Connect with us

technokrata

A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz

Beautiful young woman working on a laptop indoors

E-gazdaság

A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz

A digitális fejlődés a kulcs a női egyenjogúsághoz

A nők 53 százaléka gondolja azt, hogy nem indul a férfiakkal azonos esélyekkel egy vezető pozícióért, ugyanakkor 60 százalékuk hisz abban, hogy a digitális technológiák segítségével előbbre tudnak lépni a ranglétrán.

Hogyan változott meg a nők helyzete a munka világában a digitalizáció elterjedésével? Kínálnak-e számukra újabb lehetőségeket ezek a technológiák? Képesek-e az egyenlőtlenségek csökkentésére? A Roland Berger legújabb ‘Digitális egyenjogúság – Nők a digitális forradalomban’ című tanulmánya többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ. A kutatás során 3000 embert kérdeztek meg több mint 60 országban kérdőíves módszer segítségével 2016 októbere és decembere között. A kérdések három olyan fő témát érintettek, amelyek meghatározóak a nők karrierjének szempontjából. Ezek a belépés a munka világába – ideértve a vállalkozói és a munkavállalói formát is – a karrierépítés és a vezetői pozícióba kerülés voltak.

 

Mi jellemző a digitális nőkre?

A válaszadók 40 százaléka gondolja úgy, hogy a “digitális nők” azok, akik napi szinten használnak digitális eszközöket, míg kevesebb mint harmaduk úgy véli, hogy mindenki „digitális nő”, aki része az internetes szubkultúrának. A válaszadók negyede szerint ez csak felfogás kérdése. A megkérdezettek szerint nincs különbség abban, hogy a digitális területen dolgozó ember nő vagy férfi. Azt a megállapítást, miszerint a férfiak és a nők egyenlő feltételekkel vehetnek részt a digitális gazdaságban, az az érdekes adat is alátámasztja, miszerint a nők által indított start-up vállalkozások gyakorta sikeresebbek, mint férfiaké. A pozitív megállapítások ellenére azonban még mindig él a nemekhez kötődő sztereotípia. Ha a férfiakhoz társítjuk a digitális jelzőt, akkor a technológiai képességeikre asszociálunk, míg a nők esetében a jóval finomabb kommunikációs és kapcsolattartási aspektusokra gondolunk – a felmérés adatai szerint.

 

A karrierépítéshez hosszútávon szükség van a digitális technológiákra

A tanulmány kiemeli: a megkérdezettek egyetértettek abban, hogy a digitalizáció pozitív hatással lehet a nők karrierjére. Mindkét nem képviselőinek közel háromnegyede úgy gondolja, hogy a digitális technológiák elterjedése megkönnyíti a nők számára a szakmai előrelépést. Továbbá a nők úgy vélik, hogy a digitális technológiák segítségével meg tudják mutatni különleges kvalitásaikat, ugyanis 72 százalékuk szerint a nők és a férfiak által kivitelezett digitális projektek többnyire csak a menedzselési stílusban különböznek egymástól.

 

A digitális technológia pozitív hatásai mellett az üvegplafon továbbra is létezik

Amikor a vezetői pozíció betöltésének kérdésére került sor, a férfiak és a nők ellentétes véleményen voltak. A nők 53 százaléka véli úgy, hogy nem indulnak egyenlő esélyekkel a felsővezetői pozíciókért, míg a férfiak 66 százaléka az ellenkezőjéről van meggyőződve. A nők 66 százaléka úgy gondolja: a nemük valószínűleg vagy biztosan, de befolyásolja a szakmai sikerüket. Logikusan a legoptimistábbak azok a hölgyek voltak, akik már elértek egy bizonyos pozíciót, a pesszimista vélemények többnyire azoktól a fiatalabb válaszadóktól érkeztek, akik nem látnak maguk előtt pozitív női példát.

 

A nők sokat várnak a digitális technológiáktól a nemi sztereotípiák leküzdésében

A megkérdezett nők közel 60 százaléka biztos abban, hogy a digitális technológiák elterjedése támogatni tudja őket a karrierjükben. A pozitív hatásokat illetően a nők optimistábbak a férfiaknál, ezen belül is a vállalati vezetők és a vállalkozók esetében volt magasabb az arány.

 

A vállalatok digitális átalakulásában is szerephez juthatnak a nők

A szakmai előrelépés tekintetében a megkérdezett férfiak és nők 60 százaléka hisz abban, hogy azok a vállalatok, amelyek belefogtak a digitális átalakulásba, új lehetőségeket tudnak teremteni a nők számára. Ezen felül a nők 73 százaléka, míg a férfiak 61 százaléka gondolja úgy, hogy a nőknek különleges szerepük van a vállalatok digitális megújulásában. A vállalatvezetők (63 százalék) és a vállalkozók (62 százalék) a legoptimistábbak, valamint azok, akik a legjobban ismerik a digitális technológiákat.

 

Önmagában a digitális technológia nem elég – a nemek közti egyenjogúság a vállalatok egyik legfontosabb stratégiai kérdése kell, hogy legyen

A nők 81 százaléka gondolja úgy, hogy a nemek közti szakmai egyenlőség a vezetők top öt prioritása között kellene, hogy szerepeljen, kizárólag a digitális átalakulás önmagában nem elegendő. Ugyanakkor a digitális átalakulásnak támogatnia kellene a vállalaton belüli szakmai egyenlőségi irányelveket, ez lehet ugyanis a vállalati teljesítmények fő indikátora – a nők 75 százaléka, míg a férfiak 60 százaléka gondolja így.

 

Földrajzi alapon érzékelhető különbség van a témában

Az USA és Kanada a legoptimistább azon lehetőségeket illetően, amelyeket a digitális technológia képes nyújtani a nők számára, ugyanakkor a nemek megkülönböztetésében már megoszlik a véleményük. Csak 45 százalékuk gondolja azt, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek a férfiak által vezetett projektektől, továbbá 69 százalékuk van azon az állásponton, hogy a szakmai egyenlőség a vállalkozók szempontjából fontos tényező. Az európaiak pont az ellentétes álláspontot képviselik. Ők kevésbé hisznek a digitális technológia nyújtotta lehetőségekben és jóval érzékenyebbek a nemek közötti szakadék kérdésében. Ázsiában jóval optimistábbak és érzékenyebbek e két kérdéskörben, ugyanis a megkérdezettek 93 százaléka véli úgy, hogy a nők által vezetett digitális projektek különböznek.

“A digitális átalakulás egyedülálló kitörési lehetőség a nők számára. Hálózatokat nyit meg, új fejlődési modellt teremt számukra. A nőknek élniük kell a lehetőséggel, különösen azon, általuk vezetett digitális projektek esetében, amelyek az átlagosnál nagyobb értéket teremtenek. Merésznek kell lenniük és meg kell ragadniuk a lehetőséget”

– mondta Schannen Frigyes a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

További E-gazdaság

Technokrata a Face-en

Tesztek

kiemelt-kep
2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd