Connect with us

Hirdetés

technokrata

Végre szabadon másolhatjuk kedvenc zenéinket

Kütyük

Végre szabadon másolhatjuk kedvenc zenéinket

Az utolsó nagy kiadó is felhagyott másolásvédelmi megoldásának alkalmazásával.

A világ második legnagyobb zenekiadó vállalata, a Sony BMG Music Entertainment bejelentette, hogy még ebben a hónapban felhagy a digitális jogkezelési eljárások alkalmazásával. A DRM elhagyásával így a négy legnagyobb zenevállalat egyaránt másolásvédelem nélküli dalokat kínál – a döntés következtében olyan sztárok zenéi is szabadon másolhatók lesznek, mint Beyonce, Britney Spears, Celine Dion, hogy csak néhányat említsünk.

Természetesen nem arról van szó, hogy bárhonnan legálisan másolhatjuk a dalokat – csak akkor nem sért szerzői jogokat a többszörözés, ha az saját (például archiválási vagy más eszközön való lejátszási) célból történik, és rendelkezünk az adott alkotások licencével. Vagyis a dalokat továbbra is meg kell vásárolnunk, azonban nem követünk el többé jogsértést csak azzal, hogy például átmásoljuk a kocsiba épített lejátszó winchesterére a zeneszámokat. Beszerzésükre elektronikus úton nyílik lehetőség: január 15-től az úgynevezett Platinum MusicPass szolgáltatás keretei között válnak MP3-ban letölthetővé a Sony BMG művei. A hozzáférés boltokban vásárolható meg, majd az ott beszerzett kártyán található azonosítószám MusicPass website-on való begépelésével indíthatjuk el a legális beszerzési folyamatot. Egyelőre sajnos csak az Egyesült Államokban: az MP3-letöltést biztosító kártyákat a hónap közepétől olyan boltokban lehet megvenni, mint a Best Buy és a Target.

Nem minden külső ráhatás nélkül, puszta jóindulatból kényszerült ennek a döntésnek a meghozatalára a Sony – tavaly az USA-ban 15 százalékkal estek a zenei albumok eladásai. A rajongók ugyanis kevesebb kompakt lemezt vásároltak, amit nem is tudott teljes mértékben ellensúlyozni az online értékesítés. Ez késztette a kiadóóriás vezetőit arra, hogy új üzleti modellek felfedezésébe vágjanak bele. Előttük pedig ott volt már a példa: tavaly áprilisban az EMI nyitotta meg a sort az MP3-as terjesztés felkarolásával.

Egyelőre még nem teljesen világos, hogy vajon a DRM elhagyása hozzásegíti-e a kiadókat az online értékesítési adatok felpörgetéséhez. Az Apple alapítója és vezére, Steve Jobs szerint igen: az almás vállalat főnöke már tavaly februárban is azt kérte a zeneipar prominens képviselőitől, hogy hagyjanak fel a DRM erőltetésével. Ezzel az elgondolással először a már fent említett EMI értett egyet, majd a Vivendi Universal Music Group követte a sorban. Az év végén végül a Warner Music Group is úgy határozott, hogy megbízik vásárlóiban – és egyelőre egyik kiadó sem közölte, hogy visszatér a DRM-korszakhoz.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés