Connect with us

Hirdetés

technokrata

A mobil internet húzta a piacot

Dotkom

A mobil internet húzta a piacot

Egy év alatt több mint kétszázezerrel nőtt a vezetékes internet-előfizetések száma Magyarországon 2008-ban, a növekedést a lakossági internet-hozzáférési igény generálta.

Az év közepétől azonban már a mobil internet jelentette a húzóerőt, a szolgáltatás 2007-es megjelenését követően több százezren döntöttek úgy, hogy előfizetnek rá. Az internet-előfizetések száma év végére megközelítette a 2,2 milliót – olvasható a GKIeNET-T-Home-T-Mobile “Jelentés az internetgazdaságról” című tanulmányában.

Magyarországon 2005-től kezdődően az internet-előfizetések számát tekintve dinamikus növekedés volt tapasztalható, a betárcsázós (dial-up) előfizetések “szélessávúra” váltása is többségében megtörtént a jelenleg használatos szélessáv-definíció alapján. A KSH 2008 harmadik negyedévére vonatkozó adatai rámutatnak, hogy az internet-előfizetések száma – amely minden elérési technológiát tartalmaz – megközelítette a 2,2 milliót.

Jelenleg Magyarországon két átfogó, rendszeresen készített felmérés készül az internet-előfizetések számára vonatkozóan. Az egyik a KSH által készített Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) – amely negyedévente készül -, a másik a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) által évente készülő, jelenleg “Szélessávú internetelérés helyzete” néven megjelenő összeállítás. E két adatbázis nem teljesen fedi egymást. Az NHH adatai kétséget kizáróan pontosak, viszont a 2008-as vezetékes szolgáltatásokra történő adatbekérés nyáron zajlott, vagyis a második negyedév végén mért állapotot mutatja (eszerint 1 607 295 vezetések internet-előfizetés volt). A hatóság mobilinternet-előfizetésekre vonatkozó jelenlegi legfrissebb adatsora a 2008. harmadik negyedévi állapotot tükrözi (amelynek alapján 400 597 havidíjas előfizető volt). Az NHH ezen adatai ezen túlmenően nem tartalmazzák a dial-up-előfizetőket.

A dial-up internet-hozzáférések ma már elsősorban az isdn-vonalakat takarják, amelyek stabil megrendelői tábora a bankkártyával történő fizetési megoldások – pos-terminálok – által használt, csak ilyen célra alkalmazott vonalak miatt nem csökken jelentősen.

A magyar háztartások valamivel több mint 46 százaléka rendelkezett személyi számítógéppel 2008 végén (megközelítőleg 1,74 millió háztartás). A számítógéppel rendelkező háztartások tagjainak valamivel több, mint 83 százaléka fért hozzá valahol az internethez, ami több mint 1,4 millió otthoni internet-előfizetéssel rendelkező háztartást jelent.

Figyelembe kell viszont venni, hogy a 1-9 főt foglalkoztató mikrovállalati – úgynevezett SOHO (Small Office Home Office) – szegmens adatai nagymértékű átfedést mutatnak a lakossági adatokkal, mert a mikrovállalkozások tulajdonosainak jelentős része inkább magánszemélyként vásárol internetet annak kedvezőbb díjszabása miatt.

Az NHH adataiból viszont az is látható, hogy Magyarországon a vállalatok körében a helyhez kötött szélessávú internet-hozzáférések száma nem növekedett 2007 második negyedéve és 2008 második negyedéve között (ahogy a közintézmények esetében sem). Mindebből egyértelműen következik, hogy a 2,2 millióra növekvő internet-előfizetői szám mögött elsősorban a mobilinternet-előfizetések növekedése áll – lévén a lakossági DSL- és kábeles előfizetések száma ilyen mértékben nem növekedhetett. A mobil internet térnyerését mutatja, hogy a forgalmazásban részt vevő SIM-kártyák száma 2008. szeptemberben 83 ezerrel, októberben 67 ezerrel, míg novemberben 178 ezerrel nőtt, a hónap végére elérve a 10,77 milliót. A növekedést ugyanakkor nem az újabb telefonkészülékek miatti SIM-kártya-vásárlások biztosítják – a mobil hangszolgáltatási piac csaknem telített -, hanem a mobilinternet-hozzáférés iránti igény.

A számítógéppel rendelkező háztartások tagjainak valamivel több, mint 83 százaléka fért hozzá 2008-ban valahol az internethez, ami több mint 1,4 millió otthoni internet-előfizetéssel rendelkező háztartást jelent.Egy év alatt több mint 200 ezerrel nőtt a vezetékes internet-előfizetések száma Magyarországon



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés