Connect with us

technokrata

Turán már megsimogatta az új Fiestát

Garázs

Turán már megsimogatta az új Fiestát

Friciék egy hét múlva Jordániában debütálnak a ralivébé SWRC-osztályában.

A Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettős tavaly történelmet írt azzal, hogy első magyar párosként pontot szerzett a rali-világbajnokság abszolút értékelésében. A Synergon Turán Motorsport kettőse az idén még nagyobb fába vágta a fejszéjét: hét versenyen (vagyis a komplett sorozaton) rajthoz áll az SWRC-kategóriában egy Super2000-es Ford Fiestával. Erről a nagyszerű lehetőségről és a hozzá fűződő érzéseiről, gondolatairól beszélt Frici, majd navigátora.

Turán: Meleg lesz

Izgulsz?
Már álmodom a ralival.

Gyakran?
Egyre gyakrabban. A napokban láttam az autót, átutazóban hazánkban töltött néhány órát, megnéztem, megsimogattam – jó volt látni. Minden új rajta, csillog-villogm és nem utolsó sorban belekerültek az idei fejlesztések. Szóval fejben félig itthon vagyok, félig a ralin, elkezdtem összepakolni a ruháimat, elkészültek a sisakok, szóval kész vagyunk.

Más volt a fizikai felkészülés, mint korábban?
Tatarek Rezsőhöz járunk, átfogó edzéstervet készített számunkra – úgy is fogalmazhatunk: hajtott minket, mint a lovat… Sokat javult az erőnlétem és az állóképességem is, úgyhogy ebből a szempontból is készen állunk.

Tavaly WRC, az idén S2000-es autó, viszont teljes világbajnoki sorozat. Előrelépésnek tekinted?
Természetesen! Mindennél többet jelent számunkra, hogy teljes világbajnoki sorozatot teljesítünk, hiszen néhány éve annak is örültem volna, ha csak nézőként ott lehetek az összes futamon, vagy biciklivel végigmehetek a pályákon. Most pedig olyan gyorsasági szakaszokon autózunk majd, amilyenekről eddig álmodni sem álmodtam.

Ráadásul egy vadonatúj, ütőképes autóval…
És egy profi csapattal, amelyben rutinos emberek segítik majd a munkánkat. Hihetetlenül jó érzés, hogy a támogatóinktól és a Ford-csapattól megkaptuk ezt a lehetőséget. Bízom benne, hogy élni is  tudunk vele.

Mi lehet a nyerő taktika?
Nehéz kérdés. Az ellenfeleink többsége ismeri már a helyszíneket, ez az ő malmukra hajtja a vizet. Nekünk talán annyi helyzeti előnyünk lesz, hogy valószínűleg az első néhány versenyen még nem számolnak majd velünk. Próbálunk a tőlünk telhető maximumon autózni Gabival, jó és kiegyensúlyozott tempót diktálni, aztán meglátjuk, ez mire lesz elég. Kiesnünk azonban egyszerűen nem szabad, hiszen hét futamot értékelnek a sorozatban, s nekünk mindegyiken pontot kellene szerezni.

Mertél már abba belegondolni, hogy mi lehet a végcél az összetettben?
Leírtam magamnak egy papírra, és jól eldugtam.

Ez azt jelenti, hogy nem árulod el?
Az első verseny előtt semmiképpen sem szeretnék jóslatokba bocsátkozni, mert pokoli kemény lesz a mezőny, s egyelőre nehéz benne elhelyezni magunkat. Az is biztos, hogy sokat kell tanulnunk, de persze az is, hogy nagyon akarjuk ezt az egészet, és mindent megteszünk, hogy ott lehessünk a mezőny elejében.

Ha azt mondom, Jordánia?
Azt válaszolom: meleg lesz. Az időjárás is. Harminc fok körüli hőmérséklet, kősivatag, olykor 42 kilométer hosszú gyorsasági szakaszok, szóval… Nem számítok könnyű, nyáresti sétára. Néhány, nálunk tapasztaltabb versenyzőtől azt hallottuk, hogy nagyon jó a verseny, s persze megnéztünk néhány belső és külső kamerás felvételt is, amelyekből sokat tanultunk. Nehéz, emberpróbáló verseny lesz, ennek ellenére már alig várom!

Ígérjük, hogy a rajongóinkat folyamatosan tájékoztatjuk az aktuális hírekről és eredményekről. Megújult honlapunkat a lehető leggyorsabban frissítjük, hogy minden érdeklődő megtalálja a számára fontos információkat, illetve nagyon várjuk a szurkolókat, hogy csatlakozzanak a Turán Motorsporthoz a facebookon is, hiszen minden egyes kattintással jelzik, hogy drukkolnak itthonról, ez pedig nagyon sokat jelent nekünk.

Zsiros: Remélhetőleg folyamatosan fejlődünk

Az autó és a bérbeadó csapat változott, az azonban egyetlen pillanatig sem volt kérdéses, hogy Turán Frici csakis Zsiros Gáborral folytathatja tovább a világbajnoki szereplést. Remek kis csapatot alkotnak ők ketten – tökéletes összhangban működnek a pályákon, azon kívül pedig barátok –, s amint azt a példa mutatja, eredményesek is.

