Connect with us

Hirdetés

technokrata

Túl a csúcson a távközlési piac

Kütyük

Túl a csúcson a távközlési piac

A telekommunikációs szolgáltatások piaca 2007-ben elérte az ”all-time high-t”, és azóta csökkenő trendet mutat. A jövő a következő generációs hálózatokon, több platformon nyújtott komplex, integrált szolgáltatásoké lehet. A BellResearch kutatócég szakértőinek elemzése a 2001 óta éves rendszerességgel készülő Magyar Infokommunikációs Jelentés adataira építve a piac aktuális trendjeit tekinti át.

Már tavaly októberben, azzal egyidejűleg, hogy a gazdasági világválság Magyarországon is éreztetni kezdte a hatását, a BellResearch átfogó keresleti kutatássorozata, a Magyar Infokommunikációs Jelentés alapján világossá vált, hogy a 2008-as esztendő drámaian különbözik a korábbiaktól – a távközlési cégek számára legalábbis. És ezt ráadásul még nem is tulajdoníthatjuk a válság hatásának – az utóbbi következményeit egyelőre még becsülni is nehéz volna.


Akadtak pozitív momentumok is. 2008 az értékesített SIM-kártyák tekintetében rekordnövekedést hozott. A 15 évnél idősebb lakosság háromnegyede már elérhető mobiltelefonon, sokan több készüléken; mindeközben egyre több SIM-kártya jelenik meg a távközlési-informatikai eszközökben is.

Hasonlóan pozitív vélekedésre adott okot, hogy a Magyar Telekom bejelentette nagyszabású NGN (next generation network) hálózatfejlesztési koncepcióját, amelynek keretében öt éven belül 1,2 millió háztartásba húzhatják be a száloptikát vagy vezetik be a Eurodocsis 3.0-t a kábelen. Sőt, 2008-ban robusztus maradt a lakossági internetpenetráció bővülése: míg 2007-ben “csupán” minden negyedik háztartás (27 százalék) fizetett elő internet-hozzáférésre, addig a tavalyi évben ugyanez az arány már 36 százalék volt. A szélessávú mobilinternet a szárnyait bontogatta, meghirdették a negyedik, illetve a 450 MHz-es mobillicencet, a DVB-T-vel kapcsolatos fejlesztések első eredményei már érezhetőek, és még sorolhatnánk. Akkor hol a hiba?

A kellemetlen hír az, hogy a hazai távközlés aranykora lezárult. A BellResearch által készített trendelemzés és szakértői modellezés egyértelműen megvilágította, hogy a kiskereskedelmi távközlési piacok (vezetékes- és mobiltelefon, internet, adat- és üzleti kommunikáció, valamint tv- és multimédia-piacok) összesített nagysága 2007-ben elérte az eddigi maximumát. 2008-ban megtört a korábbi emelkedő trend, a görbe lefelé indult. Mindez azt jelenti, hogy a piaci szereplők a tavalyi évben 3 százalékos csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni, azaz súlyos milliárdok illantak el a távközlési szolgáltatások piacairól.

Nem volt persze mindegy, hogy ki melyik szektorban érdekelt, hiszen egyes területek az előbbi átlagnál jóval kedvezőbben teljesítettek. Ilyen volt például az internetszolgáltatás, ahol a tavalyi évet 15 százalékos növekedés jellemezte, s még az idén is 12 százalékos bővülés várható – köszönhetően a lakossági piac kedvező dinamikájának. Eközben volt olyan szegmens is, ahol a forintban kifejezett piac zsugorodásának mértéke kétszámjegyű volt, mint például a vezetékes szolgáltatások esetében. Itt a 2007/2008-as terminus 17 százalékos csökkenést hozott, s az idén 10 százalékos visszaesésre van kilátás.

Míg azonban Magyarország 2008-ban pár százalékpontos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, addig az IDATE szerint a távközlési szolgáltatások piaca világviszonylatban ugyanebben az évben mintegy 1365 milliárd dollárra rúgott, ami körülbelül 4 százalékkal haladta meg az előző évi volument. A növekedés motorját elsősorban a fejlődő országok jelentették, és jelentik várhatóan a jövőben is, amelyek ma még a fejlett országoktól – ha volumenben már nem is feltétlen – penetrációban mindenképpen elmaradnak. Bár a felzárkózás folyamatos, az alacsony bázis továbbra is kedvező terepet jelent a távközlési cégek számára a szolgáltatások ügyfélkörének további bővítésére. A helyzet persze korántsem egyszerű, hiszen a fejlődés sokszor azoktól az országoktól várható, ahol az újabb felhasználók már jellemzően az alacsonyabb jövedelmű rétegekből kerülhetnek ki, ami természetszerűleg maga után vonja a készülékárak és a telefonálási díjak csökkentésének szükségességét is. További nehezítő tényezőt jelent az aktuális távközlési infrastruktúra fejletlensége, valamint a geográfiai viszonyok és lehetőségek.

Az érett távközlési piaccal rendelkező Magyarországon a lakossági és az üzleti árbevételek változása egyirányú trendet mutat – értékelte Sugár Mihály, a BellResearch vezető tanácsadója. – Az üzleti szolgáltatásokban a távközlési szereplők kitörési lehetősége az IT-területekre való behatolás, a lakossági piacon a tv-multimédia és az internet, ahol a pálya még nem lefelé vezet. Minderre a konvergencia ad lehetőséget, amely a korábban szigorúan elhatárolt versenypiacok választóvonalait visszafordíthatatlanul elmosta.

E törekvések megvalósításában mindkét területen előnnyel indulnak azok a szereplők, akik több, illetve valamennyi platformon labdába rúghatnak – tette hozzá Sugár Mihály. – Az ilyen szolgáltatók számára sokkal kézenfekvőbb a különféle szolgáltatások közötti átjárhatóság és integráció megvalósítása. Az NGN hálózatok ehhez olyan platformot nyújthatnak, ami alapvetően változtatja meg a szolgáltatók képességeit és lehetőségeit éppúgy, mint a komplex szolgáltatások ekoszisztémáját.

Más kérdés, hogy a keresleti oldal hogyan vélekedik ezekről. Az igények oldalán még komoly bizonytalanságok érzékelhetők mind az újdonságok iránti affinitásban, mind a fizetőképes keresletben, sőt, a komplex szolgáltatások lényegét érintően is. Ez a továbbiakban jelentős erőfeszítéseket követel meg a kínálati szereplőktől, amire a zsugorodó piacon nem lesz mindenki egyformán képes – mutatott rá a BellResearch szakértője.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés