A Netsurvey által évente elkészített iBasic kutatás 2001. év végi adataiból az otthoni internetezőkre vonatkozó elemzéseket a red-stars.com Hungary Rt., internetes reklám- és médiaügynökség készítette el.
A felmérés szerint az Internet-használók száma 1 millió 32 ezer, tehát az otthonról internetezők ennek nagyjából 40%-át teszik ki.
E csoport néhány tulajdonságában szignifikánsan eltér a munkahelyen, iskolában internetezőktől: elmondható, hogy az információszerzés számukra kiemelkedően fontossá vált, első számú információforrásuk az Internet.
A hagyományos sajtót felváltja az Interneten való keresés, amelyet az is megerősít, hogy érdeklődésük a számítástechnika, az utazás, a gazdasági és a politikai hírek felé mozgatja őket. Akik otthonról interneteznek, azok összességében két és félszer annyit ülnek a hozzáféréssel rendelkező számítógépük előtt, mint a többiek. Átlagosan több mint heti 10 órát, jellemzően egyenletesen elosztva, naponta vagy kétnaponta.
Internetezési szokásaik az időbeosztásukhoz alkalmazkodik, inkább az esti órákban, valamint hétvégén ˝lógnak a Hálón˝. Jobban ismerik az Internet kínálta lehetőségeket, mint azon társaik, akik nem az otthonukból használják a globális médiumot.
Az általános, illetve a tematikus portálok, de a keresők és az ingyenes szolgáltatások ismertsége is átlagosan 10 százalékponttal magasabb a vizsgált csoport körében. A Terminal szűkebb témakörű – informatikai-gazdasági, szakmai – portálként ebben a csoportban az élmezőnybe tartozik, olyan általános témájú portálok előzik meg, mint az Origo, az Index, a Startlap, a Fotexnet, az Internetto és a Stop.
Nem otthonról internetezők körében népszerű általános portálok:
81,1% – www.origo.hu
63,0% – www.index.hu
51,8% – www.startlap.hu
31,4% – www.fotexnet.hu
29,8% – www.internetto.hu
19,7% – www.stop.hu
17,3% – forum.index.hu
09,8% – www.terminal.hu
09,6% – www.infostart.hu
08,0% – www.prim.hu
05,5% – www.hwsw.hu
Otthonról internetezők körében népszerű általános portálok:
88,7% – www.origo.hu
71,2% – www.index.hu
67,9% – www.startlap.hu
48,6% – www.fotexnet.hu
44,9% – www.internetto.hu
39,2% – www.stop.hu
15,5% – www.infostart.hu
22,2% – forum.index.hu
19,5% – www.prim.hu
16,3% – www.terminal.hu
11,5% – www.hwsw.hu
E vizsgált csoportba tartozó felhasználók azok, akik már nem csak kimerészkednek a külföldi – elsősorban angol és német nyelvű – oldalakra hanem rendszeresen használják is azokat. Az angol nyelvű oldalak ismertsége a körükben lényegesen, mintegy 20 százalékponttal magasabb.
Kik ők? Idősebbek, mint gondolnánk, többségük nem az internetezők 39,8 %-át kitevő 18-29 éves korosztályból kerül ki, hanem 30 évesnél idősebbek. Az internetezők összességére érvényes 44-56%-os nő-férfi megoszlás ebben az esetben a férfiak felé tolódik el: az otthonról internetezők 64%-a férfi. Jellemzően budapesti, illetve Pest környéki településen lakik (a csoport 50%-a), és rendelkezik mindazokkal a vagyontárgyakkal, amelyek őt az A vagyoni kategóriába sorolják, 74%-uk rendelkezik személygépkocsival és lakással is.
Általánosságban elmondható, hogy az a sztereotípia,
mely szerint az internetezők vagyoni, iskolázottsági szempontból a magyar társadalom felső decilisébe tartoznak, az otthoni internetezőkre még inkább igaz: ők azok, akik az internetezők közül is kitűnnek ezen paramétereikkel.