Egyikőtök sem profi versenyző, mindketten keményen dolgoztok a rali mellett. Rá tudtatok azért pihenni a jordániai viadalra?
Ezt a hetet pihenésre szántuk, de persze azért nem sikerült száz százalékosan. Tény azonban, hogy sokkal keményebben készültünk a téli szünetben, mint eddig bármikor, és erre szükség is volt, hiszen minden világbajnoki futam 350 gyorsasági kilométerből áll, a szakaszok közül egyik-másik 40 kilométernél is hosszabb, ami fizikailag és mentálisan is megviseli az embert. Erre “edzettünk” sokat.

Mit gondolsz, nem veszélyes most Jordániába utazni?
Erről megoszlanak a vélemények. Líbiában és Szíriában nem túl fényes a politikai helyzet, az itinerben is benne van, hogy a repülőtértől a szállodáig hat ellenőrző ponton kell majd áthaladni, amelyeken fegyveres katonák vigyázzák majd a rendet, és az összekötő szakaszokon is hasonló lesz a helyzet. Ez egy kicsit biztosan frusztrál majd minket, de lesz egy hetünk a viadal előtt, hogy hozzászokjunk.

Milyenek a pályák?
Helyenként jó minőségű, széles pályákon haladunk, máshol pedig hatalmas kövekkel tarkított sivatagi terepen vezet az utunk. De kellett vállalni egy tengerentúli futamot a sorozatban, s számunkra ez lesz az, muszáj indulnunk rajta és mindenképpen be is kell fejeznünk. Nagyon várjuk már.

Más itinert kell írni az S2000-es autóra, mint a WRC-re?

Jó a féktávja, kanyarsebességre is hasonlít a WRC-hez, ám a végsebessége csak 174 km/h, és a kigyorsításkor sem érnek majd minket olyan erőhatások, mint a WRC-ben, úgyhogy talán kevésbé lesz fárasztó, mint a WRC-vel volt. Az itinerben tehát ugyanúgy kell felírni a kanyarokat, mint eddig, igaz, mivel az autó is új lesz és a pályák nagy része is, nem lesz könnyű két pályabejárásból jó itinert írni. Talán nem tudunk majd kapásból 100 százalékos teljesítményt nyújtani, de 80-85 is jó lesz kezdésnek, aztán remélhetőleg folyamatosan fejlődünk majd. Általában kevés szó esik erről, de a családjainkat nagyon nagy köszönet illeti azért, mert türelemmel viseltetnek felénk és reméljük, ez meghozza a gyümölcsét és jó vébészezont zárunk…

Markko Märtin, az MM Sport, az autó építőjének vezetője

Nemrég még gyári menőként koptatta a ralipályákat: 86 alkalommal állt rajthoz rali-világbajnoki futamon, 18-szor állhatott fel a dobogóra és ebből ötször diadalmaskodott. Bár még csak 35 éves, saját ralicsapatot üzemeltet – szorosan együttműködve a Ford gyári csapatával. Az idén a Turán Frigyes, Zsiros Gábor kettősnek is az ő csapata adja a profi hátteret a világbajnoki szerepléshez.

“Elégedett voltam a teszten látottakkal, Friciék gyorsan alkalmazkodtak az autóhoz és a számukra teljesen új, havas pályákhoz. Eddig nem vezetett ilyen típusú autót, úgyhogy amikor beültem mellé, azt tanácsoltam, hogy ne kímélje a Fiestát, forgassa a motort leszabályzásig, mert ez az autó a legmagasabb fordulatszám-tartományban adja le a legnagyobb teljesítményt. A páros sebességével nincs gond, sok múlik majd a jó itineren.”

A Ford Fiesta S2000

Motor: 1998 köbcentis, négyhengeres, 16 szelepes
Teljesítmény: 280 lóerős 8000-es fordulatnál
Nyomaték: 260 Nm 6500-as fordulatnál
Erőátvitel: négykerékhajtású
Váltó: Xtrac, hatsebességes, szekvenciális
Felfüggesztés: elöl-hátul MacPherson
Fék (murva, elöl-hátul): 300 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek
Fék (aszfalt, elöl): 355 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek
Fék (aszfalt, hátul): 300 mm Brembo hűtött féktárcsák, illetve Brembo négydugattyús monoblokk féknyergek
Üzemanyagtank: FIA FT3 tank, 80 literes
Az autó hossza: 3958 mm
Szélessége: 1820 mm
Súlya: minimum 1200 kg

A páros versenynaptára:

1. 2011. április 14-16. Jordánia
2. 2011. május 5-8. Olaszország
3. 2011. június 16-19. Görögország
4. 2011. július 28-31. Finnország
5. 2011. augusztus 18-21. Németország
6. 2011. szeptember 29-október 2. Franciaország
7. 2011. október 20-23. Spanyolország

A Jordán-raliról

Jordánia 2011-ben harmadik alkalommal ad otthont vb-futamnak. A Holt-tengeri üdülőövezetben található, sziklákkal teleszórt kavicsos pálya és a különösen magas hőmérséklet komoly kihívást jelent a csapatoknak. A verseny nagy része a tengerszint alatt zajlik, egyes helyeken akár 400 méterrel. Eltérés a többi ralihelyszíntől, hogy az iszlám szokások tiszteletben tartásával a futam már szombaton véget ér. A versenynek külön színezetet ad, hogy olyan különleges helyszínek közelében tartják, mint a Jordán folyó vagy a Nebo hegy, az ünnepélyes rajt pedig Jerash ősi városából indul.

A Jordán-ralin majdnem a teljes mezőny képviselteti magát, csupán három csapat élt a kimaradás lehetőségével, így a Turán, Zsiros duó azonnal a legjobbak közt mérettetheti meg magát.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés