Feltörték a szuperbiztonságosnak hitt kvantumkriptográfiai rendszereket

Feltörték a szuperbiztonságosnak hitt kvantumkriptográfiai rendszereket

Azt hitték, átverhetetlen a rendszer. Nos, nem az…

Norvég és német kutatóintézetek munkatársai közös munkájuk eredményeként állítják, hogy sikeresen törtek fel kvantumkriptográfiai eszközöket. Elmondásuk szerint a kereskedelmi forgalomban elérhető, fotodiódát tartalmazó kvantumkriptográfiai rendszerekben alkalmazott fotonérzékelőket távolról tudták irányítani, ami lehetővé tette a kommunikáció lehallgatását.

„A kvantumkriptográfia biztonsága kvantumfizikai alapokon nyugszik, de nem csak azon. Emellett megfelelően kell alkalmazni.” – nyilatkozott Gerd Leuchs, az Erlangen-Nürnberg egyetem kutatója – „Ez ugyan triviálisnak tűnik, mégis alábecsülték jelentőségét a múltban.”

Heisenberg határozatlansági elvén alapul a kvantumkriptográfia, ennek következtében a kvantumrészecskék megfigyelése viselkedésük megváltoztatásával jár, így pedig a kommunikáló felek felfedezhetik, ha valaki megpróbálkozik a kommunikáció lehallgatásával. Ennek tudatában a támadás során a kutatók fényes megvilágítással „elvakították” a fotonérzékelőket, amihez klasszikus lézerimpulzusra ültetett kvantumjelet használtak, számolt be a kísérletről a Nature Photonics szaklap. Eszerint a támadás a legtöbb olyan kvantumkulcs-megosztó (QKD) rendszeren életképes volt, ami lavinadiódát használ (a lavinadióda olyan félvezető, ami a fényt elektromossággá alakítja át). További részletek itt.

lavina fotodioda

Felfedezésükről tájékoztatták az érintett vállalatokat (többek között az ID Quantique és a MagiQ Technologies cégeket), részletes bemutatót mellékelve a hiba kihasználásának módszerével. Előbbi már létrehozta és letesztelte a kvantumkpritográfiai rendszer sebezhetőségének megszüntetését, közölték a norvég és német kutatók.

Szólj hozzá!