Connect with us

Hirdetés

technokrata

Nedves örömök

Garázs

Nedves örömök

Mossuk az autót
Mi a jó az autónak? A kefés gépi mosó, a drága kézi vagy a kerti ápolás?

Nyugat-Európában nem lesz koszos az autó. Lehet tél, esős ősz vagy izzasztó nyár, az autók szinte mindig ragyognak. Itthon elég menni néhány tíz kilométert, s máris úgy néz ki a karosszéria, mintha legalábbis homokbányában dagonyázott volna az ember. Koszosak az útjaink, a piszok ellen csak egy módon lehet védekezni: rendszeres autómosással. Bár, még mielőtt továbblépnénk a különféle technikák témakörébe, jöhet a jogosnak tűnő felvetés: valóban tegyünk bármit is a kosszal? Nem árt a sok kefézés, samponozás a lakkozásnak? Nehéz megválaszolni. Maga a víz és az állandó tisztítás elvileg nem árt. De ehhez tartsunk be néhány alapszabályt: bő vízzel kell nekiállni a műveletnek, ne használjunk lakkot sanyargató szereket, s a kefe vagy szivacs se legyen rossz minőségű.

Nagyon fontos a minőség

A legegyszerűbb és legkevesebb kényelmetlenséggel járó módszer a gépi mosás. Szinte valamennyi benzinkútnál találunk forgó kefékkel, konvejorral (futószalagszerű vonópályával), esetleg a szerkezetet az autó körül végigcipelő mechanizmussal felszerelt “tisztítórészleget”. Ezek általában rengeteget dolgoznak, így az első és legfontosabb, hogy megnézzük: milyen állapotban vannak a gépek keféi. A karosszériához érintkező résznek sok apró sörtéből kell állnia, ellenkező esetben (ha a kefe szálai egy vagy két “végződésűek”) a fémhez nyomódó mosófejek könnyen megkarcolhatják a felületet. A gépi változatok a legegyszerűbbek, tőlük várhatjuk a legkevésbé hatékony munkát. Az automatikus programok képtelenek minden autó valamennyi zugába beférkőzni, kosz maradhat a lökhárítók, a hűtőrács, a kerékjáratok és az ablakok rejtettebb részein.

Egyesek be sem férnek a gépi mosóba

Jellemző, hogy legalább három programból lehet választani, a mosószeres mosáson kívül a legolcsóbbak is szinte mindig tartalmaznak szárítást és kerékmosást. Célszerű oda menni, ahol a gépi munkát megelőzi nagynyomású kézi mosás; a kezelőszemélyzet alaposan leöblíti a karosszériát, így kisebb az esélye, hogy összekarcolódik a fényezés, s koszfolt marad valahol. Főleg a telet követően éri meg alvázmosásos programot választani, és a viaszos utókezelésért sem kidobott pénz a párszáz forintos felár. A legolcsóbb gépi programok 600 forint körüli áron startolnak, 1000 forintért már szinte mindenütt belefér a habos előkezelés és a viasz is.

Lehetőleg a szennyvíz elvezetéséről is gondoskodjunk

A kézi mosás a nevéből adódóan emberi erőforrást igényel, azaz drága. Két eset kivételével: ha az autótulajdonos saját maga mos otthon, illetve ha a benzinkutak nagynyomású, önkiszolgáló mosóit használja. Utóbbiak 50, 100 vagy 200 forintos érmével dolgoznak, van, ahol télen-nyáron forró vízzel. Öblítést, samponos mosást és viaszos kezelést találunk a lehetőségek között, 500-600 forintból megfelelő tisztaságúra varázsolható az autó. Hátránya, hogy szárítani nem tud, s magunknak kell szenvedni a fröcskölő vízzel és a koszos gumicsövekkel. Viszont gyors, nem túl drága, hatékony, s a rejtett helyekről is ki tudja nyomni a koszt.

Nagynyomású mosó otthonra

Az otthoni kézi mosás csak a kertes házban lakók kiváltsága. A slaugolás lassú és sok időbe telik. Lehet otthonra is venni nagynyomású mosót, azzal jelentősen egyszerűsödik a helyzet. Igaz, a mosás után gondoskodni kéne a koszos víz szabályos elvezetéséről, ám erre a legtöbb magánembernek nincs lehetősége, így ezt a tisztítási módot nem is javasoljuk. Az önkiszolgáló mosókban és az otthon végzett munkát ki lehet egészíteni viaszolással, polírozással, üvegtisztítással, gumiápolással, ezekhez valamennyi kellék kapható az autósboltokban.

Csak óvatosan a motormosással

A hagyományos kézi mosó nagyon kényelmes, hiszen a megrendelő csak ücsörög, miközben járműve csillogóvá érik. És drága, bár a drágaság relatív: ma egy mindenre kiterjedő külső mosás 2500-3000 forintba kerül, viszont ezért a pénzért nem marad folt, nedvesség a karosszérián, tökéletesen ragyognak az üvegek, a légy is hanyatt esik a ragyogó lakkozáson. A műhelyekben extra szolgáltatásokat is igénybe lehet venni némi felárért: ápolják a gumitömítéseket, különleges folyadékkal kezelik a műanyag elemeket, vízlepergető bevonattal látják el a szélvédőt. Szinte mindig kérhetünk motormosást is, ez viszont nem ajánlott: az elektromos részekbe bemehet a nagy nyomással érkező víz, indítási nehézségek, esetleg zárlat is keletkezhet. Ha mindenképpen tisztítani akarjuk a motorteret, előtte takartassuk le a “kényes” részeket, vagy inkább csak fúvassuk le a port légkompresszorral.

Egész tiszta lett

S hogy melyik a jó módszer? Télen a latyak és a só eltávolítására a saját kézzel végzett nagynyomású mosás a nyerő, ha nincs sok időnk, néha iktassunk be egy gépi “menetet”, amikor pedig jól esne egy kis ragyogás, ne hagyjuk ki a kézi glancolást.



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés