Connect with us

technokrata

Milyen kenőanyagok cseréjére kell figyelni egy autónál?

kenőanyagok olajok autóknál

Garázs

Milyen kenőanyagok cseréjére kell figyelni egy autónál?

Milyen kenőanyagok cseréjére kell figyelni egy autónál?

A modern személygépjárművek többféle folyadékot és kenőanyagot igényelnek, ezért nem elég csak az olajcserére vagy az ablakmosó utánpótlására fókuszálni. Ugyan az időszakos karbantartásnál a szervizek ezekről is gondoskodnak, nem árt, ha mi is tisztában vagyunk velük.

A motorolaj és a szűrők

Ugyan a legtöbb gyártó egyre jobban kitolt olajcsere-periódusokkal büszkélkedik, a legtöbb esetben nem érdemes a maximálisan megadott, például 30.000 kilométerenkénti cserére várni. Azonban tény, hogy a modern megoldásoknak köszönhetően nem feltétlenül érdemes 5.000 kilométer megtétele után azonnal foglalkozni az olajjal.

Valahol a kettő között érdemes megtalálni az egyensúlyt, azonban nincs univerzális szám, amit minden esetben lehet követni. Az ideális csereperiódus az autó típusától, az aktuálisan használt motorolajtól, illetve a vezetési szokásoktól függ.

Az az ideális használat, ha az autót heti több alkalommal több tíz vagy több száz kilométeres utakra visszük, lehetőleg autópályán vagy országúton, enyhe időjárási körülmények között. Azonban, ha rendszeresen rövid távokat teszünk meg, főként nagyvárosi forgalom mellett, az korántsem használ az autónak.

Ez a két szélsőséges eset nagyjából lefedi a minimum és maximum olajcsere-periódusokat. A nagyvárosi környezetben az olaj- és levegőszűrőt is legalább 5-10.000 kilométerenként érdemes cserélni, az utastér szűrőit pedig legalább kétévente.

Mikor cseréljünk váltóolajat?

Az automata váltók népszerűsödésével egyre több autó esetében kell gondolni a váltóolajokra. Igen gyakori eset manapság, hogy egy autó váltófolyadék cseréje helyett a teljes szerkezetet fel kell újítani, ami pedig rendkívül költséges.

Mivel egy igen bonyolult és drága rendszerről van szó, mindenkinek érdeke, hogy az élettartama minél hosszabb legyen. Emiatt érdemes a váltóolajat, azaz ATF folyadékot bizonyos időközönként lecserélni, beleértve a szűrőt is, még abban az esetben is, ha a gyártó szerint erre nincs szükség.

Általában 100-150.000 kilométer után, vagy egyáltalán nem javasolják a folyadék leváltását, azonban ha hallgatunk erre, akkor lehet, hogy mi isszuk meg a levét. Ugyan szintetikus olajról van szó, használattól függően 80-100.000 kilométer megtétele után érdemes időt fordítani erre.

Ha pedig a már fentebb említett, intenzív körülmények között vezetünk, akár 60.000 kilométer is elég lehet ahhoz, hogy megérjen a cserére.

Egyéb folyadékok

Autótól függően még számos más folyadék cseréjével is számolnunk kell. Ilyen például a differenciálművekben és az összkerékhajtású erőátviteli rendszerekben alkalmazott hajtóműolajok. Tehát, ha nem elsőkerék meghajtással működik az autónk, akkor 50-60.000 kilométer után ezt is érdemes váltani.

A hűtőfolyadék már egy általánosabb probléma, ami minden jármű esetében előjöhet. Az egész rendszert érdemes átvizsgálni minden olajcsere során. Az esetleges problémák, amikre érdemes odafigyelni, azok a szivárgások, illetve a folyadék koncentrációja. 4-5 évente pedig mindenképpen érdemes kicserélni.

Nem utolsósorban pedig érdemes figyelemmel kísérni a szervófolyadék, fékfolyadék és kenőzsírok állapotát is.

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu