Connect with us

Hirdetés

technokrata

Digitális tévézés: ellentmondások

Smart home

Digitális tévézés: ellentmondások

Alig növekszik a televízió-szolgáltatás penetrációja, holott a verseny egyre erősödik.

A BellResearch szerint 2007-ben a 4 millió hazai háztartás 65 százalékában, azaz hozzávetőleg 2,6 millió otthonban vettek igénybe valamilyen fizetős televíziós szolgáltatást. Ez a megelőző évi penetrációs mutatóhoz képest kismértékű, csupán néhány százalékos növekedést jelent.

A viszonylag szerény bővülés elsődleges oka, hogy a szolgáltatók számára egyes (főként alacsonyabb jövedelmű vagy kisebb településen élő) csoportok változatlanul nehezen érhetők el. Ugyanakkor 2006 második felétől a piacon érezhetően beindult a verseny, és ennek egyik kézzelfogható jele, hogy napjainkban már nemcsak Budapesten, hanem a legtöbb megyeszékhelyen is egyre több szolgáltató kínálja különböző technológiájú televíziós szolgáltatását – nemegyszer ugyanazon a platformon, párhuzamos hálózatokon.

Kevesen ismerik
A hazai televíziós szolgáltatási piac meghatározó eseményeként 2006 őszén a T-Online piacra lépett egy Magyarországon még új televíziós szolgáltatással, a dsl alapú iptv-vel. A UPC a legnagyobb kábeltelevízió-szolgáltatóként az elmúlt hetekben jelentette be, hogy elindítja digitális kábeltévé-szolgáltatását. A szolgáltatók digitalizálási törekvéseit nem könnyíti meg az a körülmény, hogy a kutatás 2007-es adatfelvételének eredményei még arról árulkodnak: a hazai lakosság többségének igen hiányosak az ismeretei a digitális televíziózásról.

A háztartási döntéshozóknak a fele hallott a digitális kábeltévéről, többségük tájékozottsága felületes. Az IPTV-ről információval rendelkezők aránya az adatfelvétel idején még ennél is alacsonyabb volt: csupán minden ötödik háztartásban hallottak róla, a kérdéskörben pedig alig minden huszadik megkérdezett vallotta magát tájékozottnak.

Bonyolultnak tűnik
A BellResearch kutatói szerint a digitális televíziózás fogadtatása némileg ellentmondásos a lakosság körében. A háztartások nagy hányada, 39 százaléka vonzónak tartja ezt a jeltovábbítási megoldást, miközben hasonlóan jelentősnek mondható az elutasítók 30 százalékos aránya is. A digitális műsorszolgáltatás által elérhetővé tett (vagy elérhetővé tehető) megoldásokkal kapcsolatban az adásmenet befolyásolhatósága (olyan szolgáltatásokkal, mint amilyen a megállítható adás vagy a késleltetett műsorkezdés) és a személyre szabhatóság (csatornaválaszték igény szerinti összeállíthatósága) tetszik/tetszene leginkább a válaszadóknak.

Pozitívumként jelenik meg továbbá a digitális kép- és hangminőség is. Mindemellett határozottan kirajzolódik a negatív árpercepció és némi félelem az igénybevétel bonyolultságától is: a hazai háztartások többségi véleménye, hogy biztosan nagyon drága (lenne) egy ilyen jellegű szolgáltatás.

Eloszló képzetek
A BellResearch elemzői úgy látják, hogy a digitális televíziózásra újonnan előfizetők számát egy-két éven belül százezres nagyságrendben lehet mérni, mindazokon túl, akik jelenleg is digitális televíziós szolgáltatást vesznek igénybe. Ez egyrészt annak lesz köszönhető, hogy egyes kábeloperátorok kötelezően migráltatni fogják analóg előfizetőiket a digitális szolgáltatásokra. Másrészt annak, hogy a digitális szolgáltatások terjedésével egyre szélesebb körben válnak ismertté azok előnyei, és feltehetően szertefoszlik majd a magas árpercepció képzete is, hiszen az erősödő verseny meg fogja követelni a szolgáltatóktól az egyre alacsonyabb előfizetési díjakat.



Szólj hozzá!

További Smart home

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés