Connect with us

Hirdetés

technokrata

Garázs

Rendőrelőny

Az objektív felelősségről
A bevezetés óta el tudják kapni azokat a gyorshajtókat is, akiket korábban nem.

Mi, autósok először berzenkedtünk, amikor meghallottuk, hogy a törvényhozásban ülő aktakukacok azon dolgoznak, miként lehetne hatékonyabban kiszűrni a közúton randalírozó, mások testi épségére fittyet hányó autósokat. Mindez két éve volt, s csak remélni lehetett, végre jön valami igazságos, nem kijátszható rendszer. Jött, neve pedig objektív felelősség. Lényege, hogy nincs pardon: ha valakit lefotóznak, amint éppen 120-szal száguld át egy csendes kertvárosi főúton, megállítás nélkül ki tudják postázni számára a büntetésről szóló értesítőt, s az ellen nincs apelláta, vagyis nem mondhatja a delikvens, hogy kérem szépen egy közeli hozzátartozóm a hunyó, akire én nem kívánok terhelő nyilatkozatot tenni. Azt akarták, hogy az üzembentartó minden körülmények között helytálljon az autóval elkövetett cselekményekért, pontosabban egy kibúvási lehetőséget azért hagytak: ha a gazda arról nyilatkozik, hogy valakinek átadta a volánt, akkor már nem ő, hanem a tényleges elkövető várhatja a rendőrségi papírt. Tavaly rápirított a jogalkotóra az Alkotmánybíróság: ugyan, nehogy már akkor is az üzembentartóra húzzák rá a vizes lepedőt, ha utólag kiderül, a megnevezett sofőrtől nem lehet behajtani a büntetést. S azt is mondták, tessék átalakítani a közigazgatási bírság kiszabásának menetét, rendszerét. Így e szabályrészeken időközben módosítottak.

Előéleti pontrendszer Magyarországon: miért mennyi jár?

Szabályszegés Pont
Kézben tartott mobiltelefon 3
Tilos jelzésen áthaladás 4
Biztonsági öv használatának elmulasztása 2
Irányjelzés mellőzése 3
A gyalogosok elsőbbségére vonatkozó szabályok megsértése 4
Megállás útkereszteződésben 2
Megállás gyalogátkelőhelyen 4
Engedély nélküli vezetés 4
Megfordulás, tolatás szabályainak megsértése autóúton, autópályán 5
Közlekedésre alkalmatlan jármű vezetése 5
A közúti közlekedés rendjének megzavarása 4
Vasúti átjáróban való szabálytalankodás 5
Elsőbbségadás és előzés szabályainak figyelmen kívül hagyása 4 vagy 5
Sebességkorlátozás jelentős túllépése 5
Sebességhatár legalább negyedével történő túllépése 3
Ittas vezetés 5
Vezetés eltiltás alatt 5
Segítségnyújtás elmulasztása 9
Közúti baleset okozása 6
Közúti veszélyeztetés 9
Vezetés ittas vagy bódult állapotban 9
A vezetés tiltott átengedése 9
Cserbenhagyás 9

A kampány fő eleme

Most gyorsan teszünk egy kitérőt: mi az a közigazgatási bírság? Korábban is volt, de csak az objektív felelősséggel lett széleskörűen ismert. A büntetést nem a szokásos szabálysértési eljárás keretében szabják ki (és állapítják meg azok büntetési tételeivel), hanem közigazgatási eljárást folytatnak le. Nem biztos, hogy ezzel vége a tortúráknak, hiszen ugyanebben az ügyben szabálysértési eljárást is lefolytathat a rendőrség. Pénzbírságot ugyan nem kaphat még egyszer az elkövető, de például – ha rászolgált – a jogosítványát elvehetik.  

Közigazgatási bírságot a gyorshajtás mellett például vasúti átjárón való szabálytalan áthaladásért, tilos jelzés figyelmen kívül hagyásáért, tilosban parkolásért, a behajtási szabályok megsértéséért is lehet kapni. Előre meghatározott díjakat számolt ki a jogalkotó, a most forgalomban lévő a második variáns. Az elrettentés kedvéért igen drága lehet a padlógáz: ha valaki 50-es táblánál 100-ra gyorsít, 90 ezret hagyhat a kasszában. A díjakat úgy állapították meg, hogy mindegyik sebességtartománynál meghatároztak egy minimális túllépést, amikortól beindul a gépezet. Legalább 15, illetve 100 km/óra feletti sebességnél 20 km/órával kell gyorsabban menni a megengedetthez képest, hogy közigazgatási bírságot kapjunk. De ne tessék örülni, ennél kisebb túllépésnél sincs senki biztonságban. A rendőrség 3 km/órás mérési hibahatárt állapított meg, vagyis 70-es táblánál 74-től villanhat a traffipax! Amíg nem érjük el a közigazgatási bírságot jelentő 15 vagy 20 km/órás minimális gyorshajtási szintet, nyugodtan kalkulálhatunk a 30 000 forintos helyszíni (szabálysértési) bírsággal.

Hogy az objektív felelősség bevált, nem kétséges. Nem csekély bevételt is elkönyvelhetett a rendőrség, az első egy évben közel 300 ezer közigazgatási eljárást indítottak el, s a kaszált összeg is meghaladta a 10 milliárdot. Ez nem rossz, de ami még jobb, az objektív felelősség a várakozásokon felül hatott a közlekedési morálra. 2008 előtt nagyon csehül álltunk, reménytelennek tűnt, hogy egyszer teljesíteni tudjuk azon Európai Unió felé tett vállalásunkat, hogy tíz év alatt (2001-től számítva) 50 százalékkal visszaszorítjuk a halálos áldozattal járó közlekedési baleseteket – éppen ezért idő közben addig alkudoztunk, amíg a csökkentési szintet 30 százalékra levihettük. Most viszont minden rendőri vezető elégedetten nyilatkozik: 2009-ben 20 százalékkal, 1209-ről 972-re mérséklődött a balesetekben súlyos sérülést szerzők száma, és hasonlóan kedvező számok jöttek ki a könnyű sérülteknél. 2010 első negyedévében huszonöttel kevesebb ember (összesen 155) halt meg közúti balesetben, mint egy évvel korábban. Van azért még tennivaló: a balesetek 35 százalékáért még mindig a sebesség helytelen megválasztása a felelős, minden ötödik karambolnál az elsőbbségi szabályok be nem tartása a ludas, 13 százaléka pedig azért következik be, mert valamelyik közlekedő fél szabálytalanul kanyarodik. A balesetek zömét személyautó-vezetők okozzák (69%), őket követik a tehergépkocsi-vezetők (11%), a gyalogosok (8%) és a kerékpárosok (6%). Rendőrségünk most úgy látja, a halálos áldozatok számának 2010-ig beígért csökkenése túl is lépheti a 30 százalékot.

Örülhetünk? Örüljünk, hiszen a józanésszel közlekedő csak azt kívánhatja, legyen jobb a közlekedési morál.

Szigorú pontrendszer

Még 2008-ban döntött úgy a hatóság, hogy nem folytatja tovább a csekély elrettentő erejű, gyengécske előéleti pontrendszerrel, inkább kreál egy új táblázatot. A pontozás veszélye, hogy aki eléri a 18-at, azt egy ideig a kispadra ültetik, majd újból vizsgára kötelezik. 12 pontnál értesítik a renitens autóst, hogy jó lesz, ha figyel, s ilyenkor akár „befizethet” tanfolyamokra, hogy csökkentese pontjait. 2008-ban módosították a rendelkezést, vagyis azóta sokkal könnyebb összeszedni a jogsivesztéssel járó mennyiséget: több pontot adnak mindenért, s az úgynevezett megfigyelési időszak is kitolódott kettőről három évre, nagyobb az esély a „kipontozódásra”.

Elbújva már nem mérhetnek

Helyszíni és közigazgatási bírságok gyorshajtásnál
 

Megengedett sebesség (km/h) Helyszíni bírságot alkalmazzák (km/h-ig) Közigazgatási bírságot alkalmazzák Bírság (Ft)
km/órától km/óráig
20 38 39 48 30 000
49 58 45 000
59 68 60 000
69 78 90 000
79 88 130 000
89 98 200 000
99-től 300 000
30 48 49 58 30 000
59 68 45 000
69 78 60 000
79 88 90 000
89 98 130 000
99 108 200 000
109-től 300 000
40 58 59 68 30 000
69 78 45 000
79 88 60 000
89 98 90 000
99 108 130 000
109 118 200 000
119-től   300 000
50 68 69 78 30 000
79 88 45 000
89 98 60 000
99 108 90 000
109 118 130 000
119 128 200 000
129-től   300 000
60 78 79 93 30 000
94 108 45 000
109 123 60 000
124 139 90 000
140 154 130 000
155 169 200 000
170-től   300 000
70 88 89 103 30 000
104 118 45 000
119 133 60 000
134 149 90 000
150 164 130 000
165 180 200 000
181-től   300 000
80 98 99 113 30 000
114 128 45 000
129 144 60 000
145 159 90 000
160 175 130 000
176 190 200 000
191-től   300 000
90 108 109 123 30 000
124 139 45 000
140 154 60 000
155 169 90 000
170 185 130 000
186 200 200 000
201-től   300 000
100 118 119 133 30 000
134 149 45 000
150 164 60 000
165 180 90 000
181 195 130 000
196 211 200 000
212-től 300 000
110 133 134 149 30 000
150 164 45 000
165 180 60 000
181 195 90 000
196 211 130 000
212 226 200 000
227-től   300 000
120 144 145 159 30 000
160 175 45 000
176 190 60 000
191 206 90 000
207 221 130 000
222 236 200 000
237-től 300 000
130 154 155 169 30 000
170 185 45 000
186 200 60 000
201 216 90 000
217 231 130 000
232 247 200 000
248-tól   300 000

 



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés