). A nagyobb letöltési sebességet lehetővé tevő kábeles (pl. ADSL) hozzáféréssel a látogatók 19 százaléka rendelkezik.

Az egészségügy iránt érdeklődő internetezők táborának összetétele eltér a hazai átlagos Internet-felhasználóktól. A két nem aránya azt bizonyítja, hogy az internet nem kifejezetten csak „férfi médiatípus”. A gyengébbik nem magas arányának magyarázata, hogy világszerte a hölgyek azok, akik a családon belül az egészségügyi kérdésekkel tudatosan többet foglalkoznak.

A demográfiai adatok vizsgálatának összegzésekor az egészségügyi weboldalak látogatója nemére nézve, nagy valószínűséggel nő, átlagosan 33 éves, a fővárosban vagy városban lakik, havi nettó jövedelme átlagosnak mondható és nem haladja meg a nettó 100.000 forintot. Foglalkozása szerint alkalmazott, rendelkezik középiskolai érettségivel vagy egyetemi diplomával. Hazatérve házastárs vagy partner és gyermek várja.

A hazai átlag internetező ezzel szemben nagy valószínűséggel férfi, az átlagéletkora 29 év, foglalkozása szerint diák vagy szellemi foglalkozású. Családi állapotára nézve egyedülálló, életstílusa fiatalos.

A Terminal azon kérdésére, hogy a felmérés eredményei hoznak-e változást a HáziPatika.com-ban, Peer Ákos PR menedzser gyorsan és készségesen válaszolt: “A felmérés eredményeit folyamatosan használjuk a HáziPatika.com jövőbeni fejlesztései során, melynek igazán látványos eredménye majd csak ősszel lesz látható.”

A szakember hozzátette, hogy a kérdőív tartalmazott a HáziPatika.com tartalmára vonatkozó kérdéseket is, amelyeket már szintén kielemeztek, és amelyeket az utóbbi időben a tartalom és a design módosítása során figyelembe vettek, valamint növelték az oldalletöltési sebességet is, emellett pedig az Egészség nyáron rovattal bővítették a HáziPatika.com-ot.



Szólj hozzá!

További Laptop

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés