Connect with us

Hirdetés

technokrata

Bekeményít az NMHH: Véget vetnek a szolgáltatói trükközéseknek

Dotkom

Bekeményít az NMHH: Véget vetnek a szolgáltatói trükközéseknek

Fontos változások lépnek életbe az elkövetkező napokban, amik szigorú előírásokat szabnak a szolgáltatóknak.

Nyáron jókora vihart kavart a Telekom és a Telenor tarifaemelése, amelyet ugyan kétoldalú szerződésmódosításnak állítottak be, de igyekeztek úgy tálalni, hogy nincs választási lehetősége az előfizetőknek. Már ebből született egy vizsgálat, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) folytatott le. Végül mindkét szolgáltató megállapodott velük és pontosabb, részletesebb tájékoztatást adtak az ügyfeleiknek, hogy milyen lépéseket tehetnek. A Telenor mindezek után néhány napot hagyott a reagálásra, amiből előre sejthetően kapkodás, káosz és tömegjelenetek zajlottak. Az NMHH-nál viszont érezhették, hogy az ilyen lépéseknek elejét kell venni, úgyhogy még augusztus előtt elfogadtak egy határozatot, amelynek tartalmát két részletben teszik kötelezővé a szolgáltatók számára, akiknek legkésőbb szeptember 1-jétől és december 1-jétől kell azt alkalmazniuk. Fontos, hogy a döntés nem kizárólag a mobilos cégekre vonatkozik, hanem minden vezetékes internet és tévészolgáltatás nyújtó szolgáltatóra.

nmhh_szekhaz

Ez változik szeptember 1-jétől

Mint az a dátumokból látható, a határozat egy része már életbe is lépett. Ebben többek között az szerepel, hogy az internet szolgáltatók kötelesek átláthatóan és összehasonlítható módon feltűntetni az általuk kínálat összes csomag jellemzőjét. Nagyon fontos, hogy innentől kezdve bármilyen kétoldalú szerződésmódosítás csak a felek egyező akarata esetén valósulhat meg. Nem alkalmazhatják a “hallgatás beleegyezés” módszert, tehát hogy ha az előfizető nem nyilatkozik, akkor automatikusan elfogadja a változásokat. Határozatlan szerződésnél mindehhez előzetes nyilatkozat szükséges, valamint áremelést egyoldalú változtatásként csak akkor hajthatnak végre, ha azt az infláció vagy meghatározott költségnövekedés indokolja. Természetesen az ügyfeleket minderről tájékoztatni kell, az emelés indokát is beleértve. Ugyanakkor a szolgáltatót védi az a kitétel, hogy egy előfizetés áthelyezési igényét díjtartozás fennállása esetén elutasíthassák, így megakadályozva a tovább tartozás felhalmozódását.

telenor_uzlet

Nem kevésbé lényeges újdonság, hogy egy szerződés megkötése után, amennyiben a szolgáltatás a szerződésben szereplő címen egyáltalán nem vagy nem megfelelő minőségben működik, akkor azt 14 napon belül felmondhatjuk és csak a felmondásig használt előfizetési díjat kell kifizetnünk, minden más költség a szolgáltatót terhel. A szerződéshez kapcsolódóan átadott eszközöket bármelyik ügyfélszolgálati ponton kötelesek visszavenni, erről pedig igazolást kell adniuk az ügyfél részére. Apró, de kényelmes változásként ezentúl a hangposta bejelentkezése előtt nem 3, hanem 5 másodperces időt kell hagyni, amikor még ingyenesen megszakíthatjuk a hívást.

Ez változik december 1-jétől

Alig egy hét múlva újabb változások kerülnek bevezetésre, ezek szintén elsősorban az előfizetőket védik. Az egyik leglényesebb pont a szerződéskötések és -módosítások módját érinti. Pontosítják az úgynevezett ráutaló magatartás meghatározását, a nem írásban (szóban) történő szerződések esetén is kötelező lesz legalább egy, a szerződés lényeges pontjait tartalmazó írásos összefoglalót átadni/kiküldeni a szerződő számára. Évente egyszer ingyenesen kikérhetjük a szolgáltatótól az aktuális szerződésünk másolatát. Ha a szolgáltatás indításához az előfizetőnél való bekötés szükséges, akkor ezt a szerződés aláírásától számított 3 hónapon belül lehetővé kell tennie az ügyfélnek, ellenkező esetben automatikusan megszűnik a megállapodás. Határozott időtartamú, tehát hűséggel járó szerződések esetén előre kell tájékoztatni az előfizetőt a hűség ideje alatti minimálisan várható költségekről, ezzel biztosítva azt, hogy megfontoltan, a kiadásokat mérlegelve dönthessék el, hogy aláírják-e a szerződést. Szintén a hűséggel megkötött előfizetéseket érinti, hogy egyoldalú módosítást, többek között áremelést a szolgáltató csakis speciális esetben, jogszabályi változásoknál vagy hatóság által kötelezve hajthat végre. Ezen felül ráutaló magatartással semmilyen módosítást nem lehet életbe léptetni.

magyar_telekom_4

Jelentős újdonságok jönnek a kártyás előfizetők számára is. Náluk az egyik legfőbb probléma eddig az volt, hogy a feltöltés érvényességi idejének lejártakor a feltöltött összeg megmaradó része elveszett. Ez főleg az idősebbeknél okozott gondot, hiszen ők ritkán töltenek fel egyenleget, illetve sokszor elfelejtik a lejárat idejét. Ezentúl ha a feltöltős kártya érvényességi ideje lejár és az előfizetés megszűnik, a lejáratkor még a kártyán lévő összeget a szolgáltató köteles lesz visszafizetni az ügyfélnek. Bővülnek a szerződés felmondási lehetőségek is. Határozott idejű előfizetés esetén jogkövetkezmények nélkül kérhetjük a megszűntetést abban az esetben, ha a szolgáltatás hosszabb időn át és rendszeresen rossz minőségű, ha a szolgáltató jogsértően lényeges tartalmi változást hajt végre a szerződésben (például árat emel), valamint tévéelőfizetések esetében a megkötött szolgáltatási csomagból akár egyetlen csatornát is jogsértően töröl. Védelmet kapnak továbbá a kis- és középvállalkozások is, ahol a szerződésben a felek csak előre meghatározott rendelkezések szerint módosíthatnak, ezzel ők is az egyéni fogyasztónak megfelelő jog- és érdekvédelemben részesülnek.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés