Connect with us

Hirdetés

technokrata

A Motorwagen-től az F800-ig

Garázs

A Motorwagen-től az F800-ig

A Mercedes története
Megbízhatóság, minőség, tradíció. Ezzel a három szóval lehet leginkább jellemezni azt a márkát, melyet jól megválasztott emblémájának köszönhetően már a gyerekek is messziről felismernek.

Történeti áttekintés, a kezdetek

Karl Benz és Gottlieb Daimler is ugyanazon a nyomvonalon indultak el, de külön utakon jártak. Történetük attól kezdve vált igazán sikeressé, miután egyesítették erőiket. A XIX. század végén mindketten kifejlesztették a magas fordulatszámú motort és az automobilt. Autóikat külön üzemben kezdték gyártani.

Mercedes logók

Benz első autóját a „Motorwagen”-t felesége és fiai tesztelték, mégpedig úgy, hogy Bertha egész egyszerűen elkötötte az autót és elment meglátogatni 180 km-re élő édesanyját. Az utat a hölgy és az autó is túlélte. Benz 1886. január 29-én jelentette be a Szabadalmi Hivatalban a háromkerekű járművét (Benz-Dreirad), mely napot, végül az autó születésnapjaként emlegetnek.

Eközben Daimler és főmérnöke Maybach is megépítette az első farmotoros hintóját. Ezután lépett színre a jó szimattal megáldott Emil Jellinek, aki arra bíztatta Daimlert, hogy erősebb motorokat szereljen a kocsikra. Jellinek úr nem csak az Osztrák-Magyar monarchia nizzai főkonzulja volt, hanem szenvedélyes autóversenyző is, aki rendszerint „Mercedes” álnéven indult a versenyeken. Majd miután sorban meg is nyerte azokat, 1900-ban megállapodást kötött Daimler cégével, hogy „Mercedes” márkanéven árusítani kezdi a „Mercedes-35 PS”-t, valamint az immár 8 hengeres „Mercedes Simplex” autókat.

Jó kapcsolatainak köszönhetően hamar sikeres lett az eladásban is. Már az első időkben 36 járművet rendelt, majd néhány héttel később ismét 36-ot, ami akkoriban, lévén még nem lézett futószalag és sorozatgyártás, hatalmas megrendelésnek számított.

Ki is volt Mercedes?

Emil Jellinek, a zseniális üzletembernek a lánya. A neve spanyol eredetű, jelentése: kegyelem, kecsesség. Jellinek eleinte a lánya nevén indult a versenyeken, majd 1902-től a Daimlereket Mercedes néven hozták fogalomba, mivel Jellinek a kéréseinek megfelelően átalakított autókból tetemes mennyiséget rendelt és ragaszkodott hozzá, hogy az autó a lánya nevét viselje. A Mercedes nevet 1902-ben védették le, majd Jellinek 1903-ban felvette a lánya nevét így Mercedes-Jellinek lett.

A visszaesés és a Mercedes Benz létrejötte

Az első világháborút követően az autóipar is, mint minden más luxuscikket termelő ágazat nagyon visszaesett a termelésben. Németországban a gyárak átálltak a hadiiparra, az autósokat a magas benzinárak, és a luxusadó sújtotta. (Már akkor is?) Végül 1926-ban a két gyár a Benz&Cie és a Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) egyesült és így újult erővel vágtak neki az autógyártásnak Daimler-Benz néven, az autó új elnevezése, pedig Mercedes-Benz lett. Az új embléma a DMG háromágú csillagának és a Benz autók babérkoszorújának ötvözeteként a mai napig ismert és meghatározó, valamint alig változott az évtizedek folyamán. Az egyesülés sikert hozott a cégnek. Két évvel később mutatták be a mai napig ismert SSK modelljüket, mellyel visszatértek az autógyártás porondjára. A harmincas évek elején még a csomagtartó láda a hátsó lökhárító felett a hátfalon helyezkedett el. Az áramvonalasabb karosszériák megjelenésével végül lett hely a csomagtartónak, melyek először csak belülről voltak megközelíthetőek, majd csak a háborút követő időkben készült el a csomagtartófedél, mint a Mercedes 170V típusnál.

A csillag története

A legenda szerint Daimler halála után a gyermekei találtak egy fényképet, melyen egy háromágú csillag jelölte a házukat. Mikor később védjegyet kerestek, mely a földön, vízen, levegőben motorizáció hármasát szimbolizálja, ezt a csillagot választották. Ez a csillag 1910 óta díszeleg a Mercedes autók elején. 1926-ban átalakították, mikor a Benz babérkoszorúval körbevették a csillagot. Azóta többször alakítottak rajta, de az eredeti koncepció szinte semmit sem változott.

A karosszéria tovább fejlődik

A Mercedes 180 és 190-es jelzésű kocsik már teljesen új formával tündökölnek. A hagyományos alváz helyét elfoglalta a mai padlólemez elődje és erősebb, ellenállóbb karosszériát fejlesztettek ki az utasok biztonságát tartva szem előtt. A további biztonsági fejlesztéseket egy magyar honfitársunknak köszönhetjük.
Barényi Béla olyan elvárásokat dolgozott ki, melynek köszönhetően a Mercedes az egyik legbiztonságosabb autó a világon. Néhány példa a nevéhez fűződő fejlesztésekből: A biztonsági zóna, mely az ütközés során keletkező erőket elnyeli, így az utastér védve marad. Továbá a párnázott műszerfal és oszlopok is barényi nevéhez fűződnek. Manapság szinte minden autógyár alkalmazza a Barényi által fejlesztett innovációkat.

A „Papamobil”-től Lady Di autójáig

A Mercedes különleges igényeknek is eleget tesz. Bő két év alatt, sok egyeztetést követően készült el a „Papamobil”, a hófehér, kabrió Mercedes G-500, mely a Szent Péter téren tartott audienciájára szállítja a pápát jó idő esetén. A különleges kialakításnak és kapaszkodóknak köszönhetően a pápa végig állva utazik a kocsiban, hogy mindenki jól láthassa őt.
A Mercedes Benz múzeumban megtalálható az a cseresznyepiros Mercedes SL500, melyet Diana hercegnő kapott ajándékba, és amit kénytelen volt rövid időn belül visszaadni, mivel sokan bírálták, hogy külföldi autót használ.

 



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés