Connect with us

Hirdetés

technokrata

Megszokott zenei élmény: csak dupla áron?

Kütyük

Megszokott zenei élmény: csak dupla áron?

Vannak olyan cégek, melyek normál- (és egy kis extra-) profittal dolgoznak és vannak, melyeknek a két kézzel harácsolt pénz sem elég. Egyszeri embernek úgy tűnik, a zenekiadók nem az első táborba tartoznak.

Mint ismeretes, egyre jobban terjednek a másolásvédett hanganyagot tartalmazó CD-k, melynek van egy (az egyszeri felhasználót tekintve) nagy hátránya: ezen korongokat hiába rakjuk számítógépbe szerelt CD-ROM-ba, a zenét nem tudjuk lejátszani. Eddig az egyetlen (legális) lehetőség az volt, ha asztali CD-lejátszóban hallgattuk meg a korong tartalmát. A Pressplay segítségével a kért anyagokat letölthetjük az Internetről is, ez azonban pénzbe kerül.

Így tulajdonképpen mindenki jól jár. Már feltéve, ha anyagilag érdekelt a zenei CD-k eladásában, mert az egyszeri vevőnek kétszer kell fizetnie. Egyszer akkor, amikor megveszi a korongot a boltban, egyszer pedig akkor, amikor letölti a digitalizált változatot. Az csak részletkérdés, hogy ezek után az Interneten a kutya sem fog CD-t vásárolni (ha egyszer le kell töltenie, amennyiben meg akarja hallgatni a számítógépén is, miért venné meg?), a nagyobb probléma akkor adódik, ha valakinek mindkét módon (digitálisan és ”kőbe vésve” is) szüksége van a hanganyagra. Ekkor kétszer kell megvásárolnia a kívánt zenét.

Persze a kiadók helyzete is megérthető, a kalózkodásból, illegális másolásból származó bevételkiesés érzékenyen érinti őket. Ráadásul a CD-n lévő eszmei érték otthoni megtöbbszörözése lopásnak számít (hiába is szépítjük). Végső célként azonban az MP3 kiszorítása lebeg a szemük előtt. Ez a három betű már régóta okoz álmatlan éjszakákat a hatalmasra nőtt kiadócégek menedzserrétegének, főleg az utóbbi időkben jelentett hiányt a bevételekben. A felmérések szerint idén érezhetően kevesebb CD-t tudtak értékesíteni, mint tavaly. Az viszont elgondolkodtató, hogy miért csak most kezdték el levédeni a CD-k másolását, ha már régóta lehetőség van kompakt lemezen megvásárolni egy hanganyagot (a válasz szinte adja magát: a CD-írók elterjedése és a nyersanyag árának egészen minimálisra csökkenése az ok).

A CD-k másolásánál nagyobb gondot okoz ugyanis az Interneten zajló MP3 cserélgetés hatalmas méretűre duzzadt lénye. A kis helyre betömörített zeneanyagok első nagy terjesztési lehetőségét a Napster kínálta, ám erre már lesújtott a törvény szigora: a valaha nagy népszerűségnek örvendő kliens jelenleg nem működik, alkotói azon dolgoznak, hogyan lehetne (immár fizetős szolgáltatásként) újra megjelenni a piacon. A Napsternél azonban sokkal nehezebb felelősségre vonni a peer to peer hálózaton üzemelő Kazaat és társait (Morpheus, Groskter, Limeware stb.), melyeken virágzik az illegális zenecserélés.

A kiadók azonban rájöttek, hogy hiába záratnak be egy szolgáltatást, ha helyette másik három nyílik meg, ezért más módszerekkel is próbálkoznak. Ennek eredménye a két hete startolt MusicNet, melyet a RealNetworks és az America Online indított be. A MusicNet hasonló elven működik, mint a Napster (és klónjai): digitális zeneletöltésre kínál lehetőséget. Ám mindez csak akkor érhető el, ha az ember előtte szépen kifizeti a szolgáltató által meghatározott díjat (ez 10 dollárba kerül havonta, ám ezért csak 100 darab letöltést engedélyeznek).

Hasonló fába vágta fejszéjét a Universal Music Group és a Sony Music is, közösen tervezik elindítani (még az év vége előtt) a Pressplay nevű szolgáltatást. A Yahoo pedig egy olyan megoldáson dolgozik, melynél beállítható lesz a kívánt zenei stílus, ám konkrét számok nem (gyakorlatilag egy Internet-rádió létrehozása a cél), ez (egyelőre) ingyenes mindenki számára. Úgy tűnik, a digitális háború tovább folytatódik.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés