Garázs
Nem luxus a kényelem
Tippek 15.: Komfort
Inkább automata váltós legyen vagy manuális? Mi kell a kellő komfortérzethez?
A használati-kezelési kényelmet szolgáló felszerelések közül az egyik legfontosabb a váltó fajtája. Lehet kézi (ebből ma már 6 sebességes is van a komolyabb autókban), automata, robotizált kuplungos (más néven automatizált váltó), illetve fokozatnélküli automata. A mai automaták már nem jelentik azt, hogy az autó mindenképpen többet fogyaszt, mint egy kézi váltós, sőt! Egy 8 sebességes, vagy egy fokozatmentes automatával valószínűleg jobb fogyasztást lehet elérni, mint akár egy hatsebességes kézi váltóval. A kényelem miatt abszolút jobb választás az automata! Ma már az sem akadály, hogy “szeretek én váltogatni”. Ha akar, a legtöbb automatán lehet kézzel is sebességet váltani. A kuplungolás meg kinek hiányzik?
Ha lehet, én olyan automatát választanék, amit a kormányról is lehet vezérelni, mint a Forma-1-es autókban, de kibékülnék azzal is, ha a váltóbotot kéne pöckölgetni, ha váltogatni, az automatát felülbírálni volna kedvem. Ami viszont az automaták ellen szól, az a jelentősen magasabb áruk és az, hogy ezek (főleg az egyre bonyolultabb változatok) szeretnek meghibásodni, és a javításuk borzasztó drága. (A fokozatmentesé pedig nem is nagyon oldható meg.) Van, aki szerint az összes ilyen soksebességes automata csak marketing, “parasztvakítás”, egy jól áttételezett ötfokozatú váltó épp elég kéne legyen… Ezzel nem értek egyet, de az biztos, hogy amit túlbonyolítanak, az könnyebben meghibásodik.
Ergonómia, általános komfort
Légcsere és hőviszonyok: minél több állítási lehetőség van, annál jobb. A legjobb, ha minden beömlő a műszerfalon a rostély irányától függetlenül külön-külön nyitható/zárható. Kifejezetten cikinek érzem az olyan megoldásokat, mint pl. a Lexus RX 2008-ig gyártott szériájában, ahol a középső rostélyokat elzárni nem lehet, csak úgy, ha az előválasztó gombbal teljesen elzárják a fejre/felsőtestre küldött levegőt. Ekkora baki egy luxusautóban azért eléggé gáz! Mi van, ha a sofőr szeretné a fejére levegőt, de az utas nem? (Kipróbáltam, a légterelés a rostéllyal nem kielégítő megoldás.)
A magam részéről nem szeretem azt az általánosan elterjedt megoldást sem, ahol a befúvási irányt egy tekerővel lehet állítani. Miért nem? Mert nincs olyan állás, ahol például az ablakra is fúvathatnék levegőt, meg a felsőtestemre is. Klíma vagy légkondi nélkül akkor se vegyen autót, ha egyébként nem kifejezetten szereti, ugyanis majdnem lehetetlen lesz e nélkül eladni később az autót. Minél “okosabb” a légkondi, annál jobb, és ma már az egyszerűbb autóknál sem ritkaság a kétzónás.
Az utastér hűtése/fűtése terén rengeteg kiegészítő érhető el manapság. Ami nagyon tetszik, az a hűthető/fűthető könyöktámasz-rekesz és/vagy kesztyűtartó. Ha gyakran visz több utast, fontos lehet, hogy a hátsó üléssorhoz is legyen külön levegőbeömlő.
Ülések, üléshelyzet: ne csak pár percre üljön be! Minél többféleképpen állítható az üléshelyzet és a kormány, annál jobb. Ma már alapkövetelmény a függőlegesen és tengelyirányban is állítható kormány, az állítható magasságú ülés és a deréktámasz. Keresse meg a legkényelmesebb üléshelyzetet, és töltsön el az autóban legalább 10 percet! Ha ezalatt az ülés kényelmetlenné válik, akkor nem fogja tudni megszokni, később csak rosszabb lesz. Akármennyire beleszeret az autóba, ne higgye, hogy idővel megszokható a kényelmetlen ülés. Kár is próbaútra menni. Inkább mondjon le az autóról! Természetesen a rendszeres utasok is végezzék el ezt a próbát, ha őket sem akarja kínpadra vonni.
További tudnivalók a témában: autostitkok.hu

[fbcomments url="https://www.technokrata.hu/garazs/2010/05/17/nem-luxus-a-kenyelem/" width="800" count="off" num="3" countmsg=""]