Connect with us

Hirdetés

technokrata

Laptop

A PC halála

Megkezdődött hát a (hosszú?) agónia…

Laptopok, konzolok, okos tévék – hosszú évek óta halljuk, hogy ezek az asztali számítógép halálát okozzák. Ám a desktop PC-k mindmáig derekasan kitartottak, fittyet hányva az elemzők jóslataira. 2011 azonban a megroppanás éve lehet, legalábbis a legfrissebb adatok ezt támasztják alá.

Az IDC piackutató felmérése szerint a 2011-es év első negyedévében 3,2 százalékkal estek világszerte az egy évvel korábbi eladási adatokhoz képest a PC eladások (összesen 80,557 millió darab talált gazdára). Ez tehát nem a szokásosan erős utolsó negyedéves (karácsonyi) időszakhoz viszonyítva jelent csökkenést, hanem egy hosszabb trend kibontakozásának tűnik. Ráadásul az előzetes várakozásokkal némileg szembe megy: az IDC még szolid, 1,5 százalékos növekedést becsült korábban.

Persze könnyű lenne az egészet a japán természeti katasztrófákra fogni, és tény, hogy nem hagyta érintetlenül a PC piacot a földrengés, a szökőár, majd a radioaktív balesetek sem (további részletek itt és itt). Ugyanakkor az más, PC-szerű eszközök forgalmára nem nyomta rá összességében így a bélyegét, ezek jó része jelentősen növekedett. A PC-k haláltusáját ugyanis két készüléktípus váltotta ki: az egyre inkább mindentudóvá váló okostelefonok és a táblagépek. Ez a trend jellemzően a fejlett piacokon mutatkozik, ahol sokan már második, harmadik számítógépüket vásárolják.

Számszerűen
Szinte minden gyártó visszaesésről számolt be. Az ezen a téren a világ legnagyobbjának számító (18,9 százalékos piaci részesedés) HP forgalma 2,8 százalékot esett, az őt követő Dell (12,8 százalékos piaci részesedés) forgalma 1,8 százalékkal csökkent. Sokat elárul a kialakult helyzetről, hogy a fentiek ellenére mindkét vállalat részesedése nőtt a globális piaci tortából. Legnagyobbat az Acer zakózta: közel 16 százalékkal kevesebb PC-t adtak el 2011 első negyedévében, ezzel együtt 1,5 százalékkal esett piaci részarányuk (11,2 százalék).

Gyakorlatilag ezt ellensúlyozta a kínai Lenovo, mely a nagy vállalatok közül a legjobb eredményeket produkálta: 10,4 százalékra tornázta fel részesedését, 16,3 százalékos forgalomnövekedés mellett. Végül, ötödikként a Toshiba jelent meg a listában, szerény, 3,8 százalékos forgalomnövekedés mellett.

Még várható fellendülés?
A fentiek alapján úgy tűnik, hogy hiába az egyre jobb gazdasági helyzet, a PC-k értékesítése megtorpanni és megroppanni látszik. Az IDC ennek ellenére még vár fellángolást: a 2011-es év második felében javulhatnak az eladási mutatók. Igaz, ezért meg kellene dolgozniuk a gyártóknak, véli a piackutató. Szemben az újszerű termékekkel, a hagyományos PC előnyeit régóta nem domborítja ki senki a vásárlók számára. Vonzóbbá kellene tenni tehát az asztali számítógépeket, ha túlélésük a tét.



Szólj hozzá!

További Laptop

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés