Connect with us

technokrata

Teszt: Bike2USB V5 – USB-töltés a kerékpáron, bármivel

DSC08910_resize

Autók

Teszt: Bike2USB V5 – USB-töltés a kerékpáron, bármivel

Kerékpározás közben is tölteni a kütyüinket? Van ilyen. Szinte bármilyen áramforrásról, egyszerre két különbözőről is? Ilyen nem nagyon van. Mi mégis mutatunk egyet, amely magyar fejlesztés, olcsó, megbízható, egyszerű és gyorsan telepíthető.

2010-ben alapvetően változtatta meg a kerékpáron használt kütyükkel kapcsolatos szokásaimat a Bike2USB, amely egy 40x80x20 milliméteres fekete dobozka. Az utódjai még a mai napig is kaphatóak nagyjából 6200 és 9000 forint között, változattól függően a Bike2USB webáruházában, ide kattintva, én magam is sok barátomnak ajánlottam ezt a megoldást és hiába kunyerálták, az enyémet nem adtam oda senkinek. Nagyjából 4 éve használom nagy megelégedéssel és igazából ma sem cserélném le, ha a fejlesztő nem jött volna ki egy olyan újítással, ami már az én fantáziámat is megmozgatja.

DSC08910_resize

A V5D verziószámra hallgató darab – amelyet a Bike2USB fejlesztőjétől kaptunk tesztelésre és ezt ezúton is köszönjük – már ránézésre is nagyobb, 50x80x30 milliméteresre nőtt és ezen növekedés oka abban leli magyarázatát, hogy dupla bemenettel rendelkezik, így két egymástól teljesen különböző áramforrást rákötve nyújt nekünk a kerékpáron is zöld energiát. A tesztünkben arra koncentrálunk, hogy miért is jó ez és hogy az élet milyen területén segítheti ki a bajból az embert egy ilyen kütyü.

DSC08908_resize

Mielőtt a készüléket közelebbről szemügyre vennénk, nézzük azt meg, hogy mi is kell előfeltételként a használatához! Elsőként nézzük meg azt, hogy mi is az az agydinamó és mibe kerül, hogy nekünk ilyenünk legyen. A dinamót mindenki ismeri, a kerékpárokon hosszú ideje teljesít szolgálatot számos fajtája. Ezen számos fajtából csupán egy az agydinamó, amely viszont teljesen megváltoztatja a dinamóról alkotott véleményünket. Mert ha dinamóra gondolunk, akkor elsőként az jut eszünkbe, hogy bekapcsolva visszafogja a biciklit, emellett súrlódással veszi le a kerékről az energiát, ami miatt hangos és esőben csúszik is. A hagyományos dinamó ráadásul kis teljesítményre képes, így a mi céljainknak nem felel meg.

DSC08902_resize

Ezzel szemben az agydinamónak nincs hangja, helyesebben csendesebb, mint maga a gumik zaja. Nem fogja vissza a biciklit, az agydinamós kerék szinte ugyanúgy pörög, mintha sima csapágyon futna, kerekezés közben pedig nem veszünk észre semmit a jelenlétéből. Helyesebben dehogynem: van nagyjából 3 Watt stabil energiánk, mert az agydinamó ráadásul 5-10 kilométeres óránkénti sebességtől már tökéletes áramot szolgáltat. Agydinamót venni tehát alapvető szükséglet 2014-ben, ha egy módunk van rá, eleve olyan bringát vásároljunk, amelyiken van. Ha nincs, utólag is befűzethetünk magunknak, ez sem terheli nagyon meg a pénztárcánkat.

DSC08906_resize

A teszt megírásának napján azt látom, hogy 7.190,- és 30.000,- forint között találunk vadiújat. Az ár általában attól függ, hogy az agydinamóban a csapágyak milyenek. Akinek drágább bringája van és sokat megy vele, ráadásul gyorsan és/vagy strapás terepen, annak érdemes beáldozni egy drágább dinamóra is, Deore LX és XT szintű aggyal kapunk már 23-28 ezres között nagyon klafa, 3 wattos dinamókat. Mire kell figyelni? Nos, én azt javaslom, hogy szakemberrel beszéljük meg a kerék átalakítását, hiszen arról van szó, hogy a dinamónak be kell férnie a villába és így nem mindegy a villasaru-távolság, de az összes küllőt cserélni kell és a felni küllőszámának is egyeznie kell az agydinamó küllőszámával. Csak hogy a legfontosabbakat említsük.

DSC08901_resize

A kereket tehát újra kell építeni, aminek ne álljunk neki nagy önbizalommal, mert nagyon el lehet rontani. Ehelyett azt javaslom, hogy egyeztessünk bringás boltokban és fogadjuk el a profik véleményét. Ha így teszünk, akkor az egész átépítési művelet megvan 1-2 nap alatt és az anyagáron túl sem fog nagyon sokba kerülni, főleg ha a hozzá szükséges cuccokat is a boltban vesszük. Nem érdemes tehát barkácsolni. Mindent összegezve ha a legjobb agydinamók közül választunk, akkor 40 ezres körül van meg az átépítéssel együtt, ha közepes árkategóriából – legtöbbünknek ez elég – akkor 20 ezres környékén megússzuk tokkal-vonóval. Agydinamónk tehát már van, térjünk vissza a Bike2USB V5D-re!

DSC08904_resize

Illetve dehogy! Mert ha van agydinamónk, akkor azt számos dologra használhatjuk és ezek közül az egyik legfontosabb a tökéletes világítás. Persze vannak jó lámpák, amelyek elemről vagy akkumulátorról működnek, de ezek pont akkor merülnek le, amikor legjobban kellenének és folyamatos töltögetésük egy olyan macera, amit senki sem szeret. Ezzel szemben egy agydinamóra kötött LED bringalámpa az igazi trúvéj, és csak annyit róluk, hogy ilyenekkel világítva az előttünk haladó kerékpáros félrehúzódik, mert azt hiszi, hogy autó jön mögötte. Akik arra törekszenek, hogy az autót minél jobban kizárják az életükből, azoknak kötelező az agydinamó, mert ez tud egyedül olyan energiát szolgáltatni, amely vetekszik az autókban kapott energiával. Ehhez már csak a Bike2USB kell és kész is az átállás. Most már tényleg nézzük, mi is ez a kütyü!

DSC08918_resize

A szerkezet nem más, mint tulajdonképpen két darab Bike2USB V4 töltő összeépítve, szinkronizálva a két feszültség bemeneti rész, hogy ne tudják egymást zavarni. Az sem baj tehát, ha két különböző feszültségszint megy befelé inputként. Ezért aztán duplán megtáplálhatjuk, akár két agydinamóval vagy agydinamó + napelem kombóval is. A doboz azért lett kicsit magasabb, hogy elférjen benne a nagyobb kapacitású kondi mind a be, mind a kimenethez. A be- és kimenettel szemközti oldalon találunk egy zöld LED-et, amikor ez világít, stabil USB áramforrásunk van. Nagyon alacsony sebességnél megvalósul már ez.

DSC08916_resize

Mit kapcsolhatunk rá? A maximális bemeneti feszültség 30VDC, a maximális bemeneti teljesítmény 25W (például 6VAC/3W agydinamó + 12VDC/20W napelem). A kimeneti teljesítmény maximálisan 5VDC/4,5A, amelyből számunkra a legörömtelibb a 4,5 Amper, hiszen így a manapság nagy étvágyú szupertelefonokat is simán megtáplálja. A kezelése megmaradt „bolondbiztosnak”, ha csak egy betápot kap, mindegy melyik bemeneten kapja azt. Tapasztalatom szerint nagy melegben nem érdemes zárt helyen tartani, mert bár kapcsolóüzemű, de tud melegedni ha folyamatosan nagy teljesítményt kap és ad. Az a szerencsénk, hogy kerékpározás közben a menetszél nekünk dolgozik, így a hűtés viszonylag könnyen megoldható, hiszen a bringán mindig van olyan zseb, amelyen átfújhat a szél.

DSC08907_resize

Duál kapcsolóüzemű technológia került belé, két (52 kHz-en) ketyegő kapcsolóüzemű IC-vel szerelve, robusztus be- és kimeneti kondenzátorokkal ellátva. Kezelése teljesen automatikus, gondozást nem igényel. Felszerelés és elektromos bekötés után nincs más dolgunk vele, mint használni. A töltőn három csatlakozó található, két RCA aljzat a betáphoz, és egy USB aljzat, ahonnan a szabvány USB feszültség jön ki. Kapcsolóüzemű IC-vel (52kHz) szerelt, a V3-s tovább fejlesztett változata, amely a V3-hoz képest is még jobb hatásfokkal tudja az agydinamóból érkező váltóáramot hasznosítani.

DSC08909_resize

Kiknek ajánlom a bringásokon kívül? Mindenkinek, aki valamilyen indokból nem jut töltéshez, hiszen túrázáskor napelemről és akkumulátorról egyszerre meghajtható. Elég egy ilyen kis fekete dobozt elvinnünk magunkkal és máris van stabil USB áramforrásunk, magas Amperrel. A bringásoknak gyakorlatilag kötelező egy ilyen, hiszen pont a bringázás az a sport, ahol naponta akár 10-15 órákat is a nyeregben lehetünk egy hosszabb túrán és ezt egyetlen kütyü sem bírja töltés nélkül.

DSC08913crop

A Bike2USB összes termékére 12 hónap garancia van, de csendben jegyzem meg, hogy az elmúlt 4 évben egyetlen barátom sem jelzett nekem vissza meghibásodást, pedig vettek néhányan az előző modellekből. További információk a Bike2USB hivatalos oldalán ide kattintva, ahonnan mi is beszereztük a tesztpéldányt. Részemről a régi Bike2USB-met cserélem le és jön helyette ez az új V5D. Természetesen a réginek már megvan a gazdája és még évekig fogja nagy megelégedéssel használni, ahogyan én az újat.



Szólj hozzá!

További Autók

Bike2USB V5D

  Megjelenés éve: 2014
  Pro:  
  - Olcsó, egyszerű, megbízható, gyorsan telepíthető.
 
  Kontra:  
  - Néha melegszik kicsit és nem szép.
 

Technokrata a Face-en

Tesztek