Connect with us

Hirdetés

technokrata

A szakmai kérdések is politikai síkra terelődnek

Dotkom

A szakmai kérdések is politikai síkra terelődnek

Az igazán fejlődő, értékteremtő, önmagukban is innovatív tanácsadók minden újabb ügyfélnél szerzett tapasztalatukat visszaforgatják tudásbázisukba, és a megszerzett tudás újraértékesítése mellett tudatos módszertani innovációt is végeznek – állítja Frischmann Gábor, az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. vezető tanácsadója.

– Hogyan jelenik meg az innováció a tanácsadásban?- Talán furcsának tűnik az állítás, hogy kevés, a tanácsadókénál intenzívebb innovációt igénylő szakma létezik. Pedig egészen kézenfekvő ez a kijelentés, hiszen ez a mesterség arról szól, hogy egy cég és szakértői számára adott egy hatalmas felhalmozott tapasztalat, tudáskészlet, adott egy ügyfél problémája, és a tanácsadó tudástárából ki kell választani, majd az ügyfél egyéniségéhez, problémájához adaptálni kell azt a tudáskészletet, amellyel az ügyfél számára a legeredményesebben, a tanácsadó számára pedig a leghatékonyabban megoldható az adott probléma. A tanácsadói munka során tehát a tudásból érték képződik. A sikeres tanácsadói tevékenység esetén ez még akkor is így van, ha az adott tudást – mintegy késztermékként – változatlanul használja fel a tanácsadó rutinszerű projektjei során. Az igazán fejlődő, értékteremtő, önmagukban is innovatív tanácsadók azonban minden újabb ügyfélnél szerzett tapasztalatukat visszaforgatják tudásbázisukba, és a megszerzett tudás újraértékesítése mellett tudatos módszertani innovációt is végeznek. Az egyes tanácsadó cégek ügyfélprobléma-centrikusságát, hosszú távú piaci sikerességét pontosan ez az innovációs többlet tudja leginkább megalapozni. – Mondana konkrét példákat, hogyan is működik az innovációnak ez a speciális, szellemitermék-fejlesztő területe?- Egy államigazgatási szerv megbízást adott az AAM-nek gazdasági folyamatainak felmérésére és racionalizálására. Látszólag rutinfeladat: elő a jól kidolgozott BPR (business process re-engineering)-módszertant, egy jó projektmenedzsert és néhány asszisztenst. Ha csak ennyit csinál a tanácsadó, szinte biztos a bukás vagy a legfeljebb középszerű, a tartós megbízó-ügyfél kapcsolat kialakulását nem igazán támogató eredmény. Az ügyfél speciális “jellege” miatt először is adaptálni kell az általános módszertant az ügyfél jellegzetességeihez: ilyenek az államigazgatási környezet, a nem üzletszerű jogi környezet, a költségvetési szabályok és szempontrendszer, a köztisztviselői és közalkalmazotti munkatársi környezet stb. E jellegzetességek nem minősítik az ügyfelet, pusztán azt mutatják, hogy egészen más és egészen újszerű szempontrendszer alapján kell elvégezni az üzleti környezetben egyébként már rutinszerűnek tűnő munkát. Ezért a jól bevált BPR-módszertan mellé több olyan kiegészítő elemet kell a munka előtt és közben kifejleszteni, amelyek biztosítják, hogy ilyen környezetben is ki lehet alakítani egy a környezet teljes szabályrendszerét figyelembe vevő és ezen belül optimalizált új gazdálkodási és szabályozási rendszert. – Tevékenységük során milyen problémákat látnak az államigazgatás területén?- Több, államigazgatásban hosszabb hazai és nemzetközi tapasztalattal rendelkező AAM-es kolléga számára egyértelművé vált, hogy a hazai jogi-gazdasági szabályozási környezet egyik legnagyobb problémája az objektív, szakmai alapon elkészített előzetes szabályozási hatástanulmányok gyakorlatilag teljes hiánya. A közelmúltban is sok példát találunk arra, hogy ilyen hatástanulmányok nélkül szinte minden szakmai kérdés is azonnal politikai vitasíkra terelődik, ráadásul a későbbi módosítások, korrekciók eredményeként átláthatatlanná, kiszámíthatatlanná válik a szabályozási környezet. Az eredmény pedig összességében ártalmasabb lehet, mint ha a jogalkotó nem nyúlt volna hozzá a korábbi rendszerhez. Az AAM – sajnos nagyrészt a térség más országaiban felmerült igények alapján – a legjobb európai gyakorlatok figyelembevételével kifejlesztette szabályozói hatástanulmányi módszertanát. Alkalmazhatóságáról már itthon is volt módja meggyőződni, és ami sokkal fontosabb: meggyőzni az illetékes tárcát is. E módszer alkalmazása azonban folyamatos innovációt is igényel, hiszen minden jogalkotási elképzelés, döntési szituáció hatásainak előzetes felmérése igényli az adott terület hatásmechanizmusának modellezését. Ebben kell igen gondosan kombinálni a módszertani és szakterületi tudásbázisokat.- A bevételek növelésén túl mi ösztönözhet innovációra egy vezetői vagy informatikai tanácsadó cégnél?- Az informatikai tanácsadás területén szerzett tapasztalatok nemcsak tanácsadói innovációra, hanem a nagy cégek tipikus problémáinak felismerése és a piacon beszerezhető alkalmazások korlátainak megismerése akár új termékek, megoldások kifejlesztésére is ösztönözhetik a tanácsadókat. Az AAM ilyen indíttatású termékével nyert már hazai és nemzetközi innovációs díjat is. A tanácsadói innovációnak egy következő, gyakran sikert hozó területe az egyedi tanácsadói eredmények, módszertanok, alkalmazások igazi megoldásokká, akár “dobozos” termékekké történő továbbfejlesztése. Egy-egy ilyen megoldás a gyakorlatban is közvetlenül vagy kis adaptációval alkalmazható sűrítménye egy-egy tanácsadói kompetencia akár többéves fejlődésének, működésének is. Egy ilyen megoldás igazi innovatív értéke az a közvetítő közeg, támogatás és módszer, amellyel a hatalmas összegyűlt tudás esszenciája kivonható, és könnyen alkalmazhatóvá tehető a kevesebb tapasztalattal rendelkező tanácsadók vagy éppen közvetlenül az ügyfél számára is. – A dobozos megoldások fejlesztése nem ütközik a tanácsadás lényegével, az egyedi tudás eladásával?- Valóban érzékeny terület ez, hiszen az “e-konzerv”-megoldások, dobozos termékek árban általában igen kedvezőek az egyedi tanácsadói munkához képest. A tanácsadó cégeknek nyilván üzleti érdeke is, hogy a megszerzett tudást a lehető legtöbbször újra tudják értékesíteni, minél kevesebb többletráfordítással. Ha azonban egy tanácsadó cég tevékenységében túlsúlyba kerül a késztermékek, “késztudás” értékesítése, akkor ezzel egyik legfontosabb innovációs forrását veszíti el: az ügyfél problémáira való ráhangolódást, azok megértését, elemzését és ezek megoldása során a saját tudásbázis folyamatos fejlesztését.

A szakember vezetője, illetve aktív tagja az AAM Tanácsadó Zrt. szabályozási, kormányzati BPR és távközlési kompetenciafejlesztő műhelyeinek. Emellett az AAM Tanácsadó Zrt. képviselője a Magyar Innovációs Szövetségben, amelynek elnökségi tagja is.

Az AAM Tanácsadó Zrt. fejlődését, hazai és nemzetközi térnyerését az egész céget átható – sokszor talán tudatosan nem is kimondott – innovatív légkör alapozza meg.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés