Connect with us

Hirdetés

technokrata

Teszt: ConCorde CityBoard X5 – így közlekednek a vagányok

egyéb kütyük

Teszt: ConCorde CityBoard X5 – így közlekednek a vagányok

Tudományos-fantasztikus filmekben láttunk csak hasonlót és most itt van! Bár nem légdeszka és nem röpül, de az érzés hasonló. Tesztünkből kiderül, miért vagány cucc a ConCorde CityBoard X5…

Van gördeszkás-, sí- és korcsolya- (normál és görkorcsolya) múltam. Nem vagyok tehát kezdő olyasmikben, amik kimehetnek a lábam alól és nagyot lehet velük esni. Igazából életem egyik legnagyobb traumáját is korcsolyázás közben éltem át (egy 35 centiméteres orvosi fém lett az eredménye, amit 3 évig hordtam a lábamban), így aztán nekem nem kell elmagyarázni, mivel jár az, ha az ember vagánykodik. Na meg közben meg is öregedtem kissé és nem vagyok az a huszonéves duhaj (aki egyébként sosem voltam) és így bőven negyven felett kifejezetten értékelem a biztonságos dolgokat. Azért írom le ezeket már itt, az elején, mert szeretném hangsúlyozni, hogy a ConCorde CityBoard X5 színtiszta élvezet. Egy pillanatig sem féltem rajta. Esni is csak egy kisebbet estem, de erről később…

DSC09765_resize

A teszthez csatolt képeken láthatja az olvasó, hogy egy erősen használt modellt kaptam meg pár napra. Nem én csomagoltam ki és ennek vannak előnyei. A tesztgépet nyúzták már páran és így látszik, hogy mennyire bírja a kezdők bénázásait. Röviden: bírja. A műanyag burkolat karcolódhat, de nem törik, könnyen karbantartható még a fehér változat is. Nem kell hát félteni, lehet neki adni rendesen. Na, tőlem kapott is, mert a teszt ideje alatt még (már elnézést) a vécére is ezzel mentem. Tegyük hozzá azt is, hogy eddig is csodabogárnak tartottak szűkebb lakókörnyezetemben, de mostantól szerintem alacsonyan repülő UFO-nak néznek. Boltban bevásárolni? Gyalog unalmas…

DSC09762_resize

Az üzembe helyezés és az üzemeltetés egyszerű: a készülékhez kapunk egy töltőt, amelyet rácsatlakoztatva állítólag 4 óra alatt tölti fel teljesen. Azért írom, hogy állítólag, mert a teszt alatt egyszerűen nem tudtam egyszer sem lemeríteni nullára. Így arról, hogy teljes káóról mennyi idő alatt lehet feltölteni, nem tudok nyilatkozni. A gyárilag megadott 4 óra hihető, mert jó sok nyúzás után sem kellett neki soha több, mint másfél óra. Ha tehát azt tervezzük, hogy ezzel fogunk például munkába közlekedni, akkor napi 15 kilométereket simán betervezhetünk odafelé és újabb tizenötöket hazafelé is. Az biztos, hogy ennyit bírni fog és az is biztos, hogy a munkaidőnk alatt feltölt a teljes lemerültség állapotából is. A gyári adattáblán ígért 4 óra erős túlbiztosítás, hacsak nem ezzel akarunk dolgozni is.

DSC09764_resize

Akik láttak menet közben és meg mertek szólítani, mind azt kérdezték, hogy nehéz-e vele megtanulni és utána menni? Én persze nagyképűen azt mondtam, hogy csak ráálltam és mentem vele, de az igazság az, hogy ehhez kell előélet. Azt gondolom, hogy ha valaki korcsolyázott (jégen vagy görkorcsolyával), vagy síelt, vagy gördeszkázott, vagy bármilyen olyan tevékenységet csinált, ahol a lába kicsúszhat és egyensúlyozni kell, nos az a személy erre simán feláll és 2-3 perc óvatos ízlelgetés után már magabiztosan fog haladni vele. Aki bátor, az 10 kilométert is megtehet óránként. Elébb írtam, hogy egyet azért estem vele: a leszállásnál soha ne próbáljunk meg előre felé leszállni! Ilyenkor ugyanis előre dőlünk, a deszka megindul előre és alákerül annak a lábunknak, amelyikkel a talajra szerettünk volna lelépni. És itt az ember elmegy gyorsan Burkina Faso-ba (azaz először elburkol, majd az afrikai állam nevének második tagjához hasonló szavak kíséretében feltápászkodik). Ha bizonytalankodunk, nem szabad megijedni, hanem határozottan le kell ugrani róla. Úgyis megáll azonnal, ha érzékeli, hogy nincs rajta súly.

DSC09779_resize

Az irányítás futurisztikus, kicsit gyakorolni kell. A ConCorde CityBoard X5-ön (ahogyan azt az olvasó a képeken tök egyedül is észrevehette) nincs kapaszkodó. Nem a kezünkkel adjuk a gázt, minden azon múlik, hogy a lábainkat hogyan terheljük. A fellépőjében van (-nak) az érzékelő (-k), mindkét lábunknál külön-külön. Ha előre dőlünk, akkor előre megy, ha hátra dőlünk, akkor hátra. Ha középre helyezzük a súlyt, akkor megáll. Egyszerű, nem? De ha nem vízszintes a talaj, akkor mi a helyzet? Ha az egyik lábunkat előre, a másikat meg hátra terheljük, akkor mi van? Mi van, ha elakad a kerék? Mi van, ha dombon kell felmennünk? Ezek ám a jó kérdések és az ezekre adott válaszok miatt zseniális a szerkezet!

DSC09768_resize

A kulcsszó a számítógép. Ebben is az van, nem titok. Ügyesen megírt szoftver elemez a másodperc tört része alatt és korrigál minden hibánkat. Javít, ha nem vízszintes a talaj, javít, ha dombon megyünk fel vagy le. Javít, ha a sárban megcsúszna vagy egy kisebb kőben elakadna a kerék. Ebből az ember annyit vesz észre, hogy hihetetlen körülmények között is elmegy a ConCorde CityBoard X5. Ha pedig egyik lábunkat előre, a másikat hátra döntjük, akkor helyben fordul. Még táncolni is lehet vele (láttam is a minap a tévében ilyen videót), bár ez a tánc inkább keringő lesz, ha elrontjuk, akkor meg break… Van természetesen élvezkedős tesztvideóm is róla, itt megtekinthető:

Ami a videón látszik (és azoknak, akiknek valamiért nincs lehetőségük megnézni): a filmet a harmadik ráálláskor csináltam, nem voltam rutinos használó. Látszik talán, hogy néha bizonytalankodom, megbillenek és az is látszik, hogy a gép javítja a hibáimat. Nem számít neki, ha centis kavicsokkal szennyezett úton megyek, átgázol a kisebb faágakon és meg sem kottyan neki a recés útfelület. Bár sajnáltam, de azért direkt belementem vele a sárba is, 3-4 centis trutyiban simán elmegy. A kerék burkolt és ezért azt gondolom, hogy a határ a burkolat és a kerék közötti távolság, mert ha a kerékre került sár miatt az megszorul, akkor onnan nem fogunk továbbmenni vele a tisztításig.

DSC09780_resize

Ha már tisztítás: én magam szappanos vízzel és egy szivaccsal simán lepucoltam, a képeken látszik is, hogy ez mennyire sikerült. A karcolásokba azért bele tud ülni a kosz, de akit ez zavar, az ne a fehér színűt vegye! Fekete és Graffiti változatban is kapható, utóbbi fiatalosan össze van firkálva (bár ha igazán vagányak vagyunk, fehéret veszünk és mi magunk firkáljuk össze…). A deszka korlátozottan vízálló, nagynyomású mosóval ne mossuk és egy vödör vízbe se áztassuk be, de szivaccsal és szappanos vízzel simán gyönyörűre varázsolható.

DSC09778_resize

Talán a gyári leírásokból nem derül ki, hogy a ConCorde CityBoard X5 tömör kerekes, ennek vannak előnyei és hátrányai is. A hátránya, hogy nagyobb sebességnél kicsit ráz, viszont az előnye, hogy gondozás- és defektmentes. A kerék recéi arra elegek, hogy normál útviszonyok között ne csússzon meg a szerkezet, de hogy télen hogy viselkedik, azt elképzelni sem tudom. A kezelőfelület érdemel még említést, mert a két lábunk között kapott helyet két visszajelző, amelyekből látjuk hogy a gép be van-e kapcsolva (ha ráálltunk, érzékeli-e a súlyunkat) és hogy a töltöttsége megfelelő-e. Az előbbinek gyerekeknél van szerepe, mert 40 kiló alatt nem fog megfelelően működni. Hiába áll rá egy könnyű gyerek, nem indul el.

DSC09770_resize

Mire alkalmas? Jó kérdés. Én azt gondolom, hogy mivel könnyű (10 kiló körül van), tényleg alkalmas a közlekedésünk megkönnyítésére. Bár nagyvárosokban a járdaszegélyekről bátrabbak még leugrathatnak vele, de felfelé már le kell szállni és ez kicsit nyögvenyelőssé teheti a közlekedést. Annál is inkább, mert ha bekapcsolt állapotban felemeljük, akkor néha összezavarodik a kompjúter és ki-be kell kapcsoljuk, hogy észhez térjen. Ez pedig pár másodperc késedelem. Aztán ahol nem szabad gördeszkázni, ott ezzel sem lesz szabad, így például vasúti pályaudvaron, metróállomásokon, aluljárókban cipelhetjük 100 métereket. Amellett ha csak simán, kézben akarjuk szállítani, összekoszoljuk vele magunkat és a lekerekített élek miatt a fogása sem kényelmes. Érdemes hát hordtáskát vinni magunkkal (már megszokhattuk a ConCorde esetében, hogy minden termékükhöz van százezer kiegészítő, hordtáska például ide kattintva található), vagy a táskánkon kialakítani neki egy felcsatolási lehetőséget.

DSC09769_resize

Ami viszont tény, hogy semmihez nem hasonlító élmény vele menni. Ha a kezdeti befeszülésünket le tudjuk vetkőzni (nagyjából fél óra alatt ment nekem), akkor kényelmes és gyors közlekedési mód lehet. Meglepően megy vacak és szennyezett felületű utakon is, nem zavarják a lejtők és az emelkedők és a sarat és az esőt is bírja. Ha durvább útviszonyok közé vágyunk, akkor nekünk az X10 kell, amelyiknek 10 colos felfújhatós kereke van és igazi terepjáró. Na, azzal már füvön és makadámúton is döngethetünk, közben szól a zene a Bluetooth kihangosítójából, mert abban még ilyen is van. A használati útmutatóban nem véletlenül van benne az, hogy menet közben ne esemesezzünk és/vagy internetezzünk a telefonunkon, mert az is tény, hogy a kezeink idegesítően szabadok. Én többször voltam vele a boltban és hazafelé a szatyrokat szépen a kezemben lógatva gurultam. Az UFO-k ugyanis szoktak bevásárolni is…

DSC09766_resize

Köszönöm a ConCorde-nak a lehetőséget, nagyon élveztem a tesztet! Náluk lehet érdeklődni az árakról és az elérhetőségekről ide kattintva.



Szólj hozzá!

További egyéb kütyük

ConCorde CitoBoard X5

  Megjelenés éve: 2016
  Pro:  
  - Fiatalos, gyors, könnyen megtanulható, futurisztikus.
 
  Kontra:  
  - Erős bevezető ár, korlátozott használat
 
Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés