Connect with us

Hirdetés

technokrata

Miattuk lesz egyre jobb a Bubi

Dotkom

Miattuk lesz egyre jobb a Bubi

Fiatal adatelemzők segítik a BKK-t a Bubi fejlesztésében.

A Budapesti Közlekedési Központ az MTA SZTAKI-val együttműködve hirdette meg a MOL Bubi adatelemzési versenyt a kerékpáros közösségi közlekedési rendszer üzemelése során összegyűlt adatok elemzésének céljából 2015 szeptemberében. A verseny három feladatból állt, és ebből az egyiket a Clementine Consulting által elemző szoftverrel támogatott Bubilyze! csapat nyerte meg.

A kiírás egyetemi hallgatóknak, adatbányászati szakembereknek és lelkes adatkedvelőknek szólt. A résztvevők 5 hónapnyi adathalmazt kaptak meg a kiinduló- és célállomásokról, a használat kezdetének és végének idejéről, valamint további adatokat a dokkoló állomásokra és az időjárásra vonatkozóan. Ezek szakszerű feldolgozása során olyan érdemi következtetésekre juthattak, amik a jövőben a BKK hasznára válhatnak a MOL Bubi szolgáltatás fejlesztésekor.

A három feladat közül kettő prediktív analitikai megoldásokat kívánt: az elsőben a MOL Bubival használt legnagyobb forgalmú útvonalakat kellett megjósolni, a másodikban pedig az egyes gyűjtőállomásokon az adott napon belüli legnagyobb kerékpárfogyást. A harmadik feladat során a csapatok szabadon dolgozhattak az adatokkal, és a leginnovatívabb kutatási eredmények felmutatása volt a cél.

mol_bubi

A Bubilyze! csapat (Badics Milán – Corvinus Egyetem Befektetések és Vállalati Pénzügy Tanszék, Balogi Csilla – Clementine Consulting, Bíró Márton – i-insight, Fülöp Árpád – Balabit, Windhager-Pokol Eszter – Balabit) az első feladatban teljesített a legeredményesebben, és ezzel 100 000 Ft-os pénzjutalmat illetve egy egyéves MOL Bubi bérletet nyertek. A feladat során kapott eredményeiket 2016. január 13-án a verseny záró rendezvényén prezentálták a BKK képviselői és a többi résztvevő előtt.

A csapat a Clementine Consulting jóvoltából az IBM SPSS Modeler szoftvercsaládot is használta az előrejelző modellek elkészítéséhez, amelyről így nyilatkoztak: „Azért az SPSS termékekre esett a választás, mert ezt találtuk a leghatékonyabb eszköznek. Rendkívül gyorsan lehet az adattisztítási, adattranszformálási lépéseket előállítani, és kellő rugalmassággal rendelkezik ahhoz, hogy a modelleket szabadon paraméterezhessük. Rengeteg automatizált döntést-segítő funkciója révén (pl. automatikus statisztikák, összehasonlítások a különböző modellekről) nagyon gyorsan ki tudtuk választani a legjobb eredményt adó módszereket. Így maradt időnk sörözni is.”

A Clementine Consulting ügyvezetője, Körmendi György elmondta, hogy büszke a nyertes csapatra, és úgy gondolja, külön köszönet illeti az MTA SZTAKI Adatbányászati és Webes Keresés Kutatócsoportot, amiért lehetővé tette egy ilyen verseny létrejöttét. Továbbá megjegyezte azt is, hogy a Clementine Consulting számára is pozitív megerősítés az, hogy a Modeler nem csak üzleti területeken, de laboratóriumi körülmények között is ilyen jól teljesít.

A Clementine Consulting (korábban SPSS Hungary) 2005 óta az adatbányászati, statisztikai alkalmazások egyik vezető szállítójaként lehet ismerős a hazai felhasználóknak, de a szoftverdisztribúció mellett aktív szerepet tölt be az innovatív technológiák bevezetésében és az ezzel kapcsolatos tanácsadásban, oktatásban is. Az üzleti, kormányzati és akadémiai szektorokkal történő együttműködésen kívül kiemelt hangsúlyt fektet a felsőoktatás szereplőinek támogatására is: az évenkénti Diplomakupa során rendre fiatal tehetségeket fedez fel, a Nyári Iskola alkalmával pedig teret ad az IBM SPSS programok oktatásával kapcsolatos tapasztalatcserének és a szoftvercsalád alapos megismerésének.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés