Kedden több fontos témáról is vitáztak az EP-képviselők: napirenden szerepelt a távközlési verseny és a fogyasztóvédelem erősítésére irányuló jogszabálycsomag, illetve a pénzügyi válság következtében kialakult munkaerőpiaci helyzet.
Az EP a Tanáccsal történt megegyezést követően szerdán szavazott második olvasatban a telekommunikációs szabályozási keretről, a rádióspektrum kiosztásáról, az adatvédelemről és a nemzeti szabályozó hatóságok közötti együttműködésről szóló jogszabályokról. A telekommunikációs verseny és a fogyasztóvédelem erősítésére irányuló jogszabálycsomagról kedden délelőtt tartottak plenáris vitát a képviselők.
A távközlési reform “semmiképp nem korlátozó” szándékú, és további jogokkal ruházza fel a fogyasztókat – mondta a távközlési jogszabálycsomag fogyasztóvédelmi aspektusaiért felelős Malcolm Harbour, brit konzervatív EP-képviselő.
A távközlési csomag célja, hogy “jobb áron, jobb szolgáltatások nyújtsanak a fogyasztóknak” – közölte Catherine Trautmann francia, szocialista képviselő, az elektronikus hírközlő hálózatokkal és szolgáltatásokkal foglalkozó jelentés parlamenti felelőse.
“Ha van olyan iparág, amelyik kivezethet bennünket a válságból, akkor azok az információs és kommunikációs technológiák” – vélte Pilar del Castillo Vera, az Európai Elektronikus Hírközlési Hatóságok Piacfelügyeleti Hatóságról jegyzett jelentés spanyol néppárti felelőse.
“Az EU-ban nem szabad elfelejtenünk: az elektronikus kommunikációs ágazat 300 milliárdos forgalmat bonyolít” – emlékeztetett Fransisca Pleguezuelos spanyol, szocialista képviselő.
A Tanács beszavazott
Az EP nem a Tanáccsal korábban egyeztetett szövegváltozatot fogadta el a telekommunikációs csomag bizonyos részeiről történt szavazáskor, hanem újra beszavazta saját korábbi módosításait. A csomag célja a telekommunikációs verseny és a fogyasztóvédelem erősítése. A jogszabályok rendelkeznek majd a rádióspektrum kiosztásáról, az adatvédelemről és a nemzeti szabályozó hatóságok közötti együttműködésről.
Az EP szerdán, Strasbourgban voksolt az uniós telekommunikációs jogszabálycsomagról, amely kiterjed a mobil- és vezetékestelefon-szolgáltatásra, a rádiózásra, valamint a vezetékes és vezeték nélküli internetezésre is, olvasható az EUvonal.hu weboldalon.
A 407-57 arányban, 171 tartózkodás mellett visszaszavazták a telekommunikációs keretjogszabály tervezetébe azt a parlamenti első olvasatban már szerepelt, aztán a Tanács által kivett rendelkezést, hogy az internethozzáférést ne lehessen igazságügyi hatóság előzetes döntése nélkül korlátozni. Az EP ezért most módosította a Tanács és a parlament tárgyalódelegációi által korábban nem hivatalosan egyeztetett tervezetet.
Az EP elfogadta viszont az előzetes kompromisszumos szöveget az új kommunikációs infrastruktúrába történő befektetésről, a rádióspektrum-használat reformjáról, a fogyasztói jogokról és a magánszféra védelméről. Mivel azonban az egyes jogszabályok erősen összefüggnek egymással, jó eséllyel a teljes csomagot újra kell tárgyalni, és arról így harmadik olvasatban, a két intézmény képviselőiből álló hivatalos egyeztetőbizottság tárgyalásai után dönthetnek.
Egyetemes szolgáltatás
A szöveg rögzíti a távközlési szolgáltatók kötelezettségét, hogy megfelelő minőségű szolgáltatást tegyenek elérhetővé mindenki számára, megfizethető áron. Idetartozna az internethozzáférés biztosítása is. A szövegből kivették az 56 kbit/másodpercre történő utalást, hogy ezzel is elősegítsék a szélessáv terjedését.
Az egyetemes szolgáltatások körébe tartoznak az ingyenes vészhívó számok (az uniós 112, valamint a tagállamokban használatos számok), a tájékoztató szolgálatok, telefonkönyvek és – köztelefonokon vagy más hozzáférési pontokon keresztül – a megfelelő földrajzi lefedettség biztosítása.
Teljes körű tájékoztatás
Az új szabályok erősítik a fogyasztók védelmét. A szolgáltatónak például – a szerződéskötés előtt – egyértelmű tájékoztatást kell adnia a díjakról, az esetleges hozzáférés-korlátozásokról, a vásárlás utáni szolgáltatásokról és a szolgáltatóváltás költségeiről.
A szolgáltatóknak átlátható, összehasonlítható módon kell közölniük aktuális áraikat, díjaikat, az általános szerződési feltételeket és azt is, hogy milyen feltételekkel lehet felmondani a szerződést. A szabályozás egyik célja, hogy a fogyasztók egyértelműen meg tudják ítélni, melyik szolgáltató nyújt számukra kedvezőbb feltételeket.
A képviselők támogatták azt a javaslatot, amely szerint egy telefonszámot egy munkanapon belül át lehessen vinni egy másik szolgáltatóhoz. Az EP szankciókkal büntetné az ezt be nem tartó szolgáltatókat. A képviselők 24 hónapban maximálnák a szerződések hosszát. Az előfizetők viszont 12 hónap után felmondhatnák szerződéseiket.
Az EP előírná, hogy a szolgáltatónak kötelessége legyen értesíteni a szabályozó hatóságot a biztonsági rendszer elleni támadásokról, így például arról, ha illetéktelenek megszereznek egy ügyféllistát. A felhasználókat figyelmeztetni kell a személyes adataikat érintő minden támadásról, amennyiben azok komolysága ezt szükségessé teszi.
A képviselők által megszavazott további módosítások a szpemek, “sütik”, vírusok, “trójai falovak” és kémszoftverek elleni hatékonyabb védelemmel is foglalkoznak. A sütik telepítéséhez a felhasználó egyetértését kell kérni. A kereskedelmi, akár telefonos, akár internetes üzenetek küldőinek azonosíthatóvá kell tenniük magukat, és lehetővé kell tenni a fogyasztó számára, hogy lemondhasson további anyagok fogadásáról.