A Google Trends fejlesztésének köszönhetően pedig már év közben is megközelítőleg valós időben tájékozódhatunk a legkeresettebb témákról és keresőszavakról, és azt sem árt tudnunk, hogy a szolgáltatás mindenki számára ingyenesen hozzáférhető.
A keresési adatok értelmezéséhez és összehasonlításához a kulcsszo.hu SEO csapatának gyűjtő munkája ad támpontot, ezzel együtt felfedi keresési szokásaink uralkodó trendjeit.
Legkeresettebb kulcsszavakban nincsen változás
A legkeresettebb kulcsszavak még mindig a „Facebook”, a „Youtube” és a „Google”; ez a trend immár évek óta fennáll a magyar és a globális felhasználók statisztikáiban is, azonban jelentős változásokat tapasztalhatunk a kategóriák vizsgálata során. De mielőtt erre rátérnénk a kiugró keresések 2015-ben az éden hotel, Facebook bejelentkezés és Jófogás hármas tette ki.
Huawei8 és a Samsung Galaxy S6 az év sláger mobilja
Kíváncsiak voltunk, a közelgő karácsony milyen mértékben borzolja a statisztikai görbéket a számítógépek és elektronika kategóriában. Mint tudjuk, a téli ünnepi időszakban vásároljuk a legtöbb elektronikai felszerelést, beleértve a számítógépeket, laptopokat, tévéket és telefonokat. Annak érdekében, hogy pontosabb képet kapjunk, az internet és telekommunikáció kategóriát is figyelembe vettük, hiszen a mobiltelefonokhoz köthető keresések jelentős része itt kerül elszámolásra. Mindkét kategória vizsgálata alapján mintegy 20 százalékos keresési növekedés látszik az évi átlaghoz viszonyítva; ez vélhetően elmarad a reális kereskedelmi teljesítménytől, de a tendencia értékeléséhez mindenképpen támpontot jelent.
Használtautó és a kresz teszt érdekelte legjobban az autósokat
Alaposan szemügyre vettük az autók és járművek kategória keresési statisztikáit; a kategória nyertese a „használtautó” kifejezés, ami Magyarország tekintetében komoly márkaértékkel is bír, ezt az „olx” és az „autó” kifejezések követik. Érdemes megfigyelni, hogy 2014-ben az első hónapokat leszámítva hozzávetőlegesen állandó érdeklődés mutatkozott az autókkal kapcsolatos kulcsszavak iránt, idén viszont a tavaszi hónapok jelentős emelkedést mutattak az év többi időszakához viszonyítva.
Az új Szocpol megélénkítette az ide lakáspiacot
Az ingatlanokkal kapcsolatos keresések statisztikáiból az derül ki, hogy még mindig a „lakás”, „albérlet” és „ingatlan” kifejezések uralják a mezőnyt, de az „eladó lakás”, „eladó ház”, „kiadó lakás”, „ingatlanok” és „eladó lakások” keresőkifejezések is komoly jelentőséggel bírnak. A szakemberek szerint rendkívül kiélezett harc folyik az ingatlanos honlapok között, mindenki uralni szeretné ezeket a kulcsszavakat a találati listákon.
Az ingatlanok keresési statisztikái egyértelműen mutatják, hogy a nyári időszakban jelentősen megnő a keresések száma. Ez az időszak hozzávetőlegesen május közepétől szeptember közepéig tart; könnyű észrevenni azonban, hogy az idei statisztikák jelentős emelkedést mutattak a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. Ez összefüggésbe hozható az ingatlanpiac élénkülésével, nagyjából azonos mértéket tapasztalhatunk, viszont ez az összefüggés inkább csak érdekességként, mint gazdasági viszonyítási alapként értelmezhető.
Egészségünkkel a nyári időszakban kevésbé foglalkozunk
Az egészség kategória statisztikáiból az derül ki, hogy a nyári időszakban foglalkozunk a legkevesebbet az egészségünkkel. Az évi átlaghoz viszonyítva a témában nyaranta mintegy 10-13 százalékkal kevesebb keresést hajtunk végre. Jellemzően a „gyógyszertár”, „menstruáció”, „vérnyomás”, „pajzsmirigy”, „fogamzásgátló”, „aranyér”, „ügyeletes gyógyszertár” és „hasmenés” kulcsszavakra keresünk a legtöbbször, de a Google szerint Kis Grófonak is helye van a kategóriában. Nehéz megmondani, hogy a nézését vagy a járását értékelte-e orvosi esetnek.
Ha utazás, akkor menetrendek
Ha már beleástuk magunkat a karácsonyi vásárlás tárgykörébe, szerettük volna kideríteni, a Google keresések alapján milyen mértékben azonosítható az a trend, miszerint egyre több magyar család tölti az ünnepeket wellness szállóban. Az utazás kategória adatait hívtuk segítségül, de a pontosabb következtetések levonása érdekében a 2014-es esztendőt is vizsgáltuk. A magyarok jellemzően nyáron utaznak; a telelés egyelőre kevésbé népszerű, ráadásul a hegyeink sem tesznek bennünket sínagyhatalommá.
A statisztikák tanúsága szerint május első heteiben kezdünk komolyabban érdeklődi az utazással kapcsolatos témát iránt, egész nyáron kitart az aktivitásunk, majd szeptemberben hirtelen zuhanás következik be a grafikonon. Próbáltuk felfedezni a karácsonyt megelőző időszak emelkedő trendjeit, de ezek igencsak visszafogottak. 2014-ben az év utolsó napjai mutattak javulást, ami elsősorban a szilveszterrel hozható összefüggésbe. A 2015-ös év nyarán határozott javulás mutatkozott a keresési számok alakulásában, ez minden bizonnyal összefüggésbe hozható a belföldi és külföldi turizmus alakulásával.
Időjárás és „charlie hebdo” voltak a vezető hírek 2015-ben
A hírek kategória adatai alapján érdekes kép rajzolódik a hírfogyasztásunkról. Mindenekelőtt érdemes szem előtt tartani, hogy a Google a kategóriába sorolja többek között az időjáráshoz köthető tartalmakat is, így a legkeresettebb kifejezés maga az „időjárás”. Ezt követi az „index” és az „időkép”. Általánosságban ki lehet jelenteni, hogy a hírfogyasztásunk teljesen kaotikus; ha történik valami a világban, nagyobb keresési számokat produkálunk, uborkaszezonban kisebbeket…
A januári párizsi merénylet után a „charlie hebdo” kulcsszó használata az egekbe ugrott; ez a kifejezés érte el a legmagasabb növekedést a hírek kategóriában. A merénylet utáni hetekben az érdeklődés csökkent, majd gyakorlatilag megszűnt, aztán a novemberi párizsi merénylet idején mutatott újabb, bár visszafogottabb növekedést.
Youtubon teljes filmeket és wellhello-t szerettünk nézni
Az áttekintésünk nem lehetne teljes, hanem térnénk ki a YouTube keresések statisztikáira. A magyarok a „music”, „filmek”, „mix”, „zene”, „teljes filmek”, „filmek magyarul”, „teljes filmek magyarul”, „minecraft”, „wellhello” és „kis grofo” keresőszavakat használták a legtöbbször. Kiugró, 650 százalékos növekedést produkált a „wellhello”, aminek köszönhetően a legkeresettebb magyar zenekarrá lépett elő a YouTube-on.
Vajon a Star Wars ébredő erő című filmje vagy más a nagyvilágban zajló esemény tud-e még változást hozni az eddig keresési szokásainkon ezt majd az elkövetkezendő 15 nap fogja eldönteni.