Connect with us

technokrata

Műszaki állapot

Garázs

Műszaki állapot

Megváltoztak a műszakiztatás szabályai 2010 elejétől. Van aki örül neki, van aki nem, mindenesetre ismét nem sikerült átgondoltan változtatni a szabályokon.

Hozzászoktunk már, hogy nálunk Nyugat-Ázsiában minden nehézkesebb, bonyolultabb, mint tőlünk nyugatra. Aztán egyszer csak – 2010 januárjával – egy tollvonással megszüntették a környezetvédelmi igazolólapot, művésznevén a zöldkártyát és összevonták a műszaki vizsgával. El sem akartam hinni, végre egy értelmes rendelet, ami megkönnyíti az autósok, vagyis mindannyiunk életét. Leírva szép és jó, de a gyakorlatban azért akad néhány probléma az újítással.

Először is az intézkedéssel párhuzamosan bevezették a kötelező eredetvizsgálatot is a műszaki vizsga mellett, ami hatalmas felháborodást váltott ki. Mert miért is kell nekem a négy éves, anno újonnan vásárolt Suzukimra plusz 17 ezerért az eredetvizsgálatot kifizetnem? Erre úgy tűnik a minisztériumban sem találták a megfelelő választ, mert bő egy hónappal ezelőtt – február közepén –  visszavonták ezt a kitételt. Akik beszívták a dolgot az év első két hónapjában meglehetősen igazságtalanul, most próbálhatják visszaszerezni a pénzüket, nem is beszélve a felpaprikázott zöldkártyáztatókról, akik egységbe tömörülve követelik, hogy állítsák vissza a rendszert, mert a megélhetésük függ tőle.

Szintén friss változás, hogy akinek nem megy át a szekere a vizsgán –azért kevés ilyen van – az nem mehet vele haza, vagy a szerelőhöz, hanem azonnal kivonják a forgalomból. Arra nagyon a törvény alkotói sem számítanak, hogy ettől majd Kiskunmajsán Feri bá’ a zsigulijához trélert hívat és elszállíttatja. Még pár ezres és át fog gurulni az a vén csotrogány is –esetleg engedély nélkül hajt haza – ismerjük az országot, sok értelme nincs a dolognak. Kötelezővé akarják tenni a műszaki vizsgát olyan járműveknél is, amelyek baleset részesei voltak. A biztosító állapítaná meg, hogy a sérült autó közlekedésre alkalmas-e, és ha nem, még 20-30 ezret költhet a tulajdonos a vizsgáztatásra. Ezt a jogszabályt is kikezdték, konkrétan a MABISZ, kíváncsian várjuk a fejleményeket. A balesetek elenyésző százalékát okozza egyébként műszaki hiba, a gyorshajtás, ittas vezetés vagy a követési távolság be nem tartása nagyságrendekkel több ember életét követeli a hazai utakon. Persze azt sem szeretném, hogy az állam monnyon le a bevételekről, csak értelmesebben is el lehetne költeni: menyivel többet érne mondjuk az rendszer szigorítására költött pénzből vettek volna három defibrillátort, négy új traffipaxot vagy egy rendőrautót.

Untig elég sok szabály és papírmunka nehezíti az életünket, így abszolút támogatunk minden olyan kezdeményezést, ami az egyszerűségre törekszik. Nem működne nálunk az, ami például az USA Colorado államában gyakorlat: ott nincs olyan, hogy műszaki vizsga, arányaiban mégsem történik több baleset, mint nálunk. És, hogy miért nincs ott ilyesmire szükség? Mert az embereknek maguktól is van annyi eszük, hogy negyven éves fékhibás Cadillac-kel nem indulnak útnak a Sziklás-hegységbe. Mi viszont hajlamosak vagyunk a Tescoban gumit venni (nem-nem olyat, hanem autóra valót), levágni a biztonsági öv csatját, hogy ne bimmbammoljon a verda vagy a buszsávban rövidíteni. Talán az a korrekt, hogy nem csak várjuk, hogy egyszerűsödjenek, európaiasodjanak a ránk vonatkozó szabályok, hanem mi is megpróbálunk felelősségteljesebben, kulturált nemzethez méltóan viselkedni – az utakon is.



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Technokrata a Facebookon

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki Magazin