Connect with us

Hirdetés

technokrata

Eljött a mobil televíziózás kora

Dotkom

Eljött a mobil televíziózás kora

Az Apple iPhone mobilmindenesének egyik fontos tulajdonsága nem sok visszhangot kapott eddig: kellően nagy képernyőjének, gyors adatátviteli képességének és viszonylag hosszú használati időt biztosító akkumulátorának köszönhetően élvezhetően lehet vele videózni.

Leülhet valaki mondjuk kávézni, miközben kirakhatja maga elé iPhone-ját és a YouTube vagy más videomegosztó site filmjeit nézegetheti. Ez előrevetíti a mobil tévénézés lehetőségét, amit több távközlési szakember a mobiltelefonok térhódításával kezdődött nagy kommunikációs forradalom következő óriási lépésének tart.

Az IDC informatikai piackutató cég előrejelzése szerint 2010-re 24 millióra nő a mobileszközökön tévézők száma az USA-ban, szemben az idei 7 millióval. Az Európai Bizottság becslése szerint 2009-ben a mobil tévé 5-7 milliárd dollár bevételt hoz majd a világ távközlési iparának. Sok operátor már ma is kínál ilyesmit havi előfizetési díjért, míg mások szerint a reklámok elviszik a hátukon a mobil tévét is, éppen úgy, ahogy a hagyományos kereskedelmi csatornákat. Emellett az amerikai televíziótársaságok nem is csupán két csatornában – hagyományos és mobil -, hanem háromban – hagyományos, pc-s, mobil – gondolkodnak, mivel elég sok felhasználó szeretné otthoni személyi számítógépén is követni valamelyik tévécsatorna közvetítését, miközben a komputert használja – derül ki a The Economist összefoglalójából.

A tévéadások mobiltelefonra való eljuttatásának egyik technikai lehetősége, hogy a felhasználó előbb letölti számítógépére a kívánt műsort, majd onnan továbbítja zsebkészülékére. Ennek egyértelmű hátránya a felvétel és a megtekintés közötti időeltolódás. Ezzel szemben az élő mobil tévé legrégebbi technológiáját alkalmazza például a kaliforniai MobiTV, amely 2003 óta a Sprint mobiltelefon-szolgáltató nagy sebességű hálózatán továbbítja az adásokat. A cég mostanra kétmillió előfizetőt gyűjtött, de ez egyben rá is mutat módszere gyengéjére: a hálózatok átviteli kapacitása véges, ha egyszerre túl sokan akarnak tévézni, akkor a csúcsforgalomban egyszerűen bedugulhatnak az átviteli csatornák. Szebb jövő elé néz az a megoldás, amelyben önálló frekvenciát használ a mobil tévé. Ehhez megfelelő átviteli szabványokra és az azok nyelvén “beszélni” tudó készülékekre van szükség. Az USA-ban a MediaFLO terjed a leggyorsabban, ezt használja például az ország egyik vezető mobilcége, a Verizon. Az Európai Uniónál a DVB-H a favorit – erre alapuló rendszer működik Olaszországban és Finnországban, ráadásul ezt a szabványt támogatja a Nokia, a világ vezető mobiltelefon-gyártója. (Várhatóan ilyen típusú mobiltévé-szolgáltatást nyújthat majd az a hazai társaság, amelyik megnyeri a magyarországi földfelszíni digitális műsorszórás második multiplexének üzemeltetési jogát. Napi, 2007. szeptember 5.) Mindez azonban egyes szakemberek szerint csak átmenet lesz a befutó technológiához, a mobil intertenes tévézéshez. Ezen mindenki akkor és azt néz majd, amit akar, minden megkötöttség nélkül.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés