Jól megfigyelhető a változás, ahogy a világ – és ezzel együtt minden vállalat, közintézmény – függővé vált az informatikától. Ezt a mindennapokban is megtapasztalhatjuk, legyen szó ügyintézésről, közlekedésről, szórakozásról vagy vásárlásról. A mindent átszövő informatikának ugyanakkor negatív hatása is van ezekre a szolgáltatásokra, tevékenységekre, hiszen rengeteg a kiberbiztonsági fenyegetés.
„Ma már nem tudunk úgy megnyitni egy informatikai hírportált – de egy általánosat sem –, hogy ne fussunk bele információvédelemmel kapcsolatos hírekbe. Feltörték a rendszert, elérhetetlenné tettek szolgáltatásokat, ellopták az adatokat – amíg régen egy-egy ilyen hír komoly szenzáció volt, ma már szinte átsiklunk fölöttük. A cégek, közintézmények ugyanakkor ezt nem tehetik meg, hiszen komoly adatvédelmi kötelességeik vannak, és a törvényi szabályozás erősödése mellett senki sem szeretné, hogy ilyen hírrel kerüljön címlapra.”
– hangsúlyozza Solymos Ákos.
De mik is a leggyakrabban felmerülő veszélyek és hogyan tud egy szervezet ezekre reagálni? A QUADRON szakértője az alábbiakban összefoglalja azt a top 10 fenyegetést, amelyekkel a vállalatoknak nap mint nap szembe kell nézniük:
- Zsarolóvírusok, e-mailben és weben érkező kártevők
- Célzott támadások – social engineering (megtévesztésen alapuló manipuláció), adathalászat
- Okostelefonok és mobil eszközök elvesztése, elhagyása
- Belső dolgozók által (szándékosan vagy véletlenül) okozott adatszivárgás
- Weboldal feltörése
- Webes szolgáltatások feltörése vagy elérhetetlenné tétele, DOS támadás (szolgáltatásmegtagadással járó támadás)
- Adathordozók nem megfelelő kezelése
- Beszállítók, kapcsolódó partnerek gyenge információvédelme
- Felhasználók tudatlansága, biztonsági ismeretek hiánya
- És végül általában fenyegetettség, hogy fogalmuk sincs a cégeknek, hogy milyen veszélyek fenyegetik őket és ezért inkább úsznak az árral, reménykednek, hogy nem fog történni semmi
Ahhoz, hogy egy szervezet érdemben tudjon reagálni ezekre a fenyegetettségekre, az alábbi 2 + 1 lépést mindenképp meg kell tennie, különben a ráfordítások köddé válnak, és csak a hamis biztonságérzet marad.
- Információvédelmi szervezet, vagy szakértő biztosítása. Sok szervezet még mindig nem önálló funkcióként tekint az információvédelemre. A szervezeten belül nincs szakértelem. Nagyon gyakori, hogy az amúgy is leterhelt rendszergazdára bízzák ezt a feladatot, akinek ez púp a hátán, ráadásul, mivel az információvédelem nem csak a vírusirtásról szól, hanem a teljes szervezetet átható gondolkodásmódról, stratégiáról, szervezeti kultúráról – a rendszergazdának esélye sincs ezt a feladatkört jól ellátni. Ezért érdemes az IT-tól független, közvetlen a csúcsvezető alá tartozó szakértőt alkalmazni, akár munkavállalóként, akár olyan szakértő cég szerződtetésével, aki nyújt kihelyezett Biztonsági Felelős szolgáltatást.
- Kockázatok felmérése, intézkedési terv végrehajtása. Rengeteget szervezet a mai napig „vakon repül”, fogalmuk nincs, hogy valójában mik a szervezet gyenge pontjai információvédelem terén. Emiatt sokszor nem a megfelelő összeget, és nem a megfelelő helyen költi el, kockáztatva ezzel az üzleti működést vagy az ügyfelek adatainak biztonságát. Megoldást jelenthet a rendszeres információvédelmi kockázatelemzés, a kockázatok nyomonkövetése, valamint az elfogadott intézkedési terv végrehajtásának riportolása a vezetőség felé. Az ilyen elemzést is célszerű független szakértő cégre bízni, aki emészthető formában tudja előadni a problémákat a menedzsmentnek, emellett segítséget tud nyújtani a priorizálásban és a végrehajtásban is.
+ 1 A Center of Internet Security által kiadott TOP 20 biztonsági intézkedés módszeres alkalmazása. A CIS TOP 20 intézkedés működtetéséhez szükséges az előző két pont megvalósítása, hiszen kell egy vagy több szakértő, aki a rendszereket és folyamatokat bevezeti és működteti. A TOP 20 biztonsági intézkedés az alábbi linken olvasható: https://www.cisecurity.org/controls/