Connect with us

Hirdetés

technokrata

Az elektronikus aláírás Magyarországon

Dotkom

Az elektronikus aláírás Magyarországon

A NetLock bejelentette, hogy 2002. november 4-én minősítési kérelmet adott be a Hírközlési Felügyelethez, amely eljárás sikere esetén a NetLock Magyarországon elsőként lesz jogosult minősített tanúsítványok kibocsátására.

Az elektronikus aláírás magyarországi elterjedésének másik rendkívül jelentős mérföldköve, hogy októberben megszülettek az első, bár még nem minősített aláírással ellátott, de elektronikus adóbevallások. A NetLock minősített szolgáltatóvá válásával a minősített aláírású elektronikus adóbevallás mellett azonnal elindulhat a szintén minősített elektronikus aláírást igénylő elektronikus számlázás, illetve a kilométernyi papírkötegeket CD-kre leváltó elektronikus adatmegőrzés.

“Az Elektronikus aláírás – Most vagy soha? kérdésre a válaszunk természetesen: MOST. Büszkék vagyunk rá, hogy többéves felkészülésünk és szakmai munkánk eredményeként november 4-én Magyarországon elsőként adhattuk be minősítési kérelmünket a Hírközlési Felügyelethez”- mondta Rózsahegyi Zsolt, a NetLock ügyvezető igazgatója. “Üdvözöljük az APEH lépését, amelynek köszönhetően hazánkban is megszülettek az első, de nem minősített aláíráson alapuló elektronikus adóbevallások. Ez a zártkörű rendszer a legfrissebb technológiákat és a legkorszerűbb biztonsági követelményeket foglalja magában. Terveink szerint 2003. első negyedévében, a minősítési eljárást követően – a törvényben foglaltaknak megfelelően minősített formában – átvesszük az APEH-től az elektronikus adóbevalláshoz szükséges tanúsítványok kiadásának feladatát is.”

A minősítési kérelem előkészítése

A NetLock több mint 5 éve foglalkozik hitelesítés szolgáltatással. A megvalósításban, szervezésben illetve az eljárásrendek kidolgozásában felgyülemlett sokéves technikai tapasztalat tette lehetővé a NetLock számára a minősítési feltételeknek való gyors megfelelést, majd az ezen alapuló kérelem beadást.

A folyamat első lépéseként 2001. októberében, az akkor friss elektronikus aláírás törvény előírásai alapján a NetLock Magyarországon elsőként tudta fokozott biztonságú hitelesítés szolgáltatóként regisztrálni magát.

A minősítésre való felkészülés során a NetLock bevezette az ISO 9001:2000-es minőségbiztosítási rendszert. A cég ezen új szabvány szerinti működését független auditorok ellenőrzik a folyamatos, magas színvonalú szolgáltatás fenntartása és továbbfejlesztése érekében. A minősítési eljárásra további külső auditokkal erősítette és bizonyította felkészültségét, mint az Ernst&Young WebTrust for CA módszertana, illetve a HIF által nyilvántartott független elektronikus aláírás szakértő vizsgálata. A rendszer alkalmazásával a NetLock nem titkolt célja, hogy továbbra is fenntartsa szakmai elsőségét a hitelesítés szolgáltatások növekvő és napról-napra egyre fontosabb területén.

Miért jó az elektronikus aláírás az ügyintézésben?

Az elektronikus aláírás az eddig is elektronikusan zajló folyamatok közé kényszerűségből papír alapon beiktatott közlés és bizonylatolás kiváltására azonnal alkalmazható technológia. Ilyen folyamat a számítógépes könyvelésen alapuló adóbevallás, az elektronikus nyilvántartásokon alapuló statisztikai bevallás, a számlázási rendszereken alapuló számlakibocsátás és -befogadás, a szövegszerkesztőkön alapuló szerződések előkészítése, megkötése és archiválása, de ugyanígy a különböző megrendelések, átutalások, visszaigazolások is. Az elektronikus aláírás használatával – kiegészítve az időpecsét szolgáltatással – bármilyen elektronikus adat származása, sértetlensége és valamely időpontban való létezése bizonyítható a magyar jogrendben.

Megszülettek az első elektronikus adóbevallások

A 2001. évi LXXIV. törvény (167. §-a ) szerint a kiemelt adózók kötelesek adóbevallásukat minősített elektronikus aláírással aláírva benyújtani, ami a NetLock minősítésével válik megvalósíthatóvá. Az első minősített szolgáltató piaci megjelenéséig tartó átmeneti időszakban, szeptember folyamán az APEH átadta a fővárosi és Pest megyei kiemelt adózóknak azokat a chipkártyákat, melyekkel már idén lehetővé vált az elektronikus adóbevallás. Az APEH rendszere így az első minősített szolgáltató megjelenéséig október elsejétől készen állt fogadni az elektronikus bevallásokat, amelyeket október 20-ig a kiemelt ügyfeleknek be is kellett nyújtaniuk.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés