Több mint egymilliárd embernek van mobiltelefonja, de nincs bankszámlája. A banki szolgáltatások hiánya a legszegényebb régiókban jelentősen hátráltatja a gazdasági fejlődést. A mobiltelefonok széles körű elterjedése lehetőséget teremtett arra, hogy a telefonszolgáltatók átvegyék a bankok szerepét az elmaradott térségekben és biztosítsák azokat a szolgáltatásokat a kevésbé tehetős ügyfeleiknek, amit a helyi bankok nem tudnak, vagy nem akarnak megadni.
A telefonos bankrendszert néhány afrikai országban már bevezették, és sikeresen működik. Kenyában a Vodefone és a Safaricom hétezer ügynök, többnyire boltosok bevonásával épített ki egy hálózatot, melynek előfizetői pénzt tehetnek a számlájukra, vagy vehetnek ki róla az ügynököknél a jogosultságukat a mobiltelefonjukkal igazolva. A rendszer arra is lehetőséget teremtett, hogy a szolgáltatásra előfizetők olyanoknak utaljanak pénzt az ügynökökön keresztül, akiknek nincs számlájuk. A kenyai rendszer sikere nyomán a Vodafone Tanzániában és Afganisztánban is hasonló hálózat felállítását tervezi. “Az eddigi sikerek is bizonyítják, hogy a mobiltelefonos fizetés bevezetése a fejlődő világban, minden résztvevő számára előnyökkel jár” – nyilatkozta Eden Zoller az Ovum elemzője a BBC-nek, aki szerint a Vodafone modellje bárhol használható lehet.
A Bill & Melinda Gates alapítvány most 12 millió dollárral járult hozzá, hogy a banki szolgáltatásokat a szegények számára is elérhetővé tegyék, a pénzt húsz afrikai, ázsiai és latin – amerikai beruházás között fogják szétosztani. “Ez egy hatalmas lehetőség a mobilszolgáltatók számára, hogy bevonjanak a pénzügyi szolgáltatásokba, egy olyan réteget, akik számára ez korábban elérhetetlen volt.” – véli Rob Conway a GSMA, a mobiltelefon szolgáltatókat tömörítő nemzetközi szövetség vezetője. A telefonos banki szolgáltatások széles körű elterjedését egyelőre az lassítja, hogy a szolgáltatók és a bankok nem tudnak megegyezni a bevételek elosztásának arányaiban.