Connect with us

A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz

Beautiful young woman working on a laptop indoors

E-gazdaság

A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz

A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz

A nők 53 százaléka gondolja azt, hogy nem indul a férfiakkal azonos esélyekkel egy vezető pozícióért, ugyanakkor 60 százalékuk hisz abban, hogy a digitális technológiák segítségével előbbre tudnak lépni a ranglétrán.

Hogyan változott meg a nők helyzete a munka világában a digitalizáció elterjedésével? Kínálnak-e számukra újabb lehetőségeket ezek a technológiák? Képesek-e az egyenlőtlenségek csökkentésére? A Roland Berger legújabb ‘Digitális egyenjogúság – Nők a digitális forradalomban’ című tanulmánya többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ. A kutatás során 3000 embert kérdeztek meg több mint 60 országban kérdőíves módszer segítségével 2016 októbere és decembere között. A kérdések három olyan fő témát érintettek, amelyek meghatározóak a nők karrierjének szempontjából. Ezek a belépés a munka világába – ideértve a vállalkozói és a munkavállalói formát is – a karrierépítés és a vezetői pozícióba kerülés voltak.

 

Mi jellemző a digitális nőkre?

A válaszadók 40 százaléka gondolja úgy, hogy a “digitális nők” azok, akik napi szinten használnak digitális eszközöket, míg kevesebb mint harmaduk úgy véli, hogy mindenki „digitális nő”, aki része az internetes szubkultúrának. A válaszadók negyede szerint ez csak felfogás kérdése. A megkérdezettek szerint nincs különbség abban, hogy a digitális területen dolgozó ember nő vagy férfi. Azt a megállapítást, miszerint a férfiak és a nők egyenlő feltételekkel vehetnek részt a digitális gazdaságban, az az érdekes adat is alátámasztja, miszerint a nők által indított start-up vállalkozások gyakorta sikeresebbek, mint férfiaké. A pozitív megállapítások ellenére azonban még mindig él a nemekhez kötődő sztereotípia. Ha a férfiakhoz társítjuk a digitális jelzőt, akkor a technológiai képességeikre asszociálunk, míg a nők esetében a jóval finomabb kommunikációs és kapcsolattartási aspektusokra gondolunk – a felmérés adatai szerint.

 

A karrierépítéshez hosszútávon szükség van a digitális technológiákra

A tanulmány kiemeli: a megkérdezettek egyetértettek abban, hogy a digitalizáció pozitív hatással lehet a nők karrierjére. Mindkét nem képviselőinek közel háromnegyede úgy gondolja, hogy a digitális technológiák elterjedése megkönnyíti a nők számára a szakmai előrelépést. Továbbá a nők úgy vélik, hogy a digitális technológiák segítségével meg tudják mutatni különleges kvalitásaikat, ugyanis 72 százalékuk szerint a nők és a férfiak által kivitelezett digitális projektek többnyire csak a menedzselési stílusban különböznek egymástól.

 

A digitális technológia pozitív hatásai mellett az üvegplafon továbbra is létezik

Amikor a vezetői pozíció betöltésének kérdésére került sor, a férfiak és a nők ellentétes véleményen voltak. A nők 53 százaléka véli úgy, hogy nem indulnak egyenlő esélyekkel a felsővezetői pozíciókért, míg a férfiak 66 százaléka az ellenkezőjéről van meggyőződve. A nők 66 százaléka úgy gondolja: a nemük valószínűleg vagy biztosan, de befolyásolja a szakmai sikerüket. Logikusan a legoptimistábbak azok a hölgyek voltak, akik már elértek egy bizonyos pozíciót, a pesszimista vélemények többnyire azoktól a fiatalabb válaszadóktól érkeztek, akik nem látnak maguk előtt pozitív női példát.

 

A nők sokat várnak a digitális technológiáktól a nemi sztereotípiák leküzdésében

A megkérdezett nők közel 60 százaléka biztos abban, hogy a digitális technológiák elterjedése támogatni tudja őket a karrierjükben. A pozitív hatásokat illetően a nők optimistábbak a férfiaknál, ezen belül is a vállalati vezetők és a vállalkozók esetében volt magasabb az arány.

 

A vállalatok digitális átalakulásában is szerephez juthatnak a nők

A szakmai előrelépés tekintetében a megkérdezett férfiak és nők 60 százaléka hisz abban, hogy azok a vállalatok, amelyek belefogtak a digitális átalakulásba, új lehetőségeket tudnak teremteni a nők számára. Ezen felül a nők 73 százaléka, míg a férfiak 61 százaléka gondolja úgy, hogy a nőknek különleges szerepük van a vállalatok digitális megújulásában. A vállalatvezetők (63 százalék) és a vállalkozók (62 százalék) a legoptimistábbak, valamint azok, akik a legjobban ismerik a digitális technológiákat.

 

Önmagában a digitális technológia nem elég – a nemek közti egyenjogúság a vállalatok egyik legfontosabb stratégiai kérdése kell, hogy legyen

A nők 81 százaléka gondolja úgy, hogy a nemek közti szakmai egyenlőség a vezetők top öt prioritása között kellene, hogy szerepeljen, kizárólag a digitális átalakulás önmagában nem elegendő. Ugyanakkor a digitális átalakulásnak támogatnia kellene a vállalaton belüli szakmai egyenlőségi irányelveket, ez lehet ugyanis a vállalati teljesítmények fő indikátora – a nők 75 százaléka, míg a férfiak 60 százaléka gondolja így.

 

Földrajzi alapon érzékelhető különbség van a témában

Az USA és Kanada a legoptimistább azon lehetőségeket illetően, amelyeket a digitális technológia képes nyújtani a nők számára, ugyanakkor a nemek megkülönböztetésében már megoszlik a véleményük. Csak 45 százalékuk gondolja azt, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek a férfiak által vezetett projektektől, továbbá 69 százalékuk van azon az állásponton, hogy a szakmai egyenlőség a vállalkozók szempontjából fontos tényező. Az európaiak pont az ellentétes álláspontot képviselik. Ők kevésbé hisznek a digitális technológia nyújtotta lehetőségekben és jóval érzékenyebbek a nemek közötti szakadék kérdésében. Ázsiában jóval optimistábbak és érzékenyebbek e két kérdéskörben, ugyanis a megkérdezettek 93 százaléka véli úgy, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek.

“A digitális átalakulás egyedülálló kitörési lehetőség a nők számára. Hálózatokat nyit meg, új fejlődési modellt teremt számukra. A nőknek élniük kell a lehetőséggel, különösen azon, általuk vezetett digitális projektek esetében, amelyek az átlagosnál nagyobb értéket teremtenek. Merésznek kell lenniük és meg kell ragadniuk a lehetőséget”

– mondta Schannen Frigyes a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

További E-gazdaság

Technokrata a Face-en

Tesztek

20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő
09

Autók

De miééért kellett ezt tenni az orrával?

2017. február 22. szerda
jpg

Fotó-videó

Donald J. Trump beiktatása 180°-os gigapixel portrén

2017. január 23. hétfő