szerves

Kép: SCIEPRO / SCIENCE PHOTO LIBRARY / GETTY IMAGES

Szerves anyagokat találtak a Marson

Egy új tanulmányban a szerzők azt írják, a Curiosity marsjáró egyik új kísérletével korábban ismeretlen szerves molekulákat mutattak ki a Marson – írja a Phys.org. A felfedezés segíthet jobban megérteni a vörös bolygó környezetét.

A NASA eddig kilenc szondát és hat marsjárót küldött az égitesthez, részben azért, hogy felmérjék, kialakulhatott-e az élet az objektumon. Az utóbbi időkben egyes robotok a talajból mintákat is gyűjtöttek, ezek elemzésével alaposabban felmérhetik a környezet kémiai tulajdonságait, valamint szerves molekulákat is észlelhetnek.

Ezen anyagok potenciálisan az egykori életről árulkodhatnak.

Bár a roverek találtak szerves molekulákat, a minták nem voltak elegendőek ahhoz, hogy igazolják, az érintett anyagokat organizmusok állították elő, vagy használták.

2017-ben a Curiosity mintagyűjtése egy hiba miatt leállt, a misszió csapata pedig arra jutott, hogy új típusú kísérletet kell végrehajtania a marsjárónak. A roveren utazik egy Sample Analysis at Mars nevű műszer, amely az elemzések során edényekben tartja a talajmintákat. A 74 edényből kilenc szokott üres maradni a vizsgálatok ideje alatt, ezekben egyéb vegyületeket szoktak tárolni.

A szakértők úgy döntöttek, hogy a talajt ezen tárolókba fogják ejteni, hogy megfigyeljék, milyen anyagok szabadulnak fel a vegyületek és a minták interakciójával. A kísérlettel olyan szerves molekulákat fedeztek fel, amilyeneket korábban nem azonosítottak a Marson. Noha a kísérlettel sem találtak életre utaló bizonyítékokat, a vizsgálat azt mutatja, hogy vannak még kiaknázatlan módszerek az idegen égitestek talajának elemzésére.

Forrás: 24.hu