Nincs kategorizálva
iPhone navigáció az autóba
Cikkünkben olyan iPhone-os navigációs lehetőségeket veszünk sorra, melyekkel akár többszázezer forintot megspórolhatunk.
Gyári vagy nem gyári?
Lassan már egy újautó eladás is szignifikáns növekedést jelenthet a méltán pörgő piacnak: ha arra adjuk a fejünket, hogy szalon négykerekűt veszünk, érdemes megfontolni azt, hogy milyen extrákkal kérjük azt. Ahogyan azt már több fórumon, írásban, szóban, kézjelekkel elmutogatva elmondtuk: légkondi nélkül úgyse fogod tudni eladni a kocsit 3-4 év múlva, az extrák között szereplő, sok esetben többszázezres navigációs rendszeren azonban nem árt megállni egy szóra és elgondolkodni: vajon megér-e egy örökéletű, szép állapotban lévő 2-es Golf áráért venni gyári navit, csak azért, mert az beépített?
Szerintünk nem. Nyilván megvan a szépsége annak, hogy nem kell bénáznunk a szivargyújtó töltővel és a le-le cuppanós, üvegre tapadós navirendszerekkel a műszerfalon, de a kényelmi faktor a frissíthetőség és bővíthetőség szempontokkal súlyozva körülbelül ugyanannyira vész el, mint a hordozható kütyük fel- és leszerelése, töltögetése által okozott bonyodalom.
Hagyományos navigációt?
Ma már gyakorlatilag 20.000 Ft-ért lehet kapni bármelyik webáruházban navigációs rendszereket, melyekkel ha nem akarunk sokat szenvedni, akkor vagy veszünk hozzá kb ugyanennyiért teljes Európás térképet, vagy megkérjük a családban valamelyik fiúgyermeket arra, hogy töltsön le nekünk egy térképet torrenten és varázsolja rá csodaeszközünkre. Lelkiismeretünk rajta, mindegyik megoldással legkevesebb is 100-200 ezer Ft-ot tudunk megspórolni. Ha nagyon nem szeretnénk erre költeni, akkor a legegyszerűbb, ha Vaterán kinézünk egy megunt darabot, és ott kompletten, akár már 15.000 Ft-ért beszerezhetünk egy komplett navigátort a műszerfalra. A márkák közül gyakorlatilag teljesen mindegy milyet választunk, de azért ha tehetjük, próbáljunk meg olyanok közül válogatni, mint a Garmin, Mio, Tomtom, WayTech, a különbség igazából a külcsínben és a rajtuk futó szoftverekben van. Ahogyan azt már többen megírták: a legjobbak – és nemcsak azért, mert magyar termék – az iGo alapú rendszerek, ha ilyet vesztek, akkor már csupán nemzeti öntudatból is legál szoftverrel használjátok, lévén sok honi mérnök srácot foglalkoztatnak a cégnél.
iPhone, mint navigátor
Az iPhone több tekintetben is forradalmi mobil: nagyon jól használható érintőkijelzője van és gyakorlatilag alkalmazások ezreivel bővíthető a tudása. Jelenleg a szolgáltatók még mindig méregdrágán mérik az Apple készülékeit, a normális áron való beszerzéshez a beszeljukmac.com oldal apróhirdetési rovatát tudjuk javasolni első körben, ahol már 45-50.000 Ft-ért lehet sokszor gyakorlatilag karcmentes 3G-s készülékeket kapni (mindig próbáljuk ki a WiFi-t, hogy működik-e, sok készülékben 1-2 év alatt megadja magát). Ezekben már van gyors mobilinternet és GPS is, természetesen a 3GS és 4-es készülékek nem véletlenül jóval drágábbak: ezek egyrészt gyorsabbak, másrészről pedig többet is tudnak, mint elődeik. A cupertinói gyártó nagyra nőtt iPhone-ja, tabletje, a iPad, iPad 2 egy kicsit talán bumfordibb az autóba, de természetesen ez is használható navigációra. Sajnos az alapmodellből kispórolták a GPS-t, tehát csakis a 3G-s modellek alkalmazasak a navigációra.
No, tehát ha már voltunk olyan szerencsések, vagy kevésbé szerencsések, hogy szert tettünk az Apple valamelyik kütyüjére, akkor ha T-Mobile-osok vagyunk, akkor egyértelmű, hogy a szolgáltató által még június 30-ig ingyenesen biztosított Navigon magyarországi navigációs rendszerét javasoljuk letölteni az Appstoreból. Az Apple alkalmazásboltjában ma már rengeteg navi program megtalálható, egyetlen hátrányuk, hogy a nem gyári autós töltőkkel gyakorlatilag 2 óra alatt teljesen leszívják az akksit úgy, hogy közben a telefonunk, vagy iPadünk rá van dugva a szivargyújtóra. Érdemes tehát a navigációs szoftver beszerzése előtt mindenképp egy gyári autóstöltőt beszereznünk, majd ezt követően tájékozódjunk arról, hogy van-e mobilinternet előfizetésünk.
Ugyanis kétféle iPhone-os navigációs program létezik: az egyik, ami megvásárolásakor, vagy letöltésekor letölti a térképet is a telefonra, a másik pedig az, ami azt csak az út közben, mobilinterneten keresztül szedi le a telefonra a térkép adatokat. Megkülönböztetni őket úgy tudjuk a legegyszerűbben, hogy míg egy komolyabb, térképekkel ellátott, teljes Európa térképpel felszerelt navigációs program letöltése akár 2 órába is telhet (és az átlagos mérete is 1,5-2 gbyte körül van), addig a „csak” navigációra alkalmas szoftverek – mint például a gyárilag telepített, ám navigációra annyira nem jó Google Maps – alig foglal helyet a telefonon. Fontosabb különbségek a szoftverekben még a térkép típusa, frissítése, forgalmi adatok mutatásának lehetősége, illetve vannak már olyan programok is, melyek benzinkút – benzinár infókkal is szolgálnak a vezetőnek. Ezeken kívül természetesen az ár az, ami megkülönbözteti őket egymástól. Az alábbi táblázatban megpróbáltuk összefoglalni a legnépszerűbb, mobilinternetet nem használó, nem igénylő navigációs rendszereket, illetve azok tudását:
Beszerzés
Ha úgy döntöttünk, hogy beszerezzük a fenti programok valamelyikét, akkor vagy irány az Appstore és megvesszük valamelyik szoftvert, vagy jailbreakeljük (feltöretjük) a telefonunk, szoftverét és beszerzünk egyet mondjuk az Installous-on keresztül. Ez utóbbi lehetőség csak feltört iPhone-okon és iPad-eken működik csak: a Cydia programon keresztül, ott forrásként hozzáadva a cydia.hackulo.us-t tudjuk aktiválni a telefonon az ingyenes szoftverek tárházát kínáló Installous ikont és férhetünk hozzá teljesen illegálisan és ingyenesen csomó-csomó alkalmazáshoz, játékhoz. Természetesen erre semmiképp nem ösztönöznénk senkit.

[fbcomments url="https://www.technokrata.hu/nincs-kategorizalva/2011/04/01/iphone-navigacio-az-autoba/" width="800" count="off" num="3" countmsg=""]