Connect with us

Hirdetés

technokrata

Ne dőljünk be a kamu vírusirtóknak és az irreális nyereményekről szóló üzeneteknek!

Adatvédelem

Ne dőljünk be a kamu vírusirtóknak és az irreális nyereményekről szóló üzeneteknek!

Ne dőljünk be a kamu vírusirtóknak és az irreális nyereményekről szóló üzeneteknek!

Ál-vírusirtók emelt díjas áron, nyereményről szóló üzenetek

Egyre több előfizetőt érintenek, fenyegetnek mobilinterneten megjelenő ál-vírusirtó reklámok, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményben is felhívja a felhasználók figyelmét a körültekintő magatartásra, és a szolgáltatókkal együttműködve lépéseket tesz a felhasználók védelme érdekében.

 

Az utóbbi időben egyre gyakoribb probléma, hogy egyes csalók a gyors és könnyű pénzszerzés reményében olyan, a telefonon online felugró ablakokkal hirdetnek, amelyek az emberi nyereményvágyra alapozva a haszon illúzióját vagy az azonnali fenyegetettséget a félelemérzetre alapozva teremtik meg. Ilyenkor a nem kellően figyelmes okostelefon-használók – sokszor gyermekek, jóhiszemű idősek – olyan szolgáltatásra fizetnek elő egy böngészőben felugró ablak hatására, amelyre nem is akartak költeni. Az internet-SMS átjárást, összekapcsolást biztosító okostelefonok – átlag felhasználó számára nehezen átlátható és kontrollálható – képességein alapulnak. Az emelt díjas csalások lényege, hogy a figyelmetlen előfizetőt szándéka nélkül terhelik költségekkel.

Az NMHH a terjedő „vírusirtó reklámos” visszaélések miatt három esetben – ideiglenes intézkedéssel – már elrendelte azoknak az emelt díjas telefonszámoknak a felfüggesztését, amelyekkel elkövették a csalásokat (ez a három szám tizenegy tartalomszolgáltató legalább ennyi különböző szolgáltatásához biztosított hozzáférést). Más emelt díjas számokról azonban újabb és újabb csalási kísérletek bukkanhatnak fel, amelyeknek felderítése időt vesz igénybe, ezért a felhasználók számára fontos a jelenség ismerete, és hogy hogyan lehet védekezni ellene. Ahány csaló, annyi féle csalási módszer, de egy mindenképpen közös bennük: fenyegetéssel vagy nyereménnyel való kecsegtetéssel pénzt kérnek az előfizetőtől.

 

Ál-vírusirtók emelt díjas áron, felugró ablakok, ismeretlen e-mailek

A telefon-előfizetők számára kevésbé megszokott, hogy nagyon hasonló visszaélésekkel találkozhatnak okostelefonjaikon, mint a már hosszabb múltú asztali számítógépek felhasználói. A kellően vonzó vagy ijesztő reklámok alkalmasak arra, hogy egyetlen kattintással vagy gombnyomással elindítsanak egy folyamatot, amelynek végén a gyanútlan telefontulajdonos olyan emelt díjas szolgáltatás előfizetője lesz, amire véletlenül, figyelmetlenül iratkozott fel. A szövegekben azt állítják, hogy a telefon vírussal fertőzött – pedig nem biztos, hogy az –, és rögtön, felkínálva a megoldást is, „vírusirtás” elindítását javasolják és ajánlják fel. Elhallgatják vagy szinte észrevehetetlenül elrejtik, hogy az ajánlat valójában sms küldését jelenti egy 06-90 vagy 06-91 előhívójú, emelt díjas számra. Kattintással ez előfizető nemcsak a kétes értékű „vírusirtást” hagyja jóvá – amivel akár épp az ellenkező hatást elérve maga fertőzheti meg a készülékét valamilyen vírussal –, hanem az sms elküldésével valójában megrendel egy olyan haszontalan sms-küldő szolgáltatást, amely során a naponta vagy hetente érkező üzenetek fogadásáért egyenként akár több ezer forint kifizetésére is kötelezi magát.

Ezeket a magyarországi emelt díjas számról küldött, de általában külföldi székhelyű szolgáltatásokat nem, vagy csak nagyon nehezen lehet lemondani, a díjakkal gyakran csak utólag, a számlán lehet szembesülni, és a probléma megoldását nehezíti, hogy az apró betűs részben megadott ügyfélszolgálati elérhetőségek a valóságban sokszor nem is elérhetők.

További Adatvédelem

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés