Connect with us

Hirdetés

technokrata

A kis- és középvállalkozásokra is számít az Invitel

Kütyük

A kis- és középvállalkozásokra is számít az Invitel

A lakossági piacon még vannak tartalékai a technológiák együttműködésének.

Az Invitel érdekelt abban, hogy saját platformon a lehető legtöbb ügyfelet szolgálja ki, ezért is léptünk a kábelkonszolidációs területen – mondta Zsembery György, az Invitel Zrt. vezérigazgató-helyettese.

Ön szerint mi jellemzi napjainkban az infokommunikációs, illetve a távközlési piacot?

– Több szempontból is megközelíthető ez a kérdés, egyrészt hogy milyen értékekkel bír az a piac, amelyet a szektor ki akar szolgálni. A lakossági és a vállalati szegmenseket is figyelembe véve – s a televíziós szolgáltatástól a különböző hang- és adatkommunikáción át az IT szolgáltatásokig – elmondható, hogy ennek a piacnak a teljes értéke két éve csökken. Hangsúlyozom, hogy nem előfizetői számokról, hanem értékről beszélek. Természetesen vannak olyan szegmensek – ügyfél- és szolgáltatástípusok -, ahol ez nem ilyen egyértelmű. Az adatpiac például mind a fix, mind a mobil technológia terén növekszik, az IT szolgáltatásoknál is vannak gyarapodó területek, ilyenek például a bérbe vett informatikai szolgáltatások. A többi területen stagnálást vagy csökkenést tapasztalunk. Az infokommunikációs piac jellemzője még az előbbiek mellett a folyamatos változás, illetve az, hogy platformok versenyeznek egymással, az ezek közötti átjárhatóság pedig egyre inkább megjelenik.

Milyen területen várhatóak változások középtávon?

– Azt tapasztaljuk, hogy a vállalati adatpiacon exponenciálisan nő az igény, s ez vonatkozik az adatkapcsolatok számára és adatátviteli, tárolási, hozzáférési képességekre is. A lakossági piacon pedig az internetpenetrációval egy ütemben nő ez. Mi tehát azt várjuk, hogy az adatpiac folyamatosan tovább tud nőni, és bizonyos iparágakban – a közigazgatási és az egészségügyi szolgáltatások terén – a digitalizáció ezt tovább tudja serkenteni. A hangfelhasználás viszont stagnálni vagy csökkenni fog. Érdekes módon Magyarországon az IP-technológiát használó telefonálás közel sem nő olyan dinamikusan, mint Nyugat-Európában. Franciaországban például ennek a technológiának már öt évvel ezelőtt 35 százalékos részesedése volt. Magyarországon a nagyvállalatok körében három-hat évvel ezelőtt megtörtént a technológiai váltás, s ez lassan vándorol le a kisebb társaságok irányába, emellett van egy 10-12 százalékos lakossági felhasználói kör, amely aktívan használja ezt a technológiát. Itt tehát van egy stagnálás, a hagyományos – vezetékes, mobil – hangtechnológiák terén viszont csökkenés tapasztalható, ez a visszaesés pedig főleg a mobil alapú technológiáknál gyorsult fel az elmúlt két évben.

Az Invitel egyik meghatározója a piaci konszolidációnak, legutóbb például a kábelkommunikációban érdekelt FiberNet Zrt.-t vásárolta meg. Ez a tisztulási folyamat folytatódni fog a későbbiekben is?

– A mi technológiai iparágunk folyamatos fejlesztést igényel, ami pedig invesztíciókat feltételez. Ezeknek a befektetéseknek pedig meg kell térülniük, ehhez viszont megfelelő méretre van szükség, hisz csak ilyen körülmények között érdemes ezeket a beruházásokat végrehajtani. A méret pedig önmagában konszolidációt indikál. A másik és egyben még fontosabb szempont az ügyfelek igénye. Az előfizetők ma már – a technológiai alaptól függetlenül – bizonyos dolgokat akarnak igénybe venni, s ahhoz, hogy az ügyfeleket a lehető legjobban ki lehessen szolgálni, a társaságoknak többféle megoldással kell bírniuk. Ezt zöldmezős beruházás keretében vagy kereskedelmi együttműködésekkel, illetve felvásárlásokkal lehet megoldani. Az Invitel konszolidálta a legtöbb – nem Deutsche Telekom tulajdonú – vezetékes technológiát Magyarországon, ezzel főleg a vállalati piacon a konszolidáció szinte le is zajlott. A lakossági piacon viszont még vannak tartalékai a technológiák együttműködésének, illetve a méretbeli növekedésnek, ahhoz, hogy a cégek ki tudják szolgálni a négymillió háztartást. Az Invitel – amely több mint 800 ezer lakossági ügyféllel rendelkezik – érdekelt abban, hogy saját platformon a lehető legtöbb ügyfelet szolgálja ki, ezért is léptünk a kábelkonszolidációs területen.

Az említett piaci környezetben milyen lehetőségek, kihívások állnak az Invitel előtt?

– Az Invitel számára az elmúlt időszakban is a vállalati piac hozott gyarapodást, és főleg erre a körre számítunk a későbbiekben is, mégpedig az adatpiac növekedésére alapozva. Rengeteg nem telekommunikációs – főleg szerver típusú – szolgáltatást is nyújtunk, e területen dinamikus növekedés tapasztalható, főleg a középvállalatok körében. Itt még vannak növekedési lehetőségek. Az előfizethető vagy bérelhető informatikai szolgáltatásoknak az a része, ami a szerverek házon kívüli tartásához kapcsolódik, Magyarországon harmadakkora penetrációval bír, mint Európa másik részén. Ezt is egyik kitörési pontnak látjuk, főleg a kis- és középvállalkozások körében, ahol nem biztos, hogy rendelkezésre áll a megfelelő szakember, s ahol a pénzt inkább arra az alapkompetenciára helyezik, amelyből a jövedelmüket keresik. Ennek kapcsán a mi oktatási szerepünknek erősödnie kell annak érdekében, hogy ez az üzenet el is jusson a piaci szereplőkhöz. Mi know-how-val is segíteni szeretnénk a kis- és középvállalkozásokat, s közülük pedig főleg azokat, amelyek jól használják termékeinket. Fejlesztéseiket, eredményeiket szeretnénk bemutatni a nagyobb nyilvánosságnak is. Ezért is hoztuk létre az InnoMax díjat, amit tavaly indítottunk, s aminek az idén az elmúlt évinél is nagyobb sikere volt. Kérdése kapcsán el kell még mondani, hogy a lakossági piacon mindenkinek, így nekünk is a legnagyobb kihívás a megfelelő méret elérése, ez biztos, hogy egymillió előfizető fölött van. Azt is tudjuk, hogy lépnünk kell a többplatformú televíziózás területén, ebben nagyban segít bennünket a kábelpiacra való belépésünk. A tévészolgáltatás ugyanis kulcsfontosságú, de középtávon az internetkapcsolat minősége is nagyon fontos lesz és emellett valahogy hangszolgáltatást is nyújtani kell.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés