Connect with us

Hirdetés

technokrata

Jó kisautó 1,4 millióért

Garázs

Jó kisautó 1,4 millióért

Kerülve a minősíthetetlen szemetet, a sokadik gazdás tekert, tákolt-gányolt vasakat.

Két romos, tizenéves kisautó árából – azaz egy jobbfajta bicikliért kért pénzből -, valamint nagyjából egymillió forint ráfizetéséből szolid, megbízható kisautót kellett varázsolnom. Tehát 1.2, legjobb esetben 1.4 millió forintból gazdálkodva egy olyan kocsit kerestem, ami nem terheli túlságosan a leendő tulajdonos pénztárcáját drága alkatrészárakkal, magas fogyasztással vagy éppen súlyos biztosítási tételekkel. A tipikus magyar használtautó-igény.

A leendő (hölgy) vásárló kívánalmait, ízlését felmérve nagyjából arra jutottam, hogy a VW csoport sikertípusai, Polo-Fabia-Ibiza szentháromság, esetleg egy Jazz, de leginkább egy 2005 utáni Swift lehet a befutó. Ismerve a hazai állapotokat, nem tűnt teljesíthetetlennek, de nem is volt feltétlenül egyszerű a feladat. Kínálat ugyan van ebben az árfekvésben, nagy része viszont minősíthetetlen szemét az itthoni felhozatalnak.

Az eladó autók jelentős része banki finanszírozásból visszavett, tákolt-gányolt darab, másik hányada sokadik gazdás, múlt nélküli, óraállás-felezésen túlesett, szépített vas. Adott hát a rizikó egy jó kis belefutásba, szerencsére ezeknél az autóknál azért nem ritka a magyar előélet és az első tulajdonos. Ha ráadásul vidékről találunk kocsit, amit személyesen a tulaj árul, lekérdezhető szervizkönyvvel és gondosan megtartott szervizszámlákkal, akkor a szóba jöhető átverések számát meg is tizedeltük.

Így tettem én is, rutinból. Mindig igaz, de ebben a kategóriában különösen érvényes a tétel, amely szerint a ganét a tökéletes darabtól 100-200 ezer forint választja el. Egy normálisabb szerviz ára. Én pedig szeretek biztosra menni. Ismerve a nepperek hozzáállását, nem azzal akarom tölteni az autók ellenőrzésére fordított idő nagyobb részét, hogy rájöjjek a magyaros furfangra. Arra nem áll rá az agyam. Hagyom is.

Feltérképezve a kínálatot nagyjából arra lehet jutni, hogy 7-8 éves Polók, és kicsit fiatalabb platformtársai férnek bele az árkategóriába, ha ragaszkodunk a már említett dolgokhoz. Extraügyben az ABS, legalább két elektromos ablak és manuális klíma, valamint öt ajtó az alapkövetelmény. Semmi luxus. Pragmatikus, hideg fejjel elhatározott szükséges minimum. Ezzel 2010-ben talán már senki sem vitatkozik.

Továbblépve a típuspalettán, a Jazz következik: ennyi pénzért még a nagyon korai évjáratok esetében is szinte reménytelen vállalkozás. Itthon kifejezetten drága kisautónak számít, az alapkivitelekben is megtalálható legalább az ABS, rendkívül népszerű, tágas, nagyon megbízható, egyszóval keresett. Tudják ezt a szerencselovagok is, a jobb euróárfolyamok idejében kamionszámra érkeztek a kiflibe hajlott használtak kintről. A forgatókönyv a szokásos: lopott alkatrészekből összehányva, szétszilikonozva, kinyalva, az átlagnál épp csak egy picit olcsóbban kínálva vonzották azokat a vásárlókat, akik hisznek a “meghúzás miatt újrafújva” kezdetű mesékben. Na, ilyesmiket lehet kapni 1.3 millió körül. Kár, mert egyébként remek kis autó.

A legésszerűbb választás a frissebb generációs Swift. Ennyi pénzért is válogathatunk normális darabok közül, a rengetek bankos hulladék kellőképpen lenyomta az árakat, egészen jó vételekre is akadhatunk időnként. Ráadásul a legöregebb is csupán 5 éves még, jellemzően nem is kell rájuk sokat költeni, ha van is velük gond, akkor sem horror ára problémákra kell gondolni. Ami egyértelmű pozitívum, hogy az alapmotor is használható menetteljesítményeket nyújt. Ezt például nem lehet a VW csoportos 1.2-es, háromhengeres benzinmotorokról elmondani. Hátrány, hogy kicsit béna az üléspozíció, és semmi sem gyilkolja annyira a bennünk lévő sznobságot, mint az a bizonyos S betűs kulcs. Túlélhető problémák.

A választás egy Swiftre esett, vidékről, első tulajtól, magas felszereltséggel, 70 ezer körüli futásteljesítménnyel, és egynégyből kijött. Folyt köv.

 


 

A Felező díjcsomag blogban Várkonyi Gábor szakértő, tanácsadó és kereskedő jóvoltából segítünk eligazodni a használtautós dzsungelben. Konkrét eseteken keresztül mutatjuk be a neppervilágot úgy, ahogy arról sehol máshol nem olvashatsz. Kérdéseid, észrevételeid a szerkesztoseg@automobil.hu címre küldheted el.



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés