Connect with us

Hirdetés

technokrata

Interjú Garai Gézával, az EuroWeb üzletfejlesztési és marketing igazgatójával a telekommunikáció lib

Dotkom

Interjú Garai Gézával, az EuroWeb üzletfejlesztési és marketing igazgatójával a telekommunikáció lib

A liberalizált hazai távközlési törvény elvileg már lehetővé teszi a szolgáltató-választást. A lehetséges megoldásokról – a NeoPhone termékcsaládról, a Freestart nyújtotta lehetőségekről, valamint a vezeték nélküli, nagy sávszélességű, állandó Internet-hozzáférést biztosító mikrohullámú összeköttetésekről kérdezte a Terminal Garai Gézát, az EuroWeb üzletfejlesztési és marketing igazgatóját.

A telekommunikációs piac liberalizációját követően egyelőre csak elviekben lehetséges a szolgáltató-választás. Az okok többnyire a jogi szabályozásban, az értelmezési és végrehajtási kérdésekben, illetve a piaci szereplők felkészületlenségében keresendők. A végfelhasználók lehetséges megoldásairól kérdeztük Garai Gézát, az EuroWeb üzletfejlesztési és marketing igazgatóját.

Terminal – Nagyon sok szó esik a liberalizációs törvényről az alternatív szolgáltatókkal kapcsolatban, de vajon hogyan érinti ez az egyéni előfizetőket, a végfelhasználókat?

GG – A távközlési liberalizáció elvileg lehetővé teszi, hogy több szolgáltató egymással versenyben nyújtsa szolgáltatásait a telekommunikáció területén. Ennek fő célja a piaci árverseny kialakulása, s ennek kapcsán az olcsóbb költségalapú szolgáltatások megvalósulása. Hogy ez mikorra várható? A távközlési liberalizáció előtt már adottat voltak bizonyos alternatívák. A különböző Voice over IP szolgáltatások révén bizonyos szegmensekben már megvalósult az olcsó telefonálás lehetősége, melyeket elsősorban vállalatok vették igénybe. Az igazi liberalizációt azonban az fogja jelenteni, amikor lehetőség lesz szolgáltató előválasztásra – az előfizető jelzi a eddigi szolgáltatója felé, hogy bizonyos irányokban más szolgáltatókat kíván igénybe venni -, vagy előhívószámmal történő szolgáltató-választásra, mely során az első központban már a választott szolgáltatás kerül igénybevételre.

Terminal – Mitől nem valósul meg mégsem a liberalizáció?

GG – A tervezett összekapcsolási ajánlatok (RIO) díjai miatt az alternatív szolgáltatók nem tudnak versenyképes árakkal megjelenni az előfizetői piacon. A eddigi monopol szolgáltatók esetenként az európai árak többszörösét kérik az alternatív szolgáltatóktól – így előfordulhat, hogy az előfizető, végfelhasználó díjai akár kedvezőbbek is lehetnek, mint a társszolgáltatónak kínált díjak. Ez körülbelül annyit jelent, mintha a gyár drágábban adná termékét mint a kiskereskedők.

A liberalizációs folyamat a végfelhasználók, ez egyéni előfizetők számára idén még gyakorlati hatással nem lesz, esetleg a vállalati szegmensben lehet majd érzékelni egyfajta változást.

Terminal – Melyek a jelenlegi alternatív megoldások?

GG – Az egyéni felhasználóknak ma is vannak alternatív lehetőségeik, ezek behívószámokon keresztül működnek. Ennek egyik elterjedt formája a calling card, mely a tengerentúlon, illetve Nyugat-Európában rendkívül népszerű. Ezekkel a széles körben megvásárolható, egyszerűen kezelhető, pre-paid alapon működő kártyákkal hívásiránytól függően jelentős megtakarítás érhető el. Magyarországon már tavaly is több kártya jelent meg a piacon, de használatuk csak szűk felhasználói körben terjedt el. A legsikeresebbnek a 2001. őszén indult NeoPhone termékcsalád mondható.

Az EuroWeb új szolgáltatásával a kezdeti online sikerek után – az Interneten regisztrálók körében népszerű virtuális kártyának sikerére építve – kialakította a valóságos kártyát és az ország több mint 500 eladóhelyén indította be az értékesítést. A terjesztés februárban az Aral, a Shell, a Magyar Posta és Lapker országos hálózatain keresztül indult el.

Terminal – Mennyire sikeres a NeoPhone kártya, és a liberalizáció várhatóan mennyire fogja befolyásolni népszerűségét?

GG – A virtuális kártya az egyik legsikeresebb online projectnek mondható, ugyanis havonta többmilliós forgalmat eredményez, azonban semmivel sem igényel többet, mint egy offline project: jó szolgáltatás, attraktív ár, jó ügyfélszolgálat, komoly háttér (PanTel, EuroWeb), megfelelő reklám – s a hazai piacon egyedülálló online szolgáltatás rövid idő alatt példátlan népszerűségre tett szert. A bevezetése óta eltelt idő alatt mintegy 1.000 felhasználó tölti fel rendszeresen egyenlegét az Interneten, s ez a szám folyamatosan emelkedik.

Mivel a tengerentúlon, illetve Nyugat-Európában rendkívül elterjedtek az ilyen VoIP-alapú hívókártyák, várhatóan a magyar piacon is megtartja vezető szerepét a NeoPhone. Persze várható hasonló szolgáltatások megjelenése, azonban az Euroweb legalább féléves előnnyel rendelkezik.

Terminal – Az EuroWeb közreműködésével új szolgáltatást indított a Freestart június 14-től, korlátlan idejű, az országban legolcsóbbnak meghirdetett ADSL-hozzáférés formájában. Mi teszi lehetővé ennek a szolgáltatásnak a nyújtását? Mi az oka a többi ingyenes szolgáltatás megjelenésének (Prím, telnet, Index)?

GG – A FreeStart az előzetes várakozásokhoz képest később elfogadott távközlési törvény és díjmegosztási rendelet miatt nehéz gazdasági helyzetbe került, így az Euroweb megvette, majd átvette az üzemeletetését. A Freestart ingyenes Internet-szolgáltatást nyújt Budapesten, s a díjmegosztás kapcsán bevételre is tesz szert, valamint kihasználva az EuroWeb illetve a Pantel infrastruktúráját, és az Euroweb ügyfélszolgálatát – nyereséges.

Hasonló a helyzet a többi ingyenes szolgáltatással is, ugyanis a kihasználatlan portok igénybevételével bevétel generálható.

Terminal – Internet mikrohullámon?

GG – Az EuroWeb Rt. befejezte a megvásárolt Írisz Multimédia Kft. integrációját, emellett az Írisz fő erősségeinek számító szolgáltatásokat, mint például a WaveNet Mikrohullámú Internet hozzáférést, az EuroWeb változatlanul biztosítja. A szolgáltatás jelenleg Budapest területén vehető igénybe, amennyiben a telepítés technikai feltételei (például: rálátás az EuroWeb bázisállomásaira) adottak.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés