Connect with us

Hirdetés

technokrata

Az LCD hiány következményei

Smart home

Az LCD hiány következményei

Visszavágnak a plazmakijelzők! Hódítanak a „kicsik” és a hatalmasok is.

Habár sokan már temették a plazmakijelzőre alapuló készülékeket, nem várt fordulat van kibontakozóban. Amint arról már korábban írtunk, az LCD-gyártás egyik fontos alapanyagából hiány mutatkozik az idei évben, melynek hatása már most érződik. Például abban, hogy a magas igényeket folyadékkristályok kijelzőkkel nem lehet kielégíteni, ezért lélegzetvételnyi időt kapott a plazma technológia, hogy újra bizonyíthasson.

„A plazma nem tűnik el.” – mondta Jeff Kim, a szöuli Hyundai Securities egyik elemzője – „Még mindig versenyképes a nagyméretű kijelzőknél, és ez az állapot fenn fog állni 2010-ig.”

Merész kijelentés ez, főleg a technológia előéletének tükrében. A plazmakijelzők alig két év alatt váltak a vékonyképernyős kategóriában domináns szereplőből alárendeltté. 2006 elején például ez a technika kínálta a legolcsóbb 40 colos (106 centiméteres) képátlójú televíziókat a TV-piacon, amit főleg az alacsonyabb gyártási költségeknek és a nagyobb panelek jobb kihozatali arányának köszönhetett. Mára azonban a folyadékkristályos kijelzők „lenyomták” a plazmatechnológiát, és az ez utóbbi mellett kitartó gyártók profitjuk marginális szintűre csökkenését voltak kénytelenek átélni. Voltak, akik feladták a gyártást, de néhányan kivártak – és jelenleg úgy tűnik, hogy nem hiába.

A Samsung SDI és az LG Electronics (a világ második és harmadik legnagyobb gyártója a piacon) nemrég egyaránt úgy nyilatkozott, hogy kemény év volt a 2007-es, főként a folyamatosan csökkenő árak miatt. Az LCD-hiány következtében azonban ismét felpöröghet a gyártás: az LG például 6,5 millió eladott panelt prognosztizál 2008-ra, szemben a tavalyi 3,5 millióval. Ezzel nyereségbe (igaz, egyszámjegyűbe) fordulhat a vállalat kijelzőgyártó részlege, ami a részvényesek örömére szolgálhat. A tulajdonosok ugyanis tavaly kétszámjegyű veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni.

Ráadásul egy további tény is segíti a plazma technológiát. A fejlődő piacokon igen keresettek a relatíve kisméretű panelek. Kínában az LG nagy sikerrel terjeszti 32 colos televíziós készülékét – a vásárlóképes kereslet ugyanis ennél (sokkal) nagyobb kivitelben már nem lenne képes megvenni a vékony tévéket. A 2008-as pekingi Olimpia azonban egyre több kínait csábít arra, hogy elavult katódsugárcsöves TV-jét vékony kivitelűre cserélje. Simon King, a vállalat kijelzőkért felelős részlegének vezetője nemrég úgy nyilatkozott a Reuters-nek, hogy a 32 colos modellek iránt mutatkozó kereslet 80-90 százaléka a rizs hazájában generálódik.

A legnagyobb
Nemrég jelentette be a Panasonic, hogy elkészült a világ legnagyobb plazmatévéjével, mely extrém méretű: 150 colos (375 centiméteres) képátlóval rendelkezik. Még a full HD felbontáson is túltesz: 4096×2160 pixeles kijelzője 8,84 megapixeles képeket képes natívan megjeleníteni. Igaz, egyelőre csupán prototípus formájában létezik a közel két méter magas effektív képernyőfelülettel bíró monstrum. Arról, hogy mennyiért lesz majd megvásárolható (és hogy mikor), egyelőre nem érkezett információ. Támpontot adhat, hogy a korábbi rekorder 103 colos változat a bemutatót követően alig egy év múlva vált elérhetővé.



Szólj hozzá!

További Smart home

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés