alfa

Kép: MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / GETTY IMAGES

Élhető bolygó után kutatnak a szomszédságunkban

James Cameron 2009-es sikerfilmje, az Avatar egy képzelt gázóriás egyik holdján, a Pandorán játszódik. Bár az égitestek fiktívek, rendszerük, az Alfa Centauri valóban létezik: ez a Földhöz legközelebb eső csillagrendszer.

A közelmúltban jóváhagyták egy olyan űrtávcső építését, amellyel potenciálisan lakható bolygókat kereshetnek majd az Alfa Centauriban – írja az IFLScience. A rendszer C jelű tagjánál, a Proxima Centauriként is ismert vörös törpénél azonosítottak már bolygókat, a Napra jobban hasonlító Alfa Centauri A és B csillagoknál viszont még nem bukkantak bizonyítottan exobolygókra.

Peter Tuthill, a Sydney-i Egyetem munkatársa és kollégái egy olyan űrteleszkópot akarnak létrehozni, amely csak a közeli, fényes kettős rendszerekben tudja keresni az exobolygók nyomát. A TOLIMAN 2023-ban indulhat, a 4,3 fényévre fekvő Alfa Centauri A és B pedig tökéletes célpontok lehetnek számára.

A TOLIMAN név az Alfa Centauri arab nevére utal. Az űreszköz a csillagok mozgását fogja elemezni, adataiból pedig következtetni tudnak majd a lehetséges bolygók gravitációs hatásaira.

Ha az emberiség valaha képes lesz a csillagközi utazásra, az Alfa Centauri remek célpont lesz.

A Breakthrough Starshot projekt keretében már most vizsgálják, hogy miként küldhetnénk szondákat a rendszerbe.

Mai tudásunk alapján az életnek folyékony vízre van szüksége. Az anyag a csillagok körül csak bizonyos távolságban maradhat fenn az égitestek felszínén, ez az úgynevezett lakható zóna. Amennyiben a TOLIMAN révén sikerülne az Alfa Centauri A vagy B lakható zónájában egy Föld-szerű bolygót találni, az az asztrobiológia számára is izgalmas felfedezés lenne.

Forrás: 24.hu