Sikeresen zárult az idén első alkalommal megrendezett Online Kutatás 2007 konferencia. A szervezők körülbelül 100-120 résztvevőre számítottak, de több mint 150-en voltak kíváncsiak az előadásokra. A nagy érdeklődést az online piackutatások növekvő népszerűsége magyarázza.
Online gyorsabb
Az ESOMAR 2006. évi jelentése szerint a megelőző évhez képest világszerte 2%-kal nőtt az online kutatásokra fordított összeg. A módszer elterjedését olyan előnyök magyarázzák, mint az adatfelvétel gyorsasága és költséghatékonysága. Többek között az online kutatás ezen jellemzőit emelte ki előadásában Pillok Péter, az Ifjúságkutató Intézet munkatársa is, aki a személyes, telefonos és internetes módszereket egy szemléletes példán, a Blikk „Vége a képmutatásnak” reklámkampányának értékelésén keresztül hasonlította össze. Az előadás egyik érdekes következtetése, hogy az online adatfelvétel során a válaszadók jellemzően hosszabb, részletesebb válaszokat adnak a nyitott kérdésekre. Mindemellett a projektre fordított idő a telefonos adatfelvételhez képest majdnem felére, míg a személyeshez képest ötödére csökkent.
Megbízható panelek
Kurucz Imre, az NRC kutatási igazgatója hangsúlyozta, hogy a megbízható online kutatás alapja egy megfelelő online piackutatási panel megléte, melynek a tagjait online és offline módon egyaránt toborozzák. „Ezzel szemben a honlapokon keresztüli mintavétel során a minta összetétele erősen függ az adott weboldal látogatóitól, a DM panelek esetében pedig a futó reklámkampányok nagymértékben befolyásolhatják a kutatás kérdéseire adott válaszokat” – magyarázta a szakember, aki szerint a mostanában egyre népszerűbbé váló internetes szavazásokat nem szabad egy lapon emlegetni a valódi piackutatásokkal. Barcza Enikő, a KutatóCentrum kutatási vezetője az online panel karbantartásának fontosságára hívta fel a figyelmet, a tagokról rendelkezésre álló adatok folyamatos frissítése és a részletes toborzási kérdőív ugyanis sokkal jobb célcsoport meghatározást, valamint költséghatékonyabb kutatást tesz lehetővé.
Nincs befolyásoltság
A Meroving Internet-kutató Kft. évek óta foglalkozik online fókuszcsoportos kutatások lebonyolításával. Dr. Síklaki István, a cég vezetője a módszer gyakorlati előnyeinek– költséghatékonyság, gyors lebonyolítás, interaktivitás megléte, térbeli korlátok kiküszöbölése – ismertetése mellett néhány érdekes tapasztalatát is megosztotta a résztvevőkkel. „A nem-verbális kommunikáció közvetítésével hagyományos fókuszcsoportok esetén automatikusan kialakulnak a szerepek, a csoportnorma, amely erősen befolyásolja a kérdésekre adott válaszokat. Online módszer alkalmazása esetén azonban ez kiküszöbölhető” – emelte ki a szakember.
A rendezvény sikere, valamint az online kutatásra jellemző folyamatos innováció bemutatására mutatkozó igény megerősítette a szervezők azon terveit, miszerint a jövőben minden évben megrendezzék az Online Kutatás konferenciát